Aceasta decizie a fost data in cauza C-190/16 Werner Fries/Lufthansa CityLine GmbH. Ea este justificata de scopul de a asigura siguranta aviatiei civile in Europa.
Cazul comandantului Werner Fries impotriva unei companii aeriene
Domnul Werner Fries a fost angajat la Lufthansa in calitate de comandant de bord si de formator. Incepand de la sfarsitul lunii octombrie 2013, Lufthansa nu l-a mai solicitat pentru motivul ca a atins limita de varsta de 65 de ani prevazuta, in mod obligatoriu, de dreptul Uniunii pentru pilotii din transportul aerian comercial. Domnul Fries solicita Lufthansa plata remuneratiei sale pentru lunile noiembrie si decembrie 2013.
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Portal Codul Muncii
Contractul sau de munca a expirat abia la sfarsitul lunii decembrie 2013. In plus, el dispunea inca, pe durata acestor doua luni, de licenta sa de pilot de linie, precum si de calificarile de instructor si de examinator. Domnul Fries apreciaza ca limita de varsta in discutie constituie o discriminare pe motive de varsta si incalca libertatea de alegere a ocupatiei, astfel incat este contrara Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
Sesizata cu acest litigiu, Bundesarbeitsgericht (Curtea Federala pentru Litigii de Munca, Germania) adreseaza Curtii de Justitie intrebari privind validitatea si sfera limitei de varsta in litigiu. Prin hotararea din 5 iulie, Curtea de Justitie raspunde ca aceasta limita de varsta este valida. Potrivit Curtii, este adevarat ca limita de varsta in litigiu instituie o diferenta de tratament pe motive de varsta. Aceasta diferenta de tratament este totusi justificata de scopul asigurarii sigurantei aviatiei civile in Europa.
Astfel, nu se poate contesta ca capacitatile fizice necesare pentru profesia de pilot de linie se diminueaza odata cu inaintarea in varsta. Limita de varsta in cauza permite sa se excluda ca o diminuare, dupa varsta de 65 de ani, a capacitatilor fizice mentionate sa se afle la originea unor accidente, fara a fi insa incalcat principiul proportionalitatii.
Limita de varsta in discutie nu se aplica decat in transportul aerian comercial
Curtea arata in aceasta privinta ca limita de varsta in discutie nu se aplica decat in transportul aerian comercial, caracterizat prin complexitatea tehnica mai mare a aeronavelor utilizate si prin numarul mai mare de persoane vizate, spre deosebire de transportul aerian necomercial.
In plus, limita de varsta de 65 de ani poate fi considerata suficient de avansata pentru a servi ca termen autorizatiei de a exercita activitatea de pilot in domeniul transportului aerian comercial.
Ea reflecta pe de alta parte normele internationale, care, pe baza unei dezbateri si a unei experiente profesionale aprofundate, stabilesc aceeasi limita de varsta.
Potrivit Curtii, legiuitorul Uniunii nu era obligat sa prevada, in locul unei limite de varsta, o examinare individuala a capacitatilor fizice si psihice ale fiecarui titular al unei licente de pilot care a depasit varsta de 65 de ani. In ceea ce priveste libertatea de alegere a ocupatiei, Curtea constata ca limita de varsta in discutie o restrange, dar fara a incalca principiul proportionalitatii.
In ceea ce priveste sfera limitei de varsta in litigiu, Curtea precizeaza ca aceasta nu interzice titularului unei licente de pilot care a atins varsta de 65 de ani nici sa actioneze ca pilot in cadrul unor zboruri goale sau al unor zboruri de transbordare, efectuate in contextul activitatii comerciale a unui operator de transport, fara a transporta pasageri, marfa sau posta, nici sa actioneze ca instructor si/sau ca examinator la bordul unei aeronave (cu conditia de a nu face parte din echipajul de zbor).
Sursa: Curia