“ La intocmirea unui contract de munca cu clauza de telemunca, la b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator, este corect sa fie mentionat - 2 - 4 zile pe luna, conform programarii de comun acord cu angajatorul, faptul ca telesalariatul va presta activitate de la adresa X (adresa declarata de telesalariat)? Astfel incat sa existe flexibilitate pentru angajat si sa solicite acele zile in functie de nevoi, iar in procedura de telemunca sa fie detaliat modul in care angajatul solicita respectivele zile?”
Raspunsul specialistului:
Conform art. 5 alin. (2) din Legea 81/2018 privind telemunca, in cazul activitatii de telemunca, contractul individual de munca contine, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3) din Codul muncii - Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele:
a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
c) locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti;
d) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
e) modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
f) responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7 si 8;
g) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
h) obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
i) masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
j) conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
Astfel cum se prevede la lit. b) de mai sus in contractul individual cu clauza de telemunca/act aditional trebuie sa se mentioneze perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator. Cu alte cuvinte, trebuie mentionat zilele in care salariatul lucreaza la sediul social sau la alt loc de munca rezultand de aici in direct ziua/zilele in care salariatul presteaza activitate in regim de telemunca.
O solutie este sa mentionati in actul aditional faptul ca pentru zilele in care va desfasura activitate de telemunca, salariatul va formula in prealabil o cerere ce va fi aprobata de angajator.
Ulterior, salariatul va formula cerere pentru ziua/zilele in care va desfasura activitate de telemunca, dupa aprobare cererea se pastreaza la dosarul personal.
Conform Legii 81/2018 telemunca este definita ca fiind forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor;
Daca salariatul nu presteaza activitate cel putin 1 zi pe luna in regim de telemunca, contractul individual de munca nu este un contract cu clauza de telemunca in luna respectiva iar acest lucru ar trebui inregistrat in Revisal prin modificarea tipului de contract individual de munca.
Conform art. 11 lit. d) din Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, publicata in Monitorul Oficial nr. 296 din 2 aprilie 2018, incheierea contractului individual de munca fara stipularea clauzelor prevazute la art. 5 alin. (2) lit. b)-j), constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de 5.000 lei.
Asadar, incheierea contractului individual de munca fara stipularea clauzelor este sanctionata cu amenda de 5.000 lei.
Iata un exemplu de clauza in actul aditional la contractul individual de munca sau in contractul de munca al telesalariatului:
Activitatea se desfasoara astfel:
- la domiciliul salariatului din mun. ................., str. ………….. nr. …………, bl. ……………, sc. ….., ap. ………., sector ……………... in zilele de luni, marti, miercuri si vineri;
- la sediul angajatorului din ……………………………………….. in zilele de joi.
Evidentierea orelor de munca prestate de telesalariat se face prin internet in platforma angajatorului, la deschiderea si inchiderea platformei-program a unitatii.
In concluzie, in contractul de munca se va mentiona fie perioada, fie zilele in care salariatul lucreaza la sediul social si la alt loc de munca rezultand astfel zilele in care salariatul presteaza activitate in regim de telemunca.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Concediu de maternitate. Lipsa stagiului de cotizareIntrebare: O salariata, angajata din mai 2024 a adus in luna octombrie concediu medical de maternitate (initial, prenatal). Anterior lunii mai 2024 nu a mai lucrat in alta parte, prin urmare nu are stagiu de cotizare de 6 luni din ultimele 12. Cum trebuie sa procedeze angajatorul in acest caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Reintegrare salariat la alt angajator. Incetare CIM la angajatorul curentIntrebare: Va rog sa imi mentionati care este procedura in urmatoarea speta: Daca un salariat angajat anul trecut imi aduce o hotararea judecatoreasca - prin care acesta se va reintegra in vechea firma de unde a plecat, cum procedez cu el. Este obligat sa isi respecte termenul de preaviz de 45 zile - avand functie de conducere? In cate zile de la depunerea hotararii la societate sunt obligata sa incetez contractul de munca si cu ce art din Codul muncii se inceteaza ?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<