"Suntem o societate cu 150 salariati. Unul din cei doi reprezentanti de salariati alesi conform CCM a plecat din societate. Ce trebuie sa facem in aceasta situatie? poate ramane doar un singur reprezentant de salariat pana la data de expirarea a celor 2 ani de valabilitatea a CCM-ului? trebuie ales un alt reprezentant, care este termenul si care este documentatia care se depune la ITM in acest caz?"
Raspunsul specialistilor:
In situatia in care unul din cei doi reprezentanti ai salariatilor a demisionat, precizam urmatoarele:
Referitor la numarul de reprezentanti ai salariatilor, Legea dialogului socia l nr. 367/2022 prevede la art. 58 alin. (2) urmatoarele:
Inspectorii ITM veniti in control va pot solicita nu mai putin de 160 de documente!
Nicio grija! Le puteti prezenta imediat ORICE document, intocmit fara greseala, in concordanta cu ultimele modificari legislative, detalii AICI >>>
”Numarul de reprezentanti alesi ai angajatilor/lucratorilor se stabileste de comun acord cu angajatorul, in functie de numarul total de angajati/lucratori. Daca nu se realizeaza acordul, numarul de reprezentanti alesi ai angajatilor/lucratorilor nu poate fi mai mare de:
a) 2 reprezentanti, la angajatorii care au sub 100 de angajati/lucratori;
b) 3 reprezentanti, la angajatorii care au intre 101 si 500 de angajati/lucratori;
c) 4 reprezentanti, la angajatorii care au intre 501 si 1.000 de angajati/lucratori;
d) 5 reprezentanti, la angajatorii care au intre 1.001 si 2.000 de angajati/lucratori;
e) 6 reprezentanti, la angajatorii care au peste 2.000 de angajati/lucratori.”
Prin urmare, avand in vedere ca legea stabileste un maxim de reprezentanti ai salariatilor, in situatia in care unul dintre reprezentantii salariatilor nu mai este salariat, ramane celalalt. Important este sa existe cel putin un reprezentant al salariatilor.
Dar, in situatia in care a fost stabilit un numar de reprezentanti, prin comun acord angajator – salariati, in opinia noastra, salariatii vor trebui sa organizeze un nou proces de alegere a unui reprezentant, in conformitate cu prevederile Legii nr. 367/2022, cu modificarile si completarile ulterioare.
Oricum este recomandabil sa existe 2 reprezentanti ai salariatilor tocmai pentru a acoperi situatia in care unul dintre acestia lipseste si pentru a asigura o buna reprezentare a salariatilor la negocierea CCM.
Avand in vedere ca sunteti o societate cu 150 de salariati, pot fi desemnati chiar 3 reprezentanti ai salariatilor. Insa apreciem ca deocamdata poate ramane doar un reprezentant al salariarilor, urmand ca anterior declansarii negocierii noului CCM sa fie organizate alegeri prin care sa fie desemnat si un al doilea si, eventual, un al treilea reprezentant.
In orice caz, procesul de alegere a reprezentantilor salariatilor este in sarcina salariatilor si acestia decid daca doresc sa organizeze alegeri pentru a desemna acesti reprezentanti.
In situatia alegerii altui/altor reprezentanti ai salariatilor, legea nu prevede depunerea unei documentatii la ITM. La art. 58 alin. (6) se prevede doar ca ”Inspectoratele teritoriale de munca au obligatia de a verifica indeplinirea conditiilor prevazute de prezenta lege pentru alegerea reprezentantilor angajatilor/lucratorilor”. Astfel, in cazul unui control, inspectorii de munca trebuie sa aiba acces la documentele care consemneaza desfasurarea alegerilor pentru a verifica daca sunt indeplinite conditiile prevazute de lege.
Doar la inregistrarea CCM in dosarul pentru ITM trebuie sa se regaseasca imputernicirile scrise pentru reprezentantii desemnati in vederea negocierii si semnarii contractului colectiv de munca si dovezile de reprezentativitate ale partilor – in cazul reprezentantilor salariatilor fiind vorba de procesele-verbale de alegere a acestora.
Un raspuns oferit in noiembrie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si salarizare.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Termenul pentru recuperarea indemnizatiilor medicale. PrescriptieIntrebare: Care este procedura legala ca un angajator sa recupereze banii din fondul FNUASS? cererile au fost depuse la Casa de Sanatate in anul 2022...In cat timp, se stinge/prescrie obligatia celor de la Casa de Sanatate de a a restutui banii catre angajator? Este vorba despre concedii medicale cu cod indemnizatie 08.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Date incetare CIMIntrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<