Va reamintim ca inclusiv in 2024 este obligatoriu ca angajatorii sa aiba o Fisa de pontaj zilnica la locul de munca.
Obligatia angajatorului de a tine evidenta orelor de munca prestate de catre fiecare salariat este prevazuta in Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, inca de la intrarea in vigoare a acesteia. Prin modificarea adusa articolului 119 din Codul Muncii, prin OUG 53/2017, incepand cu data de 7 august 2017, legiuitorul nu a facut decat sa clarifice o reglementare deja existenta, care, pentru o corecta aplicare, trebuia si pana in prezent, sa se raporteze la orele efectiv lucrate de catre salariat, si nu, cum s-a constatat uneori din practica, la un numar de ore inregistrate intr-un formular centralizator de pontaj intocmit la sediul angajatorului fara a tine cont de activitatea reala a salariatului, a clarificat ITM Arad la momentul noutatii legislative.
Timpul de munca si Programul de lucru: 81 de probleme sensibile create de recentele modificari ale Codului Muncii, detalii AICI >>>
Pontaj model - Evidentiere ore de munca
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Organizarea timpului de munca - condica de prezenta model
Articolul 119 din Codul Muncii precizeaza in mod expres: Angajatorul are obligatia de a tine la locul de munca evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidentierea orei de incepere si a celei de sfarsit al programului de lucru, si de a supune controlului inspectorilor de munca aceasta evidenta, ori de cate ori se solicita acest lucru.
Afla totul despre Pontaj si programul de lucru cu ajutorul lucrarii care trateaza probleme sensibile create de recentele modificari ale Codului Muncii.
Va prezentam mai jos un Model de Fisa de Pontaj zilnic (Condica de prezenta model)
...click aici pentru Model Fisa Pontaj zilnic (Foaie colectiva de prezenta) <<
Aceasta poate fi folosita in varianta prezentata aici sau imbunatatita de dvs.
Nu uitati: in acest Model de Fisa de Pontaj zilnic (Foaie colectiva de prezenta) este recomandabil sa apara rubricile
- ora de incepere a activitatii,
- ora de sfarsit a activitatii,
- pauzele (acestea nu se vor include in durata normala a timpului de lucru)
Important: NU exista obligatia prin lege ca angajatii sa semneze Fisa de Pontaj (Foaie colectiva de prezenta). Angajatorul poate stabili singur acest lucru prin regulamentul intern.
Pentru a intocmi pontajul zilnic, angajatorul poate folosi orice varianta doreste. Spre exemplu: Fisa de Pontaj zilnic, Pontaj manual sau automat, Foaie colectiva de prezenta.
Pontajul unui salariat care lucreaza ca sofer
"Un salariat daca lucreaza in luna octombrie 106 ore si este sofer, iar in luna noiembrie lucreaza 180 ore, cum va fi pontat in luna octombrie daca a lucrat sub media lunara si cum va fi pontat in noiembrie, daca pe ambele luni nu depaseste 48 ore pe saptamana?"
Raspunsul specialistului de la PortalCodulMuncii:
In opinia noastra, prontajul de face in functie de programul de munca stabilit de angajator pentru salariatii sai, care stabileste orele si zilele cand incepe si cand se incheie prestarea muncii.
La art 112 din Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare se prevede ca p entru salariatii angajati cu norma intreaga durata normala a timpului de munca este de 8 ore pe zi si de 40 de ore pe saptamana.
La art. 113 din Codul muncii se prevede ca repartizarea timpului de munca in cadrul saptamanii este, de regula, uniforma, de 8 ore pe zi timp de 5 zile.
Astfel, Codul muncii stabileste cu caracter general faptul ca durata normala a muncii este de 8 ore pe zi si 40 de ore pe saptamana. Actul normativ special care reglementeaza timpul de munca al soferilor este HG 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier. Acest act normativ nu stabileste o alta durata normala a muncii decat aceea prevazuta de Codul muncii. Prin urmare, durata normala a muncii in cazul conducatorilor auto este de 8 ore pe zi si 40 de ore pe saptamana iar ceea ce depaseste aceasta durata reprezinta munca suplimentara.
