“O societate doreste ca angajatii sai sa lucreze atat de acasa, cat si de la birou, prin rotatie. Mai exact, la sfarsitul fiecarei luni se va stabili programul pentru luna urmatoare, iar angajatii vor avea zile in care vor lucra de la domiciliul lor si zile in care vor lucra de la sediu, neavand in fiecare luna o anumita zi in care trebuie sa vina la birou, ci conform programului prestabilit. In aceasta situatie, ce ar trebui sa fie specificat in documente si cum ar trebui acestea inregistrate in Revisal?”
Raspunsul specialistului:
In situatia in care salariatii lucreaza de la domiciliu folosind tehnologia informatiei (telefon, laptop, calculator) inseamna ca presteaza activitate in regim de telemunca.
In perioda starii de alerta telemunca poate fi dispusa unilateral prin decizia angajatorului. Dupa incetarea starii de alerta, telemunca se poate stabili prin act aditonal la contractul individual de munca.
Conform art. 5 alin. (2) din Legea 81/2018 privind telemunca, in cazul activitatii de telemunca, decizia/actul aditional vor cuprinde urmatoarele:
a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
c) locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti;
d) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
e) modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
f) responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7 si 8;
g) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
h) obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
i) masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
j) conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
Astfel cum se prevede la lit. b) de mai sus in decizia privind desfasurarea activitatii in regim de telemunca trebuie sa se mentioneze perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator.
In consecinta, zilele in care salariatul presteaza activitate la sediul angajatorului trebuie sa fie mentionate in decizie/act aditional, iar modificarea acestor zile implica intocmirea unei alte decizii/act aditional. In practica exista situatii in care se foloseste in loc de indicarea zilelor in care salariatii presteaza activitate la sediul angajatorului, mentiunea conform careia salariatii formuleaza cerere pentru zilele in care presteaza activitate in telemunca. Aceasta practica nu este agreata de toti inspectorii de munca.
In Revisal se inregistreaza modificarea tipului de contract individual de munca in contract individual de munca cu clauza de telemunca cel tarziu in ziua anterioara primei zile in care salariatii presteaza activitate in regim de telemunca.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Muncitor necalificatIntrebare: Se poate angaja un muncitor necalificat (in cazul meu fabricarea de usi si ferestre din metal) care nu are nicio diploma?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
REGES. Introducerea elementelor noiIntrebare: Dupa migrarea in Reges-online trebuie actualizate datele contractele individuale de munca active. Cum se face actualizarea acetor date cu corectie contract sau modificare contract ? Daca se foloseste modificare contract (desi nu se modifica nimic in contractul de munca) trebuie facute acte aditionale sau se fac modificarile in baza HG 295 fara a avea nici un act aditional? In cazul acesta data la care se produc efecte este data cand se fac aceste modificari sau data la care a intrat in vigoare...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<