"Va rog sa ma ajutati cu cateva informatii: urmeaza sa fac lichidarea unui salariat cu art. 55 lit. b), si trebuie sa fac si procesul verbal de returnare a echipamentului. Salariatul m-a informat ca nu mai are echipamentul complet. In urma procesului verbal de predare-primire il pot pune pe salariat sa platesca echipamentul lipsa? Exista lege? aveti un model mai complex de proces verbal predare-primire echipament ? In regulamentul intern nu este stipulat ca salariatul trebuie sa plateasca echipamentul si nu stiu cum sa procedez."
Raspunsul specialistilor:
Apreciem ca in cazul prezentat de dumneavoastra sunt aplicabile prevederile Codului muncii cu privire la raspunderea patrimoniala a salariatilor (art.254 si urm.).
Astfel, la art. 254 din Codul muncii se prevede ca salariatii raspund patrimonial, in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse angajatorului din vina si in legatura cu munca lor.
In situatia in care angajatorul constata ca salariatul a provocat o paguba din vina si in legatura cu munca sa, va putea solicita salariatului, printr-o nota de constatare si evaluare a pagubei, recuperarea contravalorii acesteia, prin acordul partilor, intr-un termen care nu va putea fi mai mic de 30 de zile de la data comunicarii.
Contravaloarea pagubei recuperate prin acordul partilor nu poate fi mai mare decat echivalentul a 5 salarii minime brute pe economie, iar suma stabilita pentru acoperirea daunelor se retine de catre angajator in rate lunare din drepturile salariale care se cuvin persoanei in cauza. Aceste rate nu pot fi mai mari de o treime din salariul lunar net, fara a putea depasi impreuna cu celelalte retineri pe care le-ar avea cel in cauza jumatate din salariul respectiv.
In cazul in care acoperirea prejudiciului prin retineri lunare din salariu nu se poate face intr-un termen de maximum 3 ani de la data la care s-a efectuat prima rata de retineri, angajatorul se poate adresa executorului judecatoresc in conditiile Codului de procedura civila.
Avand in vedere aceste prevederi legale, in primul rand angajatorul trebue sa evalueze paguba si sa intocmeasca Nota de constatare si evaluare a pagubei in care se stabileste, prin acordul partilor, si modul de recuperare a pagubei. Astfel, acest document scris trebuie sa contina elemente referitoare la: recunoasterea din partea salariatului ca a produs o paguba angajatorului, descrierea pagubei, cuantumul acestei pagube si modul de stabilire a acesteia precum si caile de recuperare a prejudiciului fie o singura plata si la ce data (in termen de 30 de zile de la comunicarea Notei), fie prin plata in rate din salariu.
In situatia in care suma de recuperat este prea mare, si nu se poate recupera prin retineri lunare din salariu intr-un termen de maximum 3 ani de la data la care s-a efectuat prima rata de retineri, angajatorul trebuie sa se adreseze unui executor judecatoresc.
In cazul in care salariatul nu este de acord cu nota de constatare si nu plateste voluntar (ca urmare a acordului partilor – maxim echivalent a 5 salarii minime brute pe economie) paguba produsa angajatorului, angajatorul poate recupera paguba doar in instanta de judecata.
Si in situatia in care paguba este mai mare de 5 salarii minime brute pe economie, angajatorul trebuie sa se adreseze instantei de judecata, deoarece nu are alta posibilitate de a recupera de la salariat suma care depaseste plafonul de 5 salarii minime brute pe economie.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Angajare persoane cu handicap. Compania nu are locuri de munca vacanteIntrebare: Conform prevederilor art. 78 alin. (22)-(24) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, companiile cu peste 50 de angajati au obligatia de a prezenta catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilitati si Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca o cerere scrisa, precum si dovada transmiterii acesteia catre organizatiile nonguvernamentale de la alin. (22), pentru a comunica posturile vacante adecvate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
CIM durata determinata. Prelungire durataIntrebare: Avem o salariata nascuta in februarie 1959, pentru care am inchis contractul de munca la data de 21.06.2023, conform art. 56 alin. (1) lit. c). I-am facut un nou contract pe durata determinata de un an, pe care l-am prelungit pentru inca un an, pana la data de 31.08.2025. Putem sa mai prelungim contractul acestei salariate si, daca da, pentru cat timp?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<