"In ultima sedinta de management s-a hotarat stabilirea unei proceduri ce tine de controlul bagajelor/masinilor angajatilor la iesirea din unitate, pe care sa o integram ca parte din regulamentul intern al societatii. Intrebarea mea este: exista o baza legala care da dreptul angajatorului de a intocmi aceasta procedura, cum ar putea fi ea intocmita fara a fi considerata ca un abuz."
Raspunsul specialistilor:
Cu privire la controlul bagajelor/masinilor angajatilor la iesirea din unitate, nu am regasit in legislatia muncii prevederi care sa constituie o baza legala pentru acest demers al angajatorului.
Cele mai sensibile 92 de probleme care apar in cazul unei concedieri!
Orice manager HR trebuie sa le cunoasca si sa stie cum sa le rezolve! Atentie, o simpla eroare de procedura anuleaza masura concedierii! Protejati-va folosind informatiile din lucrarea Concedierea perfect legala, detalii AICI >>>
In Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, republicata, la art. 46 lit. d) se prevede ca personalul de paza, angajat conform prevederilor acesui act normativ, este obligat ”sa opreasca si sa legitimeze persoanele despre care exista date sau indicii ca au savarsit infractiuni ori alte fapte ilicite in obiectivul pazit, pe cele care incalca normele interne stabilite prin regulamentele proprii, iar in cazul infractiunilor flagrante, sa prinda si sa prezinte politiei pe faptuitor, sa opreasca si sa predea politiei bunurile ori valorile care fac obiectul infractiunii sau al altor fapte ilicite, luand masuri pentru conservarea ori paza lor, intocmind totodata un proces-verbal pentru luarea acestor masuri. Procesul-verbal astfel intocmit constituie act de sesizare a organelor de urmarire penala;”.
Astfel, din aceasta prevedere legala intelegem ca personalul de paza poate opri, legitima persoane numai daca exista date sau indicii ca au savarsit infractiuni ori alte fapte ilicite in obiectivul pazit, iar controlul si retinerea de bunuri se poate face doar in cazul infractiunilor flagrante si in vederea predarii acestora politiei, deci nu in mod obisnuit ca o actiune de control zilnica asupra bagajelor/autoturismelor salariatilor.
In aceste conditii, in opinia noastra nu exista o baza legala pentru realizarea controlului bagajelor/autoturismelor salariatilor de catre angajator, ca un mod obisnuit de actiune la iesirea zilnica a salariatilor din unitate.
Am identificat si opinii conform carora angajatorul ar avea posibilitatea sa verifice geanta sau bagajul salariatului, doar in prezenta si cu consimtamantul acestuia, urmand sa fie incheiat un proces-verbal de constatare, daca sunt descoperite obiecte sau bunuri apartinand societatii. In Regulamentul intern ar trebui expres prevazut modul in care se obtine acest consimtamant.
Poate o masura mai potrivita, daca este posibil, ar fi aceea de a organiza spatiul de munca de asa maniera incat sa existe o incinta de depozitare a bagajelor personale in afara zonelor de munca din care ar putea fi sustrase bunuri. Astfel salariatii intra in spatiul de lucru fara niciun bagaj la ei si ies din spatiul de lucru fara niciun bagaj.
Un raspuns oferit in martie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Stabilirea sanctiunilor disciplinareIntrebare: Conform art. 250 din Codul muncii, angajatorul stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in functie de gravitatea abaterii, luand in considerare criterii precum comportamentul general in serviciu al salariatului si eventualele sanctiuni disciplinare aplicate anterior acestuia. In cazul unui salariat impotriva caruia, pe parcursul activitatii, au fost formulate mai multe plangeri legate de comportamentul sau, care insa nu au facut obiectul unei cercetari disciplinare, ori care a fost anterior...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie cu reducerea varstei standard de pensionare. Incetare CIMIntrebare: Vin cu rugamintea de a ne clarifica urmatoarea situatie. In cadrul unitatii noastre scolare avem o salariata nascuta la data de 06.01.1964 care si-a depus dosarul de pensionare incepand cu data de 01.09.2024, avand o vechime de 42 de ani in munca. In luna decembrie a i s-a comunicat decizia de pensionare. Intrebare: Salariata isi poate continua activitatea in baza aceluiasi contract individual de munca pana la implinirea varstei standard de pensionare fara suspendarea pensiei? Ce optiuni avem ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<