In Monitorul oficial nr. 292 a fost publicat Amendamentul din 3 decembrie 2010 la Codul international pentru instalatiile de protectie contra incendiului.
Il puteti citi integral mai jos.
AMENDAMENT din 3 decembrie 2010 la Codul international pentru instalatiile de protectie contra incendiului (Codul FSS)
Textul existent al capitolului 9 se inlocuieste dupa cum urmeaza:
"CAPITOLUL 9
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
250 Modele Fise de Post
Instalatii fixe de detectare si alarma in caz de incendiu
1. Aplicare
1.1. Acest capitol contine cerintele aplicabile instalatiilor fixe de detectare si alarma in caz de incendiu, asa cum se prevede in cap. II-2 din Conventie. Daca nu se prevede in mod expres altfel, cerintele prezentului capitol se aplica navelor construite la 1 iulie 2012 sau dupa aceasta data.
1.2. Definitii:
1.2.1. sectiune inseamna un grup de detectoare de incendiu si avertizoare de incendiu actionate manual, astfel cum e raportat in panoul/panourile de indicare;
1.2.2. capacitate de identificare a sectiunii inseamna o instalatie cu capacitatea de identificare a sectiunii in care un detector sau un avertizor de incendiu actionat manual a fost activat;
1.2.3. identificabil individual inseamna o instalatie cu capacitatea de a identifica locatia exacta si tipul de detector sau avertizor de incendiu actionat manual, care a fost activat, si care poate diferentia semnalul de la acest dispozitiv de toate celelalte.
2. Cerinte tehnice
2.1. Cerinte generale
2.1.1. Daca este prevazuta o instalatie fixa de detectare si alarma in caz de incendiu cu avertizoare de incendiu actionate manual, aceasta trebuie sa fie in orice moment in stare de functionare imediata (aceasta nu inseamna ca este necesar sa se prevada un panou de comanda de rezerva). Fara a aduce atingere acestei cerinte, anumite spatii pot fi deconectate, de exemplu, ateliere in timpul lucrului la cald si spatii ro-ro in timpul incarcarii si descarcarii. Mijloacele pentru deconectarea detectoarelor trebuie sa fie concepute astfel incât instalatia sa revina automat la starea normala de supraveghere dupa un timp prestabilit care este adecvat pentru operatiunea in cauza. In cazul in care detectoarele prescrise sunt deconectate, spatiul trebuie monitorizat sau trebuie sa ii fie asigurata patrulare de incendiu. Detectoarele de la toate celelalte spatii trebuie sa ramâna operationale.
2.1.2. Instalatia de detectare a incendiului trebuie sa fie proiectata pentru:
.1 controlul si supravegherea semnalelor de intrare de la toate detectoarele de incendiu si de fum conectate si de la avertizoarele de incendiu actionate manual;
.2 a trimite semnale de iesire la puntea de navigatie, la postul central de comanda monitorizat permanent sau la centrul de siguranta de la bord pentru a informa echipajul ca s-a produs un incendiu sau o defectiune;
.3 monitorizarea surselor de alimentare cu energie si a circuitelor necesare pentru functionarea instalatiei pentru a detecta pierderile de energie si defectiunile; si
.4 instalatia poate fi prevazuta cu semnale de iesire la alte instalatii de protectie impotriva incendiului, incluzând:
.1 instalatiile de apel a personalului, instalatiile de alarma de incendiu sau de comunicare cu publicul;
.2 oprirea ventilatoarelor;
.3 usile de incendiu;
.4 clapetii de incendiu;
.5 instalatiile de sprinklere;
.6 instalatiile de extractie a fumului;
.7 circuitele de iluminat localizate la joasa inaltime;
.8 instalatiile fixe locale de stingere a incendiilor;
.9 instalatiile de televiziune cu circuit inchis (CCTV); si
.10 alte instalatii de protectie impotriva incendiilor.
2.1.3. Instalatia de detectare a incendiului poate fi conectata la un sistem de management a deciziilor, cu conditia ca:
.1 sistemul de management al deciziilor sa se fi dovedit a fi compatibil cu instalatia de detectare a incendiului;
.2 sistemul de management al deciziilor sa poata fi deconectat fara a pierde niciuna dintre functiile instalatiei de detectare a incendiului cerute de acest capitol; si
.3 orice defectiune a echipamentului conectat si interfatat sa nu se propage sub nicio forma la instalatia de detectare a incendiului.
2.1.4. Detectoarele si avertizoarele de incendiu actionate manual trebuie sa fie conectate la sectiunile specifice ale instalatiei de detectare a incendiului. Alte functii de protectie impotriva incendiilor, cum ar fi semnalele de alarma de la valvulele sprinklerelor, pot fi asigurate daca ele privesc alte sectiuni separate.
2.1.5. Instalatia si echipamentul ei trebuie sa fie corespunzator proiectate pentru a rezista variatiilor de tensiune in regim permanent si tranzitoriu, schimbarilor de temperatura ambianta, vibratiilor, la umiditate, socuri, impact si coroziune, intâlnite in mod normal la bordul navei. Toate echipamentele electrice si electronice de pe punte sau din apropierea puntii trebuie testate pentru compatibilitatea electromagnetica, luându-se in considerare recomandarile elaborate de Organizatie*).
__________
*) Se face referire la Cerintele generale pentru compatibilitatea electromagnetica pentru toate echipamentele electrice si electronice, adoptate de catre Organizatie prin Rezolutia A.813(19).
2.1.6. Instalatiile fixe de detectare si alarma in caz de incendiu cu detectoare de incendiu identificabile individual trebuie sa fie dispuse astfel incât:
.1 sa fie prevazute mijloace pentru a se asigura ca orice defectiune (de exemplu: intreruperea alimentarii cu energie, scurtcircuit, impamântare etc.) care ar putea aparea in sectiune nu va impiedica identificarea individuala continua a restului detectoarelor conectate in sectiune;
.2 sa fie luate toate masurile necesare pentru a permite restabilirea configuratiei initiale a instalatiei in eventualitatea unei defectiuni (de exemplu: electrica, electronica, informatica etc.);
.3 declansarea primei alarme de incendiu sa nu impiedice alt detector sa declanseze alarme de incendiu ulterioare; si
.4 nicio sectiune sa nu treaca prin aceeasi incapere de doua ori. Daca acest lucru nu este practic posibil (de exemplu in cazul incaperilor publice mari), partea din sectiune care trebuie sa treaca a doua oara prin incapere trebuie sa fie instalata la o distanta maxima posibila fata de celelalte parti ale sectiunii.
2.1.7. La navele de pasageri, instalatia fixa de detectare si alarma in caz de incendiu trebuie sa permita identificarea individuala de la distanta a fiecarui detector si avertizor de incendiu actionat manual. Detectoarele de incendiu montate in cabinele navelor de pasageri, atunci când sunt activate, trebuie sa fie, de asemenea, capabile sa emita o alarma sonora in cadrul spatiului in care sunt amplasate sau sa determine emiterea acesteia. La navele de marfa si la balcoanele cabinelor navelor de pasageri, instalatia fixa de detectare si alarma in caz de incendiu trebuie, cel putin, sa aiba capacitatea de identificare a sectiunii.
2.2. Surse de alimentare cu energie
2.2.1. Trebuie sa existe cel putin doua surse de alimentare cu energie pentru echipamentul electric utilizat pentru functionarea instalatiei fixe de detectare si alarma in caz de incendiu, dintre care una trebuie sa fie o sursa de energie de avarie. Alimentarea trebuie prevazuta prin cabluri electrice distincte, rezervate numai pentru acest scop. Acestea trebuie racordate la un comutator automat situat in panoul de comanda pentru instalatia de detectare a incendiului sau lânga acesta. Cablul electric principal (sau cablul electric de avarie) trebuie sa fie adus din tabloul principal (sau de avarie) la comutator fara a trece prin niciun alt panou de distributie.
2.2.2. Energia furnizata trebuie sa fie suficienta pentru a permite functionarea in continuare a instalatiei cu toate detectoarele activate, dar nu cu mai mult de 100, in cazul in care numarul total de detectoare depaseste acest numar.
2.2.3. Sursa de energie de avarie mentionata la paragraful 2.2.1 trebuie sa fie suficienta pentru a mentine functionarea instalatiei de detectare si alarma in caz de incendiu pentru perioadele cerute in conformitate cu regulile II-1/42 si 43 din Conventie, iar la sfârsitul acestor perioade trebuie sa poata alimenta toate alarmele vizuale si audio in caz de incendiu conectate pentru o perioada de cel putin 30 de minute.
2.3. Cerinte privind componentele
2.3.1. Detectoare
2.3.1.1. Detectoarele trebuie sa intre in actiune sub efectul caldurii, fumului sau altor produse de ardere, al flacarii sau oricaror combinatii ale acestor factori. Detectoarele care intra in actiune sub efectul altor factori ce indica incendii incipiente pot fi luate in considerare de catre Administratie, cu conditia ca ele sa nu fie mai putin sensibile decât astfel de detectoare.
2.3.1.2. Detectoarele de fum prevazute in toate casele scarilor, coridoarele si caile de evacuare din incaperile de locuit trebuie sa fie certificate ca intra in functiune inainte ca densitatea fumului sa depaseasca 12,5% obscuritate pe metru, dar nu inainte ca densitatea fumului sa depaseasca 2% obscuritate pe metru, când sunt incercate conform standardelor EN 54:2001 si CEI 60092-505:2001. Standarde de incercare alternative, stabilite de Administratie, pot fi utilizate. Detectoarele de fum ce urmeaza a fi instalate in alte incaperi trebuie sa functioneze intre limitele de sensibilitate considerate satisfacatoare de catre Administratie, tinând seama de faptul ca trebuie evitate reactii prea puternice sau prea slabe ale detectorului.
2.3.1.3. Detectoarele de caldura trebuie sa fie certificate ca intra in functiune inainte ca temperatura sa depaseasca 78°C, dar nu inainte ca temperatura sa depaseasca 54°C, daca rata de crestere a temperaturii la aceste limite nu depaseste 1°C pe minut, când sunt incercate conform standardelor EN 54:2001 si CEI 60092-505:2001. Standarde de incercare alternative, stabilite de Administratie, pot fi utilizate. La rate mai mari de crestere a temperaturii, detectorul de caldura trebuie sa intre in functiune intre limitele de temperatura considerate satisfacatoare de catre Administratie, tinând seama de faptul ca trebuie evitate reactii prea puternice sau prea slabe ale detectorului.
2.3.1.4. Temperatura la care detectoarele de caldura intra in functiune in uscatorii si in incaperi similare, in care temperatura ambianta este de obicei ridicata, poate fi de pâna la 130° C si de pâna la 140° C in saune.
2.3.1.5. Detectoarele de flacara trebuie sa fie incercate in conformitate cu standardele EN 54-10:2001 si CEI 60092-505:2001. Standarde de incercare alternative, stabilite de Administratie, pot fi utilizate.
2.3.1.6. Toate detectoarele trebuie sa fie de un asemenea tip incât sa poata fi incercate pentru functionarea corecta si readuse la starea normala de supraveghere fara inlocuirea unei componente.
2.3.1.7. Instalatiile fixe de detectare si alarma in caz de incendiu pentru balcoanele cabinelor trebuie sa fie aprobate de catre Administratie, pe baza instructiunilor elaborate de catre Organizatie*).
__________
*) Se face referire la Instructiunile pentru aprobarea instalatiilor fixe de detectare si alarma in caz de incendiu pentru balcoanele cabinelor (MSC.1/Circ.1242).
2.3.1.8. Detectoarele montate in zonele periculoase trebuie sa fie incercate si aprobate pentru astfel de serviciu. Nu este necesar ca detectoarele cerute de Regula II-2/20.4 si instalate in spatii conforme cu Regula II-2/20.3.2.2 a Conventiei sa fie adecvate pentru zonele periculoase. Detectoarele montate in spatiile in care se transporta marfuri periculoase, care, conform tabelului 19.3 din Regula II-2/19 a Conventiei, trebuie sa fie conforme cu Regula II-2/19.3.2 din Conventie, trebuie sa fie adecvate pentru zonele periculoase.
2.3.2. Panoul de comanda
Panoul de comanda pentru instalatia de detectare a incendiului trebuie sa fie incercat in conformitate cu standardele EN 54-2:1997, EN 54-4:1997 si CEI 60092-504:2001. Standarde de incercare alternative, stabilite de Administratie pot fi utilizate.
2.3.3. Cabluri
Cablurile utilizate in circuitele electrice trebuie sa fie cu intârzierea flacarii, in conformitate cu standardul CEI 60332-1. Pe navele de pasageri, cablurile rutate prin alte zone verticale principale decât cele pe care le deservesc, precum si cablurile de alimentare a panourilor de comanda situate intr-un post de comanda a materialului de stingere a incendiilor, care este nesupravegheat, trebuie sa fie rezistente la foc in conformitate cu standardul CEI 60331, cu exceptia cazului in care sunt instalate dubluri bine separate.
2.4. Cerinte privind instalarea
2.4.1. Sectiuni
2.4.1.1. Detectoarele si avertizoarele de incendiu actionate manual trebuie sa fie grupate in sectiuni.
2.4.1.2. O sectiune de detectoare de incendiu care deserveste un post de comanda, o incapere de serviciu sau o incapere de locuit nu trebuie sa deserveasca o incapere de masini de categoria A ori o incapere ro-ro. O sectiune de detectoare de incendiu care deserveste o incapere ro-ro nu trebuie sa deserveasca o incapere de masini de categoria A. Pentru instalatiile fixe de detectare in caz de incendiu prevazute cu detectoare de incendiu identificabile individual de la distanta, o sectiune ce acopera detectoarele de incendiu care deservesc incaperile de locuit, incaperile de serviciu si posturile de comanda nu trebuie sa includa detectoare de incendiu care deservesc incaperile de masini de categoria A sau incaperile ro-ro.
2.4.1.3. Daca instalatia fixa de detectare si alarma in caz de incendiu nu include mijloace care sa permita identificarea individuala de la distanta a fiecarui detector, in mod normal nu se va permite ca o sectiune sa deserveasca mai mult de o punte in limitele incaperilor de locuit, de serviciu si a posturilor de comanda, exceptând sectiunea care protejeaza o casa a scarilor inchisa. In vederea evitarii intârzierii in identificarea sursei de foc, numarul spatiilor inchise incluse in fiecare sectiune trebuie sa fie limitat in conformitate cu hotarârea Administratiei. Daca instalatia de detectare este prevazuta cu detectoare de incendiu identificabile individual de la distanta, sectiunile pot acoperi mai multe punti si pot deservi orice numar de spatii inchise.
2.4.1.4. La navele de pasageri, o sectiune de detectoare si de avertizoare de incendiu actionate manual nu trebuie situata in mai mult de o zona verticala principala, cu exceptia balcoanelor cabinelor.
2.4.2. Amplasarea detectoarelor
2.4.2.1. Amplasarea detectoarelor trebuie aleasa astfel incât sa aiba o eficacitate optima. Trebuie evitate pozitiile apropiate de traverse si de tubulatura de ventilatie sau alte pozitii in care modul de scurgere a aerului le poate afecta nefavorabil functionarea, precum si pozitiile in care exista riscul de lovituri sau deteriorare fizica. Detectoarele amplasate la nivelul plafonului trebuie situate la o distanta de cel putin 0,5 m fata de pereti, cu exceptia celor din coridoare, magazii de materiale si case ale scarilor.
2.4.2.2. Distanta maxima dintre detectoare trebuie sa corespunda tabelului de mai jos:
Tabelul 9.1 - Distanta dintre detectoare
Tipul de detector | Suprafata maxima de podea protejata de detector (my) | Distanta maxima dintre centre (m) | Distanta maxima fata de pereti (m) |
Detector de caldura | 37 | 9 | 4,5 |
Detector de fum | 74 | 11 | 5,5 |
Administratia poate cere sau accepta alte distante, diferite de cele specificate in tabelul de mai sus, pe baza datelor de la incercari care demonstreaza caracteristicile detectoarelor. Amplasarea detectoarelor de sub puntile ro-ro mobile trebuie sa fie in conformitate cu cele specificate in tabelul de mai sus.
2.4.2.3. Detectoarele de la scari trebuie sa fie amplasate cel putin la nivelul superior al scarii si la fiecare al doilea nivel mai in jos.
2.4.2.4. Atunci când sunt instalate detectoare de incendiu in congelatoare, uscatorii, saune, parti din bucatarii utilizate pentru a incalzi alimente, spalatorii si alte incaperi unde sunt produsi aburi si fum, pot fi folosite detectoare de caldura.
2.4.2.5. In cazul in care o instalatie fixa de detectare si alarma in caz de incendiu este ceruta de Regula II-2/7.5 a Conventiei, nu este necesara instalarea de detectori in spatiile cu risc scazut sau fara risc de incendiu. Aceste spatii includ spatii goale in care nu sunt stocati combustibili, bai private, grupuri sanitare publice, camere de depozitare a agentului de stingere a incendiului, dulapuri pentru aparatele de curatat (daca nu sunt stocate lichide inflamabile), spatii de punte descoperite si acoperite pentru plimbare, cu risc scazut sau fara risc de incendiu si care sunt ventilate natural prin deschideri permanente.
2.4.3. Dispunerea cablurilor electrice
2.4.3.1. Cablurile electrice care fac parte din instalatie trebuie dispuse astfel incât sa se evite traversarea bucatariilor, incaperilor de masini de categoria A si a altor incaperi inchise care prezinta risc mare de incendiu, exceptând cazurile când in aceste incaperi este necesara asigurarea detectarii incendiului sau a alarmei in caz de incendiu ori când este necesara conectarea la sursa de energie corespunzatoare.
2.4.3.2. O sectiune cu capacitatea de identificare individuala trebuie sa fie dispusa astfel incât nu trebuie sa fie distrusa de catre incendiu in mai mult de un punct.
2.5. Cerinte privind controlul instalatiei
2.5.1. Semnale de incendiu vizuale si acustice*)
__________
*) Se face referire la Codul din 2009 privind alarmele si indicatorii, adoptat de Organizatie prin Rezolutia A.1021(26).
2.5.1.1. Intrarea in functiune a oricarui detector sau avertizor de incendiu actionat manual trebuie sa produca un semnal de alarma de detectare a incendiului optic si acustic la panoul de comanda si la panourile de indicare. Daca in timp de doua minute semnalele nu au atras atentia, trebuie declansata automat o alarma acustica de incendiu in toate incaperile de locuit ale echipajului, in incaperile de serviciu, posturile de comanda si incaperile de masini de categoria A. Aceasta alarma acustica nu este necesar sa fie parte integranta a instalatiei de detectare.
2.5.1.2. La navele de pasageri, panoul de comanda trebuie sa fie localizat in centrul de siguranta de la bord. La navele de marfa, panoul de comanda trebuie sa fie situat pe puntea de navigatie sau in postul de comanda a materialului de stingere a incendiului.
2.5.1.3. La navele de pasageri, un panou de indicare care sa poata identifica individual fiecare detector ce a fost activat sau avertizor actionat manual care a operat trebuie localizat pe puntea de navigatie. La navele de marfa, un panou de indicare trebuie localizat pe puntea de navigatie daca panoul de comanda se afla in postul de comanda a materialului de stingere a incendiilor. La navele de marfa si pe balcoanele cabinelor de pasageri, panourile de indicare trebuie, cel putin, sa identifice sectiunea in care a declansat un detector sau in care un avertizor de incendiu cu actionare manuala a fost actionat.
2.5.1.4. Informatii clare, care sa indice spatiile acoperite si locatia sectiunilor, trebuie sa fie postate pe fiecare panou de indicare sau in apropierea lui.
2.5.1.5. Sursele de alimentare cu energie si circuitele electrice necesare pentru functionarea instalatiei trebuie supravegheate in ceea ce priveste cazurile de pierdere a energiei sau de defectiune, dupa caz, inclusiv:
.1 orice deschidere a circuitului sau intrerupere a alimentarii de energie cauzata de ruperea cablului;
.2 orice punere la masa accidentala ca urmare a contactului unui conductor cu un element de metal; si
Oferta speciala pentru consilieri juridici si avocati - pachetul "Eficienta in Justitie":
.3 orice defectiune cablu la cablu cauzata de contactul dintre doua sau mai multe conductoare.
O alarma vizuala si sonora in caz de defectiune, distincta de alarma in caz de incendiu, trebuie sa fie declansata la panoul de comanda atunci când apare o defectiune.
2.5.1.6. Trebuie prevazute la panoul de comanda mijloace pentru a confirma manual toate semnalele de alarma si defectiune. Semnalele de avertizare sonora din panoul de comanda si panourile de indicare trebuie sa poata fi oprite manual. Panoul de comanda trebuie sa faca distinctia clara intre situatiile: normala, de alarma, de confirmare a alarmei, in caz de defectiune si de oprire a semnalului acustic.
2.5.1.7. Instalatia trebuie sa fie configurata pentru a se repune automat in pozitia normala de functionare dupa ce a fost remediata problema cauzatoare de alarma si de defectiune.
2.5.1.8. In cazul in care instalatia trebuie sa emita o alarma sonora locala in interiorul cabinelor unde sunt instalate detectoare, panoul de comanda nu trebuie sa includa niciun mijloc de a opri alarmele sonore locale.
2.5.1.9. In general, nivelul de presiune acustica a alarmelor sonore la pozitiile de dormit in cabine si la 1 m de la sursa trebuie sa fie de cel putin 75 dB (A) si cu cel putin 10 dB (A) peste nivelul de zgomot al ambientului, in conditii normale de functionare a echipamentelor, cu nava operând in conditii de vreme moderata. Nivelul de presiune acustica ar trebui sa fie in banda de 1/3 octava centrata pe frecventa fundamentala. Semnalele de alarme sonore trebuie sa nu depaseasca 120 dB (A).
2.5.2. Incercare
Trebuie prevazute instructiuni adecvate si piese de schimb pentru incercarea si intretinerea instalatiei. Detectoarele trebuie sa fie periodic incercate folosind echipamente adecvate pentru tipurile de incendii la care detectorul este conceput sa raspunda. Navele dotate cu instalatii de autodiagnosticare care au implementat un sistem de curatare pentru zonele in care capetele pot fi contaminate pot efectua incercarile in conformitate cu cerintele Administratiei."