Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupationale a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 10 din 8 ianuarie 2020. De retinut faptul ca noua lege transpune o directiva europeana, menita sa asigure cadrul legislativ pentru organizarea si functionarea fondurilor de pensii ocupationale.
Totodata, prin prezentul proiect de lege se stabilesc elementele necesare infiintarii schemelor de pensii ocupationale si ale fondurilor de pensii ocupationale, inclusiv aspectele legate de administrarea acestora. Prevederile acestui act normativ sunt corelate cu prevederile actelor normative cu care se afla in conexiune, conform art. 61 alin. (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Se creeaza astfel premisele pentru obtinerea unei pensii ocupationale, suplimentare, distincta si in completarea tipurilor de pensii acordate in cadrul sistemelor de pensii din Romania.
Regasiti mai jos unele dintre noile prevederi care vizeaza angajatorii.
Art. 2. - Domeniul de aplicare
Prezenta lege se aplica:
[...]
e) angajatorilor;
Art. 45. - Elementele constitutive ale schemei de pensii ocupationale
(3) Dreptul de a propune o schema de pensii ocupaÈ›ionale aparÈ›ine angajatorului, prin contractul colectiv de munca, sau în lipsa acestuia, prin contractele individuale de munca ale tuturor angajatilor, sau în temeiul unor rapoarte de serviciu sau acte de numire, dupa caz, în baza carora fiecare angajat îÈ™i desfaÈ™oara activitatea.
(4) Toate informatiile privind schema de pensii sunt furnizate de catre angajator.
Art. 82. - Identificarea contributiilor pe baza codului numeric personal
(1) Contributiile angajatorului si ale angajatului se datoreaza, se colecteaza si se vireaza de catre angajator pe baza numelui, prenumelui si a codului numeric personal al participantului.
Art. 83. - Drepturile si obligatiile participantilor la un fond
(2) Angajatorul poate stabili cuantumuri diferentiate de contributie proprie pentru angajatii sai pe criterii de vechime, functie sau drepturi salariale.
(4) Angajatorul nu poate face retineri din veniturile pe care i le datoreaza angajatului pentru contributiile datorate de angajat la un fond fara acordul scris al angajatului, consemnat în actul individual de aderare la un fond sau, ulterior, într-o notificare transmisa administratorului È™i angajatorului.
Art. 85. - Nivelul contributiilor platite la un fond si regimul fiscal al acestora
(1) Angajatorul retine atat contributiile proprii, cat și contribuțiile angajatilor sai care au calitatea de participant la un fond si le vireaza odata cu contributiile de asigurari sociale obligatorii.
(4) Contributia poate fi împartita între angajat si angajator potrivit prevederilor stabilite de schema si actul individual de aderare.
(5) Sumele reprezentand contributiile la fonduri de pensii ocupationale din Romania sunt deductibile fiscal în conformitate cu legislatia fiscala.
(9) Angajatorul poate decide, în orice moment, sa modifice, sa suspende sau sa înceteze contribuÈ›iile la un fond pentru angajaÈ›ii sai, înstiintand în scris, administratorul si angajaÈ›ii cu cel putin 30 de zile calendaristice înainte de data aplicarii deciziei.
Legea poate fi consultata AICI.
Expunerea de motive poate fi consultata AICI.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Abonament pentru utilizarea facilitatilor sportive. Tratament fiscal in anul 2025Intrebare: Conform art. 76 lit. h) contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Indemnizatie pentru folosirea masinii personale. Tratament fiscalIntrebare: Va rugam sa ne precizati ce obligatii fiscale are angajatul si angajatorul in urmatoarea situatie: Angajatorul doreste sa acorde o indemnizatie salariatilor care folosesc masina proprie in interes de servici (agenti de vanzari). Ce document se incheie cu acesta?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<