Model de instructiuni proprii de prevenire si protectie pentru activitatile de curatenie
a)
Elaborate in conformitate cu:
• prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutia din 21 noiembrie 1991, republicata;
• prevederile art. 13 lit. e) din Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006;
• prevederile art. 15 alin. (1) punctul 3 din H.G. nr. 1.425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 319/2006.
b)
Prevederi generale
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Legis Plus Legislatia Muncii
c)
Continut
Art. 1
Instructiunile proprii de prevenire si protectie pentru activitatile de curatenie cuprind masuri de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor profesionale.
Scop
Art. 2
Scopul prezentelor norme este eliminarea sau diminuarea riscurilor de accidentare existente in cadrul acestor activitati, proprii celor patru componente ale sistemului de munca (executant, sarcina de munca, mijloace de productie, mediu de munca).
Domeniu de aplicare
Art. 3
Prezentele instructiuni proprii se aplica tuturor salariatilor societatii.
Legatura cu alte normative
Art. 4
Prevederile prezentelor instructiuni proprii se aplica cumulativ cu prevederile instructiunilor proprii generale.
Art. 5
Prezentele instructiuni proprii se vor revizui periodic si vor fi modificate ori de cate ori este necesar, ca urmare a schimbarilor de natura legislativa, tehnica si de standardizare etc., survenite la nivel national.
Art. 6
Pentru procesele tehnologice noi sau pentru utilajele pentru care prezentele instructiuni proprii nu contin prevederi, vor fi intocmite instructiuni proprii.
Instruirea personalului
Art. 7
Instruirea personalului care desfasoara activitati in cadrul societatii se va face conform instructiunilor proprii generale.
Art. 8
Personalul care manipuleaza si utilizeaza in activitate substante insecticide va fi instruit asupra modului de folosire si a pericolului ce il prezinta pentru organismul uman.
Dotarea cu echipament individual de protectie
Art. 9
Acordarea echipamentului individual de protectie se va face in conformitate cu prevederile H.G. nr. 1.048 din 9 august 2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizarea de catre lucratori a echipamentelor individuale de protectie la locul de munca.
Repartizarea sarcinii de munca
Art. 10
La repartizarea sarcinii de munca, conducatorul locului de munca va indica procedeul corect de lucru (nepericulos) si masurile de securitate a muncii ce trebuie respectate. De asemenea, va verifica starea echipamentului individual de protectie si a echipamentului de lucru care va fi folosit de muncitori la lucrarea respectiva.
Art. 11
Deservirea aparatelor si a dispozitivelor se va face de catre personal specializat.
Masuri organizatorice
Art. 12
Se interzice aplicarea unui proces tehnologic sau introducerea in lucru a unor utilaje pentru care nu exista carti tehnice sau instructiuni proprii de securitate a muncii.
Art. 13
In cazul prestarilor de servicii (constructii, montaj instalatii etc.) de catre diferiti agenti economici, in contract se pot stabili clauze referitoare la obligatiile si raspunderile privind securitatea si sanatatea in munca.
Art. 14
Pe caile de acces unde se circula cu mijloace auto sau alte mijloace, precum si in locurile periculoase se vor pune panouri cu semne de interzicere si avertizare, potrivit reglementarilor in vigoare.
Art. 15
Pe usile de intrare in incaperile in care sunt montate instalatii prin a caror manevrare sau atingere se pot produce accidente, se vor fixa tablite cu inscriptia "Intrarea interzisa persoanelor straine".
Operatii si activitati desfasurate zilnic
Art. 16
Personalul de administratie si salariatii cu atributii de control vor efectua zilnic:
• verificarea starii ferestrelor si a geamurilor;
• verificarea starii mobilierului;
• verificarea instalatiilor sanitare.
Art. 17
Curatenia si aranjamentul salilor comune, a culoarelor si a anexelor, schimbarea prosoapelor si aprovizionarea zilnica cu materiale consumabile (sapun, hartie igienica, becuri, pahare etc.) se va efectua de catre personalul instruit in acest scop.
Art. 18
Substantele folosite la curatarea si dezinfectarea obiectelor sanitare se vor utiliza conform reglementarilor organelor sanitare si instructiunilor emise de furnizori.
Art. 19
Este interzisa curatarea si dezinfectarea obiectelor sanitare fara utilizarea echipamentului de protectie si de lucru din dotare (manusi din cauciuc, halate etc.).
Art. 20
Este interzisa spalarea cu lichide inflamabile a covoarelor, carpetelor, parchetului etc., precum si uscarea lor in interiorul spatiilor ce nu sunt destinate acestui scop.
Art. 21
Substantele inflamabile si combustibile se pastreza in bidoane inchise indicandu-se prin etichete continutul acestora, asigurand respectarea normelor PSI.
Art. 22
Materialele inflamabile de intretinere si curatenie (neofalina, benzina, ceara de parchet) vor fi pastrate in boxe separate cu respectarea normelor PSI.
Art. 23
Utilizarea substantelor insecticide se va face de catre personalul de la firmele specializate sau de catre personalul propriu specializat in acest scop.
Art. 24
Este interzisa folosirea substantelor insecticide necunoscute.
Art. 26
Substantele insecticide se vor pastra intr-un spatiu special amenajat, ventilat natural, in recipiente sau cutii cu etichete care sa semnalizeze pericolul pe care il prezinta.
Art. 26
Este interzisa amplasarea ghivecelor de flori pe pervazul ferestrelor, langa balustradele scarilor sau pe caile de evacuare.
Art. 27
Covoarele care acopera scarile vor fi bine fixate pe trepte pentru a se evita alunecarea accidentala a personalului.