Recalcularea pensiei si valorificarea drepturilor salariale suplimentare - in ce CONDITII se vor realiza?

Ioana Pavel
Ioana Pavel
03 August 2023
03 August 2023
Ioana Pavel
Ioana Pavel
Recalcularea pensiei conditiipensie drepturiprocedura de pensionare 2024
Recalcularea pensiei si valorificarea drepturilor salariale suplimentare - in ce CONDITII se vor realiza?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
"O fosta salariata a societatii, pensionara, a primit in perioada 1997 - martie 2001, pana la intrarea in vigoare a Legii pensiilor nr. 19/2000, pe langa salariul de baza si sporurile cu caracter permanent, trecute in Carnetul de munca, si unele prime, premii sau sume reprezentand participarea salariatilor la profit. Societatea a calculat, retinut din salariu si platit pensia suplimentara in cotele corespunzatoare 3%, respectiv 5%, aplicate la o baza de calcul formata din salariul tarifar si sporurile cu caracter permanent (mentionate si in carnetul de munca), fara a lua in calcul celelalte prime, premii ocazionale, participari la profit, conform prevederilor legale in vigoare la acea data. 
 
Procedura de pensionare din 2024! Ce modificari aduce noua lege a pensiilor!
 
Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 ianuarie 2024 – Totul despre pensionare. Ghid practic pentru angajatori si angajati, detalii AICI >>>
 
In schimb, societatea a calculat si virat CAS in cotele corespunzatoare (25%, 35%), la castigul brut realizat de salariati, in care a inclus si unele din aceste prime, conform prevederilor legale la acea data (de ex.pentru participarea la profit nu se platea CAS, dar pentru primele de concediu s-a platit). Are dreptul salariata la recalcularea pensiei, pentru premiile primite pana in martie 2001, daca pentru aceste sume nu s-a platit pensie suplimentara, dar s-a platit, la nivel de societate (la castigul brut realizat de toti salariatii) CAS 35%, inclusiv pentru aceste prime?"
 
Raspunsul specialistilor: 
 
Anterior intrarii in vigoare a Legii nr.19/2000, respectiv anterior datei de 1 aprilie 2001, contributia de asigurari sociale pentru pensie se datora si se platea in temeiul Legii 3/1977 (inclusiv pensia suplimentara reglementata la art. 64 din aceasta lege) si Decretul 389/1972.
 
Astfel, potrivit art. 1 din Decretul nr.389/1972, unitatile socialiste de stat, organizatiile cooperatiste, alte organizatii obstesti, orice alte persoane juridice, precum si persoanele fizice, care folosesc personal salariat, sint datoare sa verse la bugetul asigurarilor sociale de stat, o contributie de 15% asupra cistigului brut realizat de personalul lor salariat, de persoanele care se califica la locul de munca sau care urmeaza cursuri de perfectionare profesionala, precum si asupra sumelor primite de ucenici, elevi ai scolilor profesionale, pe timpul cit fac practica in productie, indiferent de forma in care se realizeaza aceste venituri, de fondul din care se platesc si de durata contractului de munca. Pentru personalul roman salariat trimis in misiune permanenta in strainatate, unitatile socialiste de care apartin sint datoare sa verse la bugetul asigurarilor sociale de stat o contributie de 15% asupra salariului brut de incadrare in tara in lei.
 
 
Prin exceptie de la prevederile alineatului precedent, sunt datoare sa verse la bugetul asigurarilor sociale de stat, contributia dupa cum urmeaza:
 
a) 25% - unitatile socialiste romanesti care presteaza activitate in afara granitelor tarii, pentru personalul lor salariat cuprins in asigurarile sociale romanesti; firmele straine care calculeaza contributia de asigurari sociale pentru personalul lor salariat cuprins in asigurarile sociale romanesti, indiferent daca acestea exercita activitatea pe teritoriul Republicii Socialiste Romania sau pe teritoriul strain; societatile mixte de pe teritoriul Republicii Socialiste Romania pentru personalul lor salariat; reprezentantele firmelor comerciale, ale organizatiilor internationale si ale organizatiilor economice straine, reprezentantele diplomatice straine care functioneaza in Republica Socialista Romania, precum si membrii acestora, pentru personalul lor salariat cetateni romani sau straini, cuprinsi in asigurarile sociale romanesti, cu domiciliul stabil in Republica Socialista Romania;
 
b) 14% - asociatiile de locatari, pentru personalul salariat, asupra salariului convenit, care pentru calcularea contributiei de asigurari sociale de stat si a drepturilor de asigurari sociale trebuie sa fie cuprins intre limitele de salarizare ale functiei sau meseriei din unitatile socialiste de stat din ramurile respective;

