Se reduce compensatia de concediere pentru lucratorii aproape de pensionare

compensatia de concedierelimita de varsta anticipatapensionaredreptul de negociere colectiva
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Un plan social poate sa prevada reducerea compensatiei de concediere pentru lucratorii care se apropie de varsta de pensionare, potrivit deciziei Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cauza C-152/11 Johann Odar/Baxter Deutschland GmbH din 6 decembrie 2012. Totusi, a lua in considerare in calculul acestei reduceri posibilitatea unei pensionari anticipate ca urmare a unui handicap constituie o discriminare interzisa de dreptul Uniunii.

In speta, planul social incheiat intre intreprinderea germana Baxter si comitetul sau de intreprindere prevede ca valoarea compensatiei de concediere a lucratorilor din motive economice depinde in special de vechimea lor in cadrul intreprinderii (metoda de calcul standard).

Acest plan poate sa prevada insa, pentru lucratorii in varsta de peste 54 de ani, ca valoarea compensatiei este calculata in functie de data de pensionare cea mai apropiata cu putinta (metoda alternativa). Compensatia care trebuie platita acestor lucratori este mai mica decat cuantumul care ar rezulta din aplicarea metodei standard, stiut fiind ca trebuie sa fie cel putin egala cu jumatate din aceasta din urma.

Domnului Odar, salariat al Baxter de mai bine de 30 de ani, i-a fost recunoscut un handicap grav. intrucat raportul sau de munca cu intreprinderea a incetat, acesta a primit, in conformitate cu planul social, o compensatie de concediere.

Faptul de a avea peste 54 de ani a determinat plata unui cuantum mai mic decat cel pe care ar fi avut dreptul sa il pretinda daca nu ar fi depasit aceasta varsta. Metoda de calcul prevazuta de planul social in caz de concediere din motive economice constituie, asadar, o diferenta de tratament intemeiata in mod direct pe varsta.

Planul social prevede in plus ca, atunci cand lucratorul are posibilitatea de a primi o pensie pentru limita de varsta anticipata ca urmare a unui handicap, aceasta este data care este luata in considerare pentru calculul potrivit metodei alternative.

Apreciind ca acest calcul al compensatiei il dezavantajeaza pe motive de varsta si de handicap, domnul Odar a chemat in judecata Baxter la Arbeitsgericht München (Tribunalul pentru Litigii de Munca din München, Germania). Aceasta instanta a decis sa solicite Curtii de Justitie sa se pronunte cu privire la compatibilitatea, cu dreptul Uniunii1 care interzice orice discriminare pe motive de varsta si de handicap, a eventualei inegalitati de tratament ce rezulta din planul social.

In hotararea din 6 decembrie 2012, Curtea a constatat ca interdictia, prevazuta de dreptul Uniunii, a oricarei discriminari pe motive de varsta nu se opune reglementarii cuprinse intr-un plan social, precum cel din speta, care diferentiaza calculul compensatiei de concediere in functie de varsta.

Astfel, un asemenea tratament diferentiat poate fi justificat de obiectivul de a acorda o compensatie pentru viitor, de a-i proteja pe lucratorii mai tineri si de sprijini reintegrarea lor profesionala, tinand insa seama de necesitatea unei repartizari corecte a mijloacelor financiare limitate destinate unui plan social. in plus, trebuie sa se considere drept legitim obiectivul de a evita ca de compensatia de concediere sa profite persoane care nu se afla in cautarea unui nou loc de munca, ci care vor primi un venit de substitutie sub forma unei pensii pentru limita de varsta.

Rezulta ca reglementarea, precum cea din speta, nu este vadit necorespunzatoare si nu depaseste ceea ce este necesar pentru a atinge obiectivele mentionate. in aceasta privinta, Curtea a subliniat ca planul social prevede reducerea cuantumului compensatiei de concediere, dar ca acest cuantum variaza in mod progresiv in functie de varsta si trebuie sa fie cel putin egal cu jumatate din cel obtinut prin aplicarea formulei standard. Curtea a aratat in plus ca reglementarea in cauza este fructul unui acord negociat intre reprezentantii angajatilor si cei ai angajatorilor,acestia exercitandu-si dreptul de negociere colectiva recunoscut ca drept fundamental. Faptul de a lasa astfel in grija partenerilor sociali definirea unui echilibru intre interesele lor corespunzatoare ofera o flexibilitate care nu este de neglijat, intrucat fiecare dintre parti poate, daca este cazul, sa denunte acordul.

Cu toate acestea, Curtea a constatat ca interdictia, prevazuta de dreptul Uniunii, a oricarei discriminari pe motive de handicap se opune reglementarii in cauza, intrucat aceasta ia in considerare, la momentul punerii in aplicare a metodei alternative, posibilitatea de a primi o pensie pentru limita de varsta anticipata ca urmare a unui handicap.

Prin urmare, acest tratament diferentiat intre lucratorii fara handicap si lucratorii care sufera de un handicap incalca atat riscul intampinat de persoane care sufera de un handicap grav - care se confrunta in general cu mai multe dificultati decat lucratorii fara handicap pentru a fi reintegrati pe piata fortei de munca, cat si faptul ca acest risc creste pe masura ce acestea se apropie de varsta de pensionare. Or, persoanele respective au nevoi specifice legate atat de protectia pe care o impune starea lor, cat si de necesitatea de a avea in vedere o eventuala agravare a acesteia.

Astfel, trebuie sa se tina seama de riscul ca persoanele care sufera de un handicap grav sa fie expuse unor nevoi financiare care nu pot fi reduse, legate de handicapul lor si/sau ca, pe masura inaintarii in varsta, aceste nevoi financiare sa creasca.

Rezulta ca reglementarea in cauza, care are ca rezultat plata unei compensatii de concediere pentru motive economice catre un lucrator care sufera de un handicap grav intr-un cuantum inferior celui primit de un lucrator fara handicap, are ca efect o atingere excesiva adusa intereselor legitime ale lucratorilor care sufera de un handicap grav. Aceasta reglementare depaseste ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivelor de politica sociala pe care le urmareste.

Sursa: costelgilca.ro


NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
compensatia de concedierelimita de varsta anticipatapensionaredreptul de negociere colectiva

Data aparitiei: 10 Decembrie 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Se reduce compensatia de concediere pentru lucratorii aproape de pensionare Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Detasare salariat. Statul in care se platesc contributiile socialeIntrebare: In cazul in care avem un salariat detasat in UE de 5 ani de zile cu reinnoire detasare la 6 luni, unde trebuie sa ii fie declarate taxele, in Romania sau in tara unde isi desfