"Angajatorul este obligat sa informeze Autoritatea de Sanatate Publica? Exista un tipizat in acest sens? Cum procedam cu ceilalti colegi care posibil sa fie contaminati?"
Iata o speta extrem de complexa, pe care specialistii PortalCodulMuncii.ro au rezolvat-o in randurile urmatoare. Discutam despre un caz de care nu ne lovim foarte rar, din pacate. Incidenta cazurilor de TBC este inca foarte ridicata in Romania, cu numeroase situatii in care, in lipsa tratamentului adecvat, poate surveni decesul persoanelor afectate de aceasta boala grava.
Iata care este procedura pe care angajatorul trebuie sa o indeplineasca pentru a rezolva aceasta situatie cat mai curand, eficient si fara efecte negative asupra lucratorilor:
Conform prevederilor art.19 din HG 355/2007 privind supravegherea lucratorilor, cu modificarile si completarile ulterioare efectuarea examenului medical periodic are urmatoarele scopuri:
a) confirmarea sau infirmarea la perioade de timp stabilite a aptitudinii in munca pentru profesia/functia si locul de munca pentru care s-a facut angajarea si s-a eliberat fisa de aptitudine;
Portal Codul Muncii
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
b) depistarea aparitiei unor boli care constituie contraindicatii pentru activitatile si locurile de munca cu expunere la factori de risc profesional;
c) diagnosticarea bolilor profesionale;
d) diagnosticarea bolilor legate de profesie;
e) depistarea bolilor care constituie risc pentru viata si sanatatea celorlalti lucratori la acelasi loc de munca;
f) depistarea bolilor care constituie risc pentru securitatea unitatii, pentru calitatea produselor sau pentru populatia cu care lucratorul vine in contact prin natura activitatii sale.
Nu uitam faptul ca promovarea sanatatii la locul de munca reprezinta supravegherea activa a sanatatii lucratorilor in raport cu caracteristicile locului de munca si, in mod particular, cu factorii de risc profesionali.
In concluzie, la acest moment apreciem ca angajatorul are obligatia efectuarii demersurilor necesare in vederea realizarii examenului medical periodic de catre medicul de medicina muncii.
Mai mult, apreciem ca angajatorul are posibilitatea sa informeze directia de sanatate publica (DSP) cu privire la existenta unei boli infectionease cu transmisie aerogena, avand in vedere ca, in calitate de autoritate de sanatate publica la nivel local, aceasta are printre principalele atributii evaluarea starii de sanatate a populatiei din teritoriul arondat si identificarea principalelor probleme de sanatate publica, aloca prioritar resursele spre interventiile cu cel mai mare randament in ameliorarea starii de sanatate si exercita atributii specifice de inspectie sanitara de stat prin personalul imputernicit in conditiile legii.
Nu uitati faptul ca in calitate de angajator aveti responsabilitatea protejarii celorlalti salariati, devenind astfel incidente prevederile legale invocate anterior, in speta cele cuprinse in HG 355/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.