Un nou proiect de ordonanta a fost anuntat saptamana aceasta, fiind vorba despre unele masuri de sprijin destinate angajatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS - CoV – 2 si stimularea cresterii ocuparii fortei de munca.
Redam mai jos propunerile:
Art.1 - Prin prezenta ordonanta de urgenta, se instituie unele masuri de stimulare a ocuparii, acordate in domeniile afectate de intreruperea sau restrangerea activitatii ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, din categoriile agricultura, turism, organizari de evenimente si HoReCa , dupa cum urmeaza, conform clasificarilor CAEN:
a) agricultura, vanatoare si servicii anexe - diviziunea 01;
b) cresterea si reproductia animalelor semi domesticite si a altor animale - clasa 0149;
c) activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente - diviziunea 5621;
d) restaurante - clasa 5610;
e) baruri si alte activitati de servire a bauturilor - clasa 5630;
f) hoteluri si alte facilitati de cazare - diviziunea 55; facilitati de cazare similare - clasa 5510;
facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata - clasa 5520 - tabere de copii, organizate de Ministerul Tineretului si Sportului, direct sau prin unitatile din subordinea acestuia;
g) facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata - clasa 5520 – cabane.
Art. 2 – (1) Persoanele care desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional, potrivit prevederilor Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in domeniile prevazute la art. 1, denumite, in continuare zilieri, beneficiaza, in anul 2020, pentru o perioada de cel mult 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, de un bonus de stimulare de 35% din remuneratia cuvenita, in plus fata de drepturile cuvenite / zi de munca, denumit in continuare bonus.
(2) Procentul de 35% prevazut la alin. (1) se acorda lunar, prin intermediul beneficiarului de lucrari, zilierilor care desfasoara activitati in luna respectiva, proportional cu numarul de ore lucrate dar nu mai putin de 4 ore/zi, impreuna cu contravaloarea venitului aferent muncii prestate.
(3) Contravaloarea bonusului platit de beneficiarul de lucrari, se suporta din bugetul de stat alocat Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala si agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumite, in continuare, agentii teritoriale.
(4) Bonusul prevazut la alin.(1) se acorda de catre beneficiarul de lucrari din bugetul propriu la momentul platii contravalorii muncii zilnice, si, ulterior, se deconteaza integral pentru persoanele pentru care a fost platit, de la bugetul de stat prin agentiile teritoriale.
(5) Listele cu zilierii beneficiari ai bonusului prevazut la alin.(1) se depun de catre beneficiarii de lucrari spre decontare si incasare la agentiile teritoriale in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea sau isi au sediul social, lunar, pentru luna anterioara, in perioada 1-5 ale fiecarei luni, in format electronic. Comunicarea electronica se realizeaza prin completarea formularelor electronice dedicate acestui scop pe platforma Punctul de contact unic electronic, conform Hotararii Guvernului nr. 922/2010 privind organizarea si functionarea Punctului de contact unic electronic, si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 179/2017 sau pe platforma aici.gov.ro, ambele gestionate de Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei.
(6) Listele cu zilierii, asumate de beneficiarii de lucrari, se transmit, pana pe 6 ale lunii de catre agentiile teritoriale la inspectoratele teritoriale de munca, in vederea verificarii. Inspectoratele teritoriale de munca, pana pe data de 10 ale fiecarei luni, inclusiv pe baza informatiilor referitoare la zilieri, prevazute in Registrul de Evidenta a zilierilor, sau a Registrului electronic de evidenta a zilierilor, valideaza, dupa caz, solicitarea beneficiarului de lucrari.
(7) Listele de beneficiari validate de inspectoratele teritoriale de munca sunt transmise, prin platforma aici.gov.ro, la agentiile teritoriale pentru intocmirea fisierelor de plata si efectuarea platii.
(8) in situatia in care cererea este depusa la o data ulterioara celei prevazute la alin.(5), angajatorul zilierului va primi, in luna urmatoare, contravaloarea bonusului acordat, aferenta lunii pentru care se solicita.
(9) Bonusul se acorda prin decizia directorului executiv al agentiei teritoriale, dupa verificarea prevazuta la alin.(6), pana pe data de 30 ale fiecarei luni, pentru luna precedenta.
(10) Formularele de solicitare a decontarii bonusului de catre beneficiarii de lucrari, al altor documente doveditoare, ce vor fi depuse de acestia pe una dintre platformele electronice Punctul Unic de Contact electronic sau aici.go.ro, precum si procedurile de colaborare intre agentiile teritoriale si inspectoratele teritoriale de munca se stabilesc prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale, la
propunerea Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, in termen de cel mult 20 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta.
(11) Bonusul nu se considera venituri in sensul art. 8 alin.(1) din Legea nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare.
(12) Acordarea bonusului este supusa controlului efectuat de inspectorii sociali si inspectorii de munca.
Art. 3 – (1) In vederea stimularii cresterii ocuparii fortei de munca, persoanele care desfasoara activitati cu caracter sezonier, care incheie contracte individuale de munca pe perioada determinata cu angajatori din domeniile prevazute la art. 1, beneficiaza, in anul 2020, pentru o perioada de cel mult trei luni, de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, de un spor de 41,5% din salariul aferent zilelor
lucrate, in aceste locuri de munca, pentru o perioada de lucru de 8 ore/zi, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut pe economie, aferent perioadei lucrate.
(2) Angajatorul va plati integral contravaloarea muncii prestate in baza contractului individual de munca pe perioada determinata, valoare care ulterior, se deconteaza integral pentru persoanele pentru care a fost platit, de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
(3) Pentru decontarea sumelor prevazute la alin.(1), angajatorii depun pana pe data de 10 ale fiecarei luni, la agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca, respectiv a municipiului Bucuresti in a caror raza teritoriala isi au sediul social cererea de decontare, insotita de un tabel centralizator al angajatilor pentru care solicita decontarea.
(4) Inspectoratele Teritoriale de Munca au obligatia sa sprijine si sa puna la dispozitia agentiilor judetene pentru ocuparea fortei de munca, respectiv a municipiului Bucuresti, in vederea identificarii beneficiarilor acestei masuri, listele in format electronic cu persoanele angajate cu contracte de munca pe perioada determinata care indeplinesc conditiile prevazute la alin.(1), pana pe data de 20 ale fiecarei luni.
(5) Decontarea sumelor prevazute la alin.(1) se realizeaza de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca prin agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca, respectiv a municipiului Bucuresti pana pe data de 30 ale lunii.
(6) Modele de solicitare a decontarii sporului prevazut la alin.(1) de catre angajatori se stabilesc prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale, la propunerea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, in termen de maximum 20 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 4 - (1) in vederea stimularii desfasurarii activitatii in regim de telemunca, potrivit Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, se acorda angajatorilor, o singura data, pentru fiecare telesalariat, un sprijin financiar in valoare de 2.500 lei in scopul achizitionarii echipamentelor de tehnologia informatiei necesare desfasurarii activitatii in regim de telemunca.
(2) Suma prevazuta la alin. (1) se acorda din bugetul de stat, prin Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, in limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie, angajatorilor care au statutul de microintreprinderi, conform legii, pentru angajatii care au lucrat in regim de telemunca in perioada starii de urgenta sau de alerta.
(3) Modalitatea de decontare si categoriile de bunuri ce pot fi achizitionate conform alin.(1) se stabileste prin Ordin al ministrului muncii si protectiei sociale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, emis in termen de cel mult 15 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.