In urma masurilor de sprijin din acest an, in contextul epidemiologic, angajatorii au in plus si obligatii noi de plata si declarative, iar verificarile fiscale sunt in crestere. Angajatorii trebuie sa fie la curent cu modificarile legislative si cu obligatiile aferente pentru telemunca, plata unor indemnizatii, decontarea salariului etc.
Ajutorul de 2500 lei pentru telemunca inseamna achizitia de echipament tehnologic necesar derularii activitatii respective, inclusiv mobilier necesar. Nenumarate alte achizitii trebuie sa respecte conditiile impuse de lege, iar orice eroare atrage dupa sine amenzi semnificative.
Intr-o analiza recenta, specialistii EY atrag atentia asupra lucrului cu subcontractorii, fie ca vorbim de PFA-uri sau microintreprinderi, in conditiile in care pentru flexibilizarea muncii poate creste numarul unor astfel de contracte, iar inspectiile fiscale ar putea considera “ca este o activitate dependenta si, prin urmare, sa recalifice veniturile si sa stabileasca obligatii mari de plata”, mentioneaza
HotNews.ro.
De asemenea, o atentie sporita trebuie acordata in cazul detasarilor si remuneratiilor aferente, avand in vedere obligatia de a informa in scris angajatii, anterior detasarii, in ce priveste sumele platite, elementele care le constituite si cheltuielile produse de detasare, atrage atentia aceeasi sursa.
”Pe langa aceste informatii, documentatia de detasare trebuie sa cuprinda si informatiile prevazute de art. 18 (1) Codul Muncii: durata detasarii, moneda in care se va plati salariul si modalitatea de plata, reglementari principale din legislatia muncii din acea tara, conditiile de clima si de repatriere”, a explicat Anca Atanasiu, Managing Associate in cadrul Radu si Asociatii SPRL, potrivit HotNews.ro.
Totodata, se recomanda o grija mai mare la plata impozitului si a contributiilor sociale, inclusiv in cazul salariatilor detasati. Documentele complete trebuie sa fie pregatite in cazul unui control inopinat.
Astfel, in ce priveste angajatii detasati in Romania, se prezinta “contractul de servicii, facturile aferente, detalierea si descrierea activitatilor prestate, contractul de detasare, calculul si justificarea tratamentului fiscal aplicat veniturilor salariale (care pot fi verificate si in contextul sumelor facturate), declaratiile depuse de catre persoanele detasate si dovada platii obligatiilor fiscale, formularul A1 si validitatea acestuia (in situatia in care detasatul a ramas asigurat in sistemul de securitate sociala din statul de origine), poate chiar si pontajul”, informeaza sursa citata.
Va anuntam, recent, ca a fost demarata si o
campanile nationala de verificare, la firmele cu peste 50 anajati, iar telemunca, decalarea programului si masurile
SSM sunt primele in vizor.
Luna aceasta, inspectorul general de stat, Dantes Nicolae Bratu, in calitate de coordonator national, a explicat ce consta aceasta campanie:
”De la an la an, domeniul legislatiei muncii a suferit numeroase modificari si adaptari fie la legislatia europeana, fie impuse de contextul socio-economic si, mai nou, epidemiologic, pe care il traversam. Suntem obligati sa ne adaptam prompt si sa implementam imediat toate schimbarile impuse de realitatile cu care ne confruntam de la o zi la alta. Celebra afirmatie ”Timpul nu mai are rabdare cu oamenii” a lui Marin Preda pare mai actuala ca oricand. Daca pana acum activitatea inspectorilor de munca avea o latura importanta de prevenire, care viza informarea si constientizarea lucratorilor si a angajatorilor asupra riscurilor la care se expun, in contextul actual suntem obligati sa impunem respectarea anumitor reglementari, practic s-a trecut de la poate la trebuie.
Astfel, luand in considerare necesitatea asigurarii, in continuare, a unei protectii adecvate impotriva imbolnavirii cu coronavirusul SARS-CoV-2, prevazuta de Legea nr.55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, se impune intensificarea controalelor desfasurate de Inspectia Muncii, in vederea verificarii si constientizarii angajatorilor cu privire la aplicarea legislatiei care reglementeaza stabilirea unor programe individualizate de munca, munca la domiciliu munca in regim de telemunca precum si cu privire la asigurarea unui mediu de munca sigur pentru securitatea si sanatatea lucratorilor. Solicit colegilor inspectori de munca sa-si ia toate masurile necesare astfel incat, in exercitarea activitatii de control, sa evite, pe cat posibil, expunerea la contaminarea cu virusul Sars-CoV-2. Rezultatele vor fi comunicate public la sfarsitul campaniei”, transmite Inspectia Muncii.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Concediu de maternitate. Lipsa stagiului de cotizareIntrebare: O salariata, angajata din mai 2024 a adus in luna octombrie concediu medical de maternitate (initial, prenatal). Anterior lunii mai 2024 nu a mai lucrat in alta parte, prin urmare nu are stagiu de cotizare de 6 luni din ultimele 12. Cum trebuie sa procedeze angajatorul in acest caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Reintegrare salariat la alt angajator. Incetare CIM la angajatorul curentIntrebare: Va rog sa imi mentionati care este procedura in urmatoarea speta: Daca un salariat angajat anul trecut imi aduce o hotararea judecatoreasca - prin care acesta se va reintegra in vechea firma de unde a plecat, cum procedez cu el. Este obligat sa isi respecte termenul de preaviz de 45 zile - avand functie de conducere? In cate zile de la depunerea hotararii la societate sunt obligata sa incetez contractul de munca si cu ce art din Codul muncii se inceteaza ?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<