Autorizarea functionarii din punct de vedere al SSM

08 August 2013
08 August 2013
autorizare SSMsecuritatea si sanatatea in munca
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Intrebare:

Care este procedura de obtinere a autorizatiei de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca?

Raspuns:

Angajatorul are obligatia legala ca, inainte de inceperea oricarei activitati, sa obtina autorizatia de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca. Asumarea acestei responsabilitati se face pentru activitatile care se desfasoara la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora.

Exista doua proceduri distincte de obtinere a autorizatiei de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca:

1) Procedura de autorizare in baza Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 319/2006. Aceasta procedura se desfasoara prin intermediul Inspectoratului Teritorial de Munca.

2) Procedura de autorizare in baza Legii nr. 359/2004. Aceasta procedura se desfasoara prin intermediul Biroului Unic din cadrul Oficiului Registrului Comertului.

Se vor autoriza potrivit prevederilor Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 319/2006 toti angajatorii, cu exceptia urmatoarelor categorii:

a) persoanele juridice pentru care autorizarea functionarii, inclusiv din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca, se efectueaza in temeiul Legii nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati economice, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale pentru care procedura de inregistrare in registrul comertului si de autorizare a functionarii este reglementata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile ulterioare.

1)  Procedura de autorizare prin intermediul Inspectoratului Teritorial de Munca

Care sunt etapele procedurii de autorizare?

Angajatorul depune la Inspectoratul Teritorial de Munca pe raza caruia isi desfasora activitatea urmatoarele documente:

-  cerere pentru autorizarea desfasurarii activitatii din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca;
-  declaratia pe propria raspundere din care rezulta ca, pentru activitatile declarate, sunt indeplinite conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
-  copii de pe actele de infiintare.

Cererea va fi completata in doua exemplare semnate in original de catre angajator.

Se va completa, de asemenea, opisul de documente solicitate pentru autorizarea de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca.

Inspectoratul Teritorial de Munca inregistreaza cererea de autorizare, verifica actele depuse si elibereaza un certificat constatator in termen de 5 zile lucratoare de la inregistrarea cererii.


Certificatul constatator, emis in baza declaratiei pe propria raspundere, da angajatorului dreptul sa desfasoare activitatile pentru care a obtinut certificatul.

Ce se intampla daca se incalca prevederile legale din domeniul securitatii si sanatatii in munca?

In cazul in care in cadrul controalelor se constata incalcari ale prevederilor legale din domeniul securitatii si sanatatii in munca, inspectorul de munca poate dispune sistarea activitatii si, respectiv, poate propune inspectoratului teritorial de munca inscrierea masurii sistare a activitatii in certificatul constatator. In baza propunerii inspectorului de munca, inspectoratul teritorial de munca consemneaza in certificatul constatator masura sistarii activitatii.

Angajatorul isi poate relua activitatea numai dupa ce demonstreaza ca a remediat deficientele care au condus la sistarea activitatii si reia procedura de autorizare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca.

In cazul reautorizarii, cererea va fi insotita de certificatul constatator eliberat initial, in original. Inspectoratul teritorial de munca va mentiona in certificatul constatator data reluarii activitatii.

2) Procedura de autorizare prin intermediul Biroului Unic din cadrul Oficiului Registrului Comertului

Care sunt etapele procedurii de autorizare?

La data eliberarii de catre Oficiul Registrului Comertului a certificatului de inregistrare continand codul unic de inregistrare sau, dupa caz, la data eliberarii certificatului de inscriere de mentiuni sau inainte de inceperea unei activitati care necesita autorizare, solicitantul are obligatia de a cere obtinerea actului de autorizare a functionarii din punct de vedere al sanatatii si securitatii in munca. Actul de autorizare va fi emis de Inspectoratul Teritorial de Munca pe raza caruia isi desfasora activitatea solicitantul.

Solicitantul va depune la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul competent:

- cererea de inregistrare/autorizarea functionarii,
-  declaratia pe propria raspundere prin care isi asuma responsabilitatea ca indeplineste conditiile legale privind securitatea si sanatatea in munca.

Aceste documente se depun indosariate si vor fi insotite de dovezile privind achitarea taxelor si tarifelor aferente.

In cazul in care autoritatile publice competente constata ca nu sunt indeplinite conditiile legale de functionare, notifica acest fapt solicitantului, la sediul inregistrat, acordand un termen de remediere a neregularitatilor constatate. Termenul curge de la data primirii notificarii si poate fi prelungit la cererea expresa a solicitantului, adresata autoritatii publice competente.

In cazul in care neregularitatile nu sunt remediate, autoritatile publice competente notifica Oficiului Registrului Comertului actul prin care s-a interzis desfasurarea activitatii, in termen de 3 zile de la emiterea acestuia, pentru a fi inregistrat din oficiu in Registrul Comertului.

NOUTATI din Legislatia muncii

Concedierea pentru inaptitudine. Etape procedurale. Greseli frecvente:


Participati in data de 15 noiembrie la webinarul specializat sustinut de expertul prof. univ. dr. Raluca Dimitriu!

Temele care vor fi abordate la webinar
- Cine poate contesta fisa de aptitudine?
- Ce facem cu salariatul declarat „apt conditionat”?
- Cum se poate executa preavizul de catre salariatul declarat „inapt”?
- Diferenta dintre inaptitudine si invaliditate
- Diferenta dintre inaptitudine si necorespundere profesionala
- Etape procedurale. Greseli frecvente
- Practica judecatoreasca

...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]