Ai nevoie sa concediezi angajati? Iata secretul concedierilor perfecte!

Maria Nicutar
Maria Nicutar
06 Aprilie 2015
06 Aprilie 2015
Maria Nicutar
Maria Nicutar
concediericoncediere perfectalitigii concedieremaria nicutar
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In mediul de afaceri, antreprenorii, angajatorii, managerii HR si non-HR trebuie sa gandeasca limpede, clar, la rece, obiectiv. Asa ca vom discuta planul de concedieri cu specialisti din domeniu. Vom analiza situatia, vom cauta cifrele care sa ne ajute sa luam o decizie cat mai clara, vom stabili cum trebuie sa procedam pentru ca totul sa se desfasoare cat mai bine din toate punctele de vedere.

In materie de legislatia muncii, concedierea reprezinta un subiect destul de spinos pentru ca aici apar foarte multe litigii de munca. Angajatii contesta deciziile de concediere din ce in ce mai des. Si de foarte multe ori au castig de cauza pentru simplul fapt ca angajatorii nu cunosc in detaliu absolut legislatia muncii.

Din punct de vedere al managementului HR, concedierea reprezinta un subiect si mai sensibil. Acest lucru se intampla pentru ca nu ai de luat decizii doar din punct de vedere matematic, pe baza rezultatelor fiecarui angajat, pe baza incasarilor, pe baza salariilor de care beneficiaza fiecare om vizat de concedieri.

Si totusi, ne intrebam cum vom lua decizia de concediere a angajatilor? Pe cine concediem?

Un punct de plecare pe care numerosi angajatori il prefera si care poate fi cateodata unul ce induce in eroare, este cel al performantelor. Care este angajatul care performeaza cel mai bine? Care este angajatul care obtine cele mai bune rezultate? Care sunt angajatii ale caror rezultate lasa de dorit?

Evident, am fi tentati sa ii consideram suspecti de concediere pe cei ale caror rezultate lasa de dorit. Dar sa nu uitam ca rezultatele angajatilor nostri sunt pe masura motivarii lor, al pregatirii lor, al modului in care am investit in ei, al priceperii managerilor sub aripa caror se dezvolta/ involueaza/ stagneaza.

Si, evident, am fi tentati sa ii punem pe lista de posibile concedieri pe cei care nu aduc cifre atragatoare in firmele noastre. Dar sa nu uitam ca nu toti angajatii produc bani. Unii produc valoare care se va concretiza in bani pe termen scurt, mediu si lung si poate cantari de sute de ori mai mult decat valoarea adusa in firma de un alt angajat care pare sa produca mai bine si mai mult.

Care sunt angajatii pe care ii putem concedia?
Putem sa ii concediem pe cei care stagneaza in carierele lor daca au parte de sustinerea noastra si, cu toate acestea, aleg calea mai “usoara” si pe care isi fura singuri caciula. Aleg sa stagneze. Aleg sa nu urmeze cursuri si sa nu se formeze profesional.

Care sunt angajatii pe care ii poti concedia fara mari remuscari?
Pe cei toxici: barfesc, deterioreaza cultura organizationala, strica relatiile intre colegi si superiori samd.

Alta categorie de angajati pe care ii vom concedia fara sa stam pe ganduri?
Pe cei care au nimerit intr-un domeniu in care nu au de gand sa prinda radacini. Sunt foarte multi angajati care se afla in trecere prin domeniu. Sunt si angajati care asteapta un miracol si pana atunci, vin totusi la serviciu, in lipsa de alta activitate aducatoare de venituri.

Sunt si angajatii care inca nu stiu ce vor in viata lor profesionala asa ca muncesc acolo unde ii bate vantul. Nici de acestia nu avem nevoie pentru ca aici nu se poate discuta despre incredere din ambele parti. Cum sa ai incredere sa investesti intr-un angajat pe care nu poti sti clar ca il vei avea in echipa si anul viitor?

Va recomand sa priviti cu atentie angajatii, sa stati de vorba cu ei, sa le realizati evaluari cat mai corect, cat mai obiectiv. Stabiliti care va pune umarul la bunul mers al companiei si cine are cu totul si alte planuri.

Nu uitati. Daca i-ati tratat corect, daca sunt platiti bine, daca sunt multumiti si daca se afla in directia profesionala corecta, compania nu are cum sa mearga altfel decat perfect. Simplu, nu-i asa? Deosebit de simplu.

Si cu toate acestea, angajatorii si oamenii de afaceri cred ca o echipa de oameni se conduce mult prea greu. Aud manageri care cocheteaza cu ideea de a automatiza cat mai mult din sarcini, pentru ca este greu sa lucrezi cu oameni. Si este adevarat pana la capat. Daca nu esti si un bun psiholog, nu vei putea lucra niciodata cu oamenii.

Atunci meriti sa lucrezi cu masinarii si tot ce presupune acest lucru.

Insa cat timp vei lucra cu oamenii, sa tii cont de reguli simple, de bun simt. Adu-i in afacere pe cei potriviti. Trateaza-i EXACT asa cum ti-ai dori sa fii tratat. Fii corect cu ei. Ai grija de ai si ei vor avea grija de afacerea ta. Un schimb mai corect de atat nici ca se poate.


Sa aveti succes, cariere stralucite si afaceri prospere!
Maria Nicutar


NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]