Daca angajatii firmei dvs. urmaresc reusita in afaceri, felul in care va trebui sa-i motivati pe termen lung devine o adevarata arta.
Obiectivele angajatilor sunt desprinse din obiectivele globale ale firmei. Ele descriu anumite sarcini, repartizate cu foarte mare atentie, de indeplinirea carora va depinde succesul intregii firme. Acestea daumasura raspunderii si a performantelor inregistrate.
Daca li se repartizeaza obiective stricte, angajatii vor fi simpli receptori ai comenzilor. Trebuie sa le lasati libertatea sa se implice in mod personal in afacere, pentru a-si considera succesele o parte din succesul firmei.
Angajatii trebuie sa se identifice cu obiectivele primite.
Urmatorul exemplu descrie cum puteti repartiza obiectivele in cadrul unei firme comerciale de talie medie si cu aproximativ 650 de angajati:
Stabiliti o ierarhie a obiectivelor
40 Modele de Regulament Intern
Legis Plus Legislatia Muncii
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Managerii informeaza intreaga firma care sunt obiectivele generale. Transmit angajatilor ca asteapta, in interval de 2 saptamani, propuneri din partea fiecaruia pentru:
- fisa postului, cu sarcinile corespunzatoare;
- obiectivele curente ale departamentului din care face parte;
- informatiile de care are nevoie pentru desfasurarea propriei activitati.
Se citesc toate propunerile si se coroboreaza. Pornind de la obiectivele generale ale firmei, se creeaza o ierarhie a obiectivelor care se pliaza pe structura firmei.
Obiectivele firmei: Se tine cont de concurenta, existenta produselor asemanatoare pe piata de desfacere, schimbarile mari care se intrevad in viitor.
Obiectivele departamentului: Se deduc din obiectivele firmei; in functie de specificul departamentului, se urmaresc indeosebi anumiti parametri: vanzarea si atragerea de noi clienti, scoaterea pe piata a unor noi produse, costurile, calitatea, planificarea si organizarea etc.
Obiectivele echipei: Fiecare departament e structurat pe mai multe echipe, de dimensiuni mai mici sau mai mari. Fiecareia i se deleaga anumite sarcini, prin care se urmaresc obiective de amploare mai mica, cele ale echipei. Se pastreaza specificul departamentului.
Obiectivele angajatului: In cadrul unei echipe, fiecare angajat are sarcini bine definite corespunzatoare postului, care deseori pot diferi de la persoana la persoana.
Obiectivele angajatului sunt logic coordonate de cele ale echipei, ale departamentului si respectiv ale firmei.
In acelasi timp, managerii isi vor fixa propriile obiective, astfel incat sa poata coordona indeplinirea obiectivelor partiale pe fiecare nivel din structura firmei.
Evidentiati indeplinirea fiecarui obiectiv in parte
Discutati impreuna cu angajatii ce inseamna indeplinirea obiectivului individual pentru firma in intregul sau. Evaluati nivelul la care obiectivele au fost atinse.
Luati in considerare nevoile personale
Un pas extrem de important este luarea in considerare a nevoilor personale, in momentul stabilirii obiectivelor. De exemplu, aveti un angajat care are multe calitati si se orienteaza spre realizarea unei cariere. El va dori sa i se dea mai multe sarcini prin care sa atinga obiectivele la un nivel mai inalt decat alt angajat care are, de exemplu, probleme de sanatate.
Fixati o data anumita pana la care toti managerii sa se puna de acord, stabilind ce obiective ale departamentelor si ale fiecaruia dintre angajati pot fi realizate in urmatorul an.