Editorial, 20.08.2008 - Gabriela Chirazof
Legea romaneasca face distinctie intre conflictele de interese si cele de drepturi, acordand competenta de a solutiona cele doua categorii de conflicte in sarcina unor organe diferite, dupa proceduri diferite.
Conflictele de interese au ca obiect stabilirea conditiilor de munca cu ocazia negocierii contractelor colective de munca si se refera la interesele cu caracter profesional, social sau economic ale salariatilor.
Spre deosebire de conflictele de drepturi, care sunt nascute din incalcarea unui drept deja existent rezultat din desfasurarea raporturilor de munca si care poate fi solutionat in fata instantelor judecatoresti, conflictele de interese intervin in faza negocierilor colective. Nu vorbim in acest ultim caz de instanta, ci de procedura expres prevazuta pentru rezolvarea pe cale amiabila a acestora, reglementata de Legea nr. 169/1999 privind conflictele de munca.
Pentru solutionarea conflictului de interese concilierea organizata de Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de sanse este o etapa obligatorie. Scopul parcurgerii acestei etape il constituie rezolvarea pe cale amiabila a conflictului de interese intre unitate si salariati.
In toate cazurile in care intr-o unitate exista premisele declansarii unui conflict de interese, sindicatele reprezentative sau, in cazul in care in unitate nu este organizat un astfel de sindicat, reprezentantii alesi ai salariatilor sesizeaza in scris unitatea despre aceasta situatie.
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Legis Plus Legislatia Muncii
Conducerea unitatii are obligatia de a raspunde tot in scris sindicatelor sau, in lipsa acestora, reprezentantilor salariatilor, in termen de doua zile lucratoare de la primirea sesizarii, cu precizarea punctului de vedere pentru fiecare dintre revendicarile formulate.
Potrivit dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 169/1999 in situatia in care unitatea nu a raspuns la toate revendicarile formulate sau, desi a raspuns, sindicatele nu sunt de acord cu punctul de vedere precizat, conflictul de interese se considera declansat.
In cazul in care conflictul de interese a fost declansat in conditiile prevazute la art. 16 sindicatul reprezentativ sau, dupa caz, reprezentantii salariatilor sesizeaza Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, prin organele sale teritoriale - directiile generale de munca si protectie sociala, in vederea concilierii.
___________________________________________________________________
Aveti acces rapid la informatii complete si profesionale despre legislatia muncii!
Cele 800 de pagini si 50 de capitole ale Consilierului – Codul muncii acopera toate aspectele relatiei angajat – angajator, pana in cele mai mici amanunte. Iar pentru cazurile atipice apelati gratuit la serviciul de consultanta de specialitate al Consilierului.
___________________________________________________________________