De asemenea, la art. 119 se prevede ca angajatorul are obligatia de a tine la locul de munca definit potrivit art. 16^1 evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidentierea orelor de incepere si de sfarsit ale programului de lucru, si de a supune controlului inspectorilor de munca aceasta evidenta, ori de cate ori se solicita acest lucru.
Norma de munca pe care fiecare salariat o efectueaza lunar este cea prevazuta in contractul individual de munca. Daca persoana nu efectueaza norma prevazuta in contract atunci inseamna ca absentat de la locul de munca, absente care pot fi motivate (ex.: concediu fara plata, concediu medical) sau nemotivate (caz in care poate fi declansata procedura disciplinara).
Din intrebarea dumneavoastra nu rezulta in ce context salariatul respectiv a efectuat in luna octombrie doar 106 ore de munca, in conditiile in care luna octombrie a avut 22 de zile lucratoare, respectiv 176 de ore.
Chiar daca, sofer fiind, poate nu a avut curse care sa acopere toarte orele de munca, ar fi putut desfasura alete activitati, cum ar fi activitati de curatire, mentenanta a vehiculului pe care il utilizeaza sau poate alte activitati stabilite de seful ierarhic. Trebuie sa verificati, cu seful ierarhic al soferului in cauza, daca nu cumva a desfasurat astfel de activitati, astfel incat sa se respecte norma de munca prevazuta in contractul individual de munca.
Din intrebarea adresata nu rezulta ce fel de sofer este angajatul. Daca este sofer de camion care efectueaza curse, mentionam ca referitor la timpul de lucru al soferilor acesta este reglementat prin HG 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier.
Conform art. 3 alin. (1) din acest act normativ, timpul de munca reprezinta:
”a) timp de munca al lucratorului mobil - perioada de la inceputul pana la sfarsitul timpului de lucru, in cursul careia lucratorul mobil se afla la postul sau de lucru, la dispozitia angajatorului si in exercitiul functiilor sau activitatilor sale, adica:
- perioada dedicata tuturor activitatilor de transport rutier.
Aceste activitati sunt, cu precadere, urmatoarele:
(i) conducerea autovehiculului;
(ii) incarcarea si descarcarea;
(iii) ajutorul acordat pasagerilor la urcarea si coborarea din vehicul;
(iv) curatenia si intretinerea tehnica;
(v) toate celelalte activitati vizand asigurarea sigurantei vehiculului, a incarcaturii sale si a pasagerilor sau indeplinirea obligatiilor legale ori de reglementare direct legate de operatiunea de transport aflata in desfasurare, inclusiv supravegherea incarcarii si descarcarii, formalitatile administrative legate de politie, vama, serviciul de imigrare etc.;
- perioadele de timp in care lucratorul mobil nu poate dispune liber de timpul sau si i se cere sa fie la postul sau de lucru, gata sa intreprinda activitatea sa normala, indeplinind anumite sarcini asociate serviciului, in special in timpul perioadelor cand asteapta sa se faca incarcarea sau descarcarea, daca durata previzibila a acestora nu este cunoscuta dinainte, si anume fie inaintea plecarii, fie chiar inaintea inceperii efective a perioadei in cauza, fie in conditiile generale negociate intre partenerii sociali;”
Prin urmare, timpul in care angajatul asteapta incarcarea-descarcarea camionului face parte din perioada dedicata tuturor activitatilor de transport rutier si este considerat timp de munca al lucratorului mobil urmand ca in pontaj sa fie astfel evidentiat.
Astfel, timpul in care angajatul asteapta incarcarea-descarcarea camionului este considerat timp de munca al lucratorului mobil evidentiat in pontaj.
In opinia noastra, in pontaj trebuie trecute orele efectuate in conformitate cu documentul in care se consemneaza evidenta muncii, realizat conform prevederilor art. 119, citat mai sus, din Codul muncii. Prin urmare, daca in afara celor 106 ore, nu a mai efectuat si alte activitati profesionale, astfel incat sa se respecte prevederile contractului individual de munca, atunci in pontaj treceti cele 106 ore lucrate.
Luna noiembrie are 21 de zile lucratoare, respectiv 168 de ore, ceea ce inseamna ca in luna noiembrie soferul efectueaza 12 ore suplimentare.
Un studiu de caz publicat in noiembrie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii.