Guvernul a aprobat o propunere de politica publica privind incluziunea sociala a persoanelor fara adapost, elaborata de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale in urma derularii unui proiect european in cadrul caruia s-a facut o evaluare a nevoilor acestor persoane si a impactului pe care serviciile sociale existente il au asupra calitatii vietii acestora.
Propunerea de politica publica vizeaza o Strategie nationala privind incluziunea sociala a persoanelor fara adapost pentru perioada 2021-2027, un Plan de actiune pentru aceeasi perioada si un Program de interes national (PIN) pentru dezvoltarea serviciilor sociale adresate acestor persoane, informeaza
Guvernul Romaniei.
Proiectul derulat la nivelul resedintelor de judet a evidentiat faptul ca majoritatea persoanelor care traiesc pe strazi sunt adulte, de sex masculin, necasatorite, cu nivel de studii mediu si se afla de o perioada mai mare de 3 ani in stare de vulnerabilitate. Acestea au devenit prima data persoane fara adapost in perioada adulta si au experimentat aceasta situatie de mai multe ori in trecut.
Cercetarile efectuate au aratat ca persoanele fara adapost intampina dificultati din cauza lipsei documentelor de identificare, problemelor in asigurarea nevoilor de baza, problemelor de sanatate, inclusiv mintala, pentru ca nu au medic de familie, pentru ca au unele adictii, pentru ca nu au o ocupatie si, implicit, surse de venit sau din cauza incapacitatii de a derula in mod independent anumite activitati.
In urma analizarii nivelului actual de dezvoltare a retelei serviciilor sociale adresate acestei categorii vulnerabile a rezultat ca la inceputul acestui an erau 80 de centre rezidentiale de ingrijire si asistenta pentru persoanele fara adapost licentiate, din care 18 publice, si 6 centre de zi licentiate, din care 4 publice.
Pentru a preveni cronicizarea fenomenului, MMSS a identificat doua tipuri de solutii: dezvoltarea de noi servicii sociale care sa adreseze nevoile persoanelor fara adapost in vederea reintegrarii sociale a acestora sau introducerea unui beneficiu de asistenta sociala, respectiv decontarea costului pentru plata chiriei si utilitatilor (intr-un cuantum maxim) pentru o perioada limitata de timp, cu conditia indeplinirii masurilor incluse in planul de interventie intocmit dupa derularea anchetei sociale.
Avand in vedere impactul financiar al celor doua solutii propuse, optiunea recomandata spre implementare vizeaza infiintarea si sustinerea a 61 de servicii sociale pentru persoanele fara adapost, acestea urmand sa aiba o capacitate medie de asistare a 5.528 de persoane/luna.
Cele 61 de servicii sociale ar urma sa fie centre rezidentiale, adaposturi de noapte, centre de zi pentru informare si consiliere, dar si pentru integrare/reintegrare sociala, constituirea unor echipe mobile si achizitionarea de ambulante sociale, concomitent cu sustinerea cheltuielilor aferente de constructii, dotari si functionare a centrelor, inclusiv cursuri de pregatire a personalului de specialitate. Impactul bugetar preconizat se ridica la peste 100 de milioane de lei.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii efectuare concediu paternalIntrebare: Avem un coleg la care i+a nascut sotia in luna Noiembrie. Cat timp are acest coleg la dispozitie pentru a beneficia de concediul paternal si de concediul de puericultura deoarece a facut acest curs.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Incadrare in munca persoana cu handicap cu norma de lucru mai mica de 8 ore pe zi. SalariuIntrebare: Va rugam sa ne ajutati urgent cu un raspuns la urmatoarea intrebare. Avem un angajat incadrat in grad de handicap mediu. Are recomandare de reducere a programului de lucru la 6 ore. Va rugam sa ne comunicati daca se poate reduce programul de lucru, cu mentinerea salariului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<