Procedura de pensionare din 2024! Ce modificari aduce noua lege a pensiilor!
 
Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 ianuarie 2024 – Totul despre pensionare. Ghid practic pentru angajatori si angajati, detalii AICI >>>
c) 7% - persoanele fizice, pentru personalul casnic angajat, asupra salariului tarifar minim pe economie.
 
Contributia pentru asigurarile sociale de stat nu se datoreaza asupra sumelor reprezentand:
 
- drepturile platite asiguratilor din fondurile asigurarilor sociale de stat;
- drepturile platite potrivit dispozitiilor legale in cazul desfacerii contractelor de munca;
- diurnele de deplasare, detasare si indemnizatiile de transferare;
- drepturile de autor sau de colaborator extern;
- retributiile pentru executarea de lucrari sau pentru prestarea de servicii pe baza de contracte civile ori pentru alte categorii de lucrari care nu au la baza contracte de munca reglementate, ca atare, prin legislatia muncii;
- premiile acordate de unitatile economice din beneficiile realizate.
 
Astfel, contributia de asigurari sociale in perioada de pana in 1 aprilie 2001 se calcula si datora potrivit acestor dispozitii legale.
Ulterior acestei date, angajatorul are obligatia depunerii declaratiilor individuale la casele de pensii, achitand contributia aferenta, potrivit Legii nr.19/2000 si achitand contributii asupra acelor sume de bani acordate salariatului in temeiul contractului individual de munca sau a contrctelor colective de munca aplicabile la nivelul unitatii.
 
La aceasta data, devin incidente si dispozitiile art. 2 lit. c) din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice este reglementat principiul contributivitatii, conform caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate de persoanele fizice si juridice participante la sistemul public de pensii, drepturile de asigurari sociale cuvenindu-se in temeiul contributiilor de asigurari sociale platite.
In intelesul acestei legi, conform art. 3 alin.(1) lit.p) stagiu de cotizare reprezinta perioada de timp pentru care s-au datorat contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii, precum si cea pentru care asiguratii cu declaratie individuala de asigurare sau contract de asigurare sociala au datorat si platit contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii.
 
In lumina acestor prevederi legale, apreciem ca pensionarii pentru limita de varsta au dreptul la recalcularea drepturilor de pensie prin valorificarea perioadelor in care au realizat venituri asupra carora au datorat si platit contributie de asigurari sociale.
In ceea  ce priveste tipurile de venituri, legea nu le detaliaza in mod expres, insa pentru a fi luate in calcul si valorificate la recalcularea drepturilor de pensie acestea trebuie sa fie dintre acelea asupra carora se datoreaza, calculeaza si se retin contributii de asigurari sociale.
Astfel, toate veniturile salariale asupra carora s-a datorat CAS in conditiile sus-mentionate de vor fi luate in calcul la recalcularea pensiei.
Ceea ce intereseaza este ca asupra venitului respectiv sa se datoreze si plateasca contributia la sistemul de pensii, in cotele prevazute de legislatia specifica, respectiv art. 1 din Decretul nr.389/1972.
 
Este de mentionat ca de altfel, legislatia actuala, in speta art. 168 din Legea nr.263/2010, precizeaza ca asiguratii care au contribuit la Fondul pentru pensia suplimentara cu 2%, 3%, respectiv 5%, beneficiaza de o crestere a punctajului. Asadar, in discutie se pune majorarea punctajului de pensie, in situatia achitarii acestei pensii suplimentare in procenrele prevazute de lege, fara insa ca acest aspect sa presupuna excluderea contributiilor generale datorate conform art. 1 din Decretul sus-mentionat de catre unitate.
 
Trebuie sa mentionam ca Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii 263/2010, aprobate prin HG 257/2011, cu modificarile si completarile ulterioare prevad in cadrul anexei nr.15 sporurile cu caracter permanent care se pot valorifica la stabilirea si/sau recalcularea drepturilor de pensie, potrivit prevederilor art. 165 alin. (2) din lege.
 
Conform celor statuate in aceasta anexa, nu sunt luate in calcul la stabilirea punctajului mediu anual, intrucat nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, formele de retribuire cum sunt orele suplimentare realizate peste programul normal de lucru sau munca retribuita in acord global sau alte asemenea drepturi.
 

Procedura de pensionare din 2024! Ce modificari aduce noua lege a pensiilor!

 
Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 ianuarie 2024 – Totul despre pensionare. Ghid practic pentru angajatori si angajati, detalii AICI >>>
 
Astfel, la stabilirea drepturilor de pensie, inclusiv in cazul recalcularilor, casele de pensii iau in calcul doar sporurile expres mentionate in cuprinsul anexei nr.15 din HG 257/2011 pentru care s-au datorat si achitat contributii de asigurari sociale.
 
Prin urmare, daca asupra veniturilor incasate de persoanele in cauza legea nu stabilea obligatia datorarii si platii contributiei de asigurari sociale si aceasta nu a fost efectuata, apreciem ca aceste venituri nu pot fi valorificate la recalcularea drepturilor de pensie. Insa, daca asa cum ati precizat, asupra acestora au fost datorate si achitate contributiile prevazute de lege si sunt prevazute in anexa nr.15 la HG nr.257/2011, apreciem ca acestea vor putea fi valorificate corespunzator.
 
Insa, este de retinut ca prin Decizia ICCJ nr.19/2011 instanta suprema a retinut ca Legea nr. 19/2000 a instituit, prin art. 2 lit. e), ca principiu fundamental al sistemului de asigurari sociale roman, principiul contributivitatii, nominalizat expres si in preambulul legii. Acest principiu era prevazut, chiar daca nu era mentionat in mod expres, si in legea anterioara, respectiv Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala si este consacrat si in actuala lege a pensiilor, stipulandu-se ca dreptul la pensie era recunoscut tuturor cetatenilor care au desfasurat o activitate permanenta pe baza unui contract de munca pentru care angajatorii au platit contributia de asigurari sociale prevazuta de lege. 
 
In acest context, desi, in opinia noastra, pentru a fi valorificate de casele de pensii la recalcularea drepturilor de pensie asupra veniturilor respective trebuie sa fi fost datorate si platite contributii de asigurari sociale si aceste drepturi salariale suplimetare trebuie sa fie dintre cele expres nominalizate in anexa nr.15 din HG nr.257/2011, in cazul unui refuz din partea acestora, recomandam sa se analizeze oportunitatea introducerii unei actiuni in justitie cu acest obiect, urmand ca instanta pe baza documentelor detinute sa stabileasca in sarcina casei de pensii obligatia recalcularii, daca apreciaza indeplinite conditiile legale de contributivitate.
 
Un raspuns oferit in august 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
 
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Ce obligatii noi a adus pentru dvs. Legea nr. 367/2022?


Pe 25 decembrie 2022 a intrat in vigoare Legea nr. 367/2022, care a abrogat celebra Lege nr. 62/2011 a dialogului social si a adus obligatii noi pentru dvs., cu aplicabilitate imediata. Aceste obligatii, care au schimbat multe lucruri din vechea legislatie, vizeaza aspecte importante ale relatiei cu angajatii, cum ar fi:
  •     incheierea contractele colective de munca si clauzele minime ale acestora
  •     alegerea reprezentantilor salariatilor
  •     conditiile de infiintare a sindicatelor (...mai multe aici >>)

Explicatii pe larg gasiti in lucrarea Ghid practic. Contractul colectiv de munca. Legislatie explicata + modele de formulare!
...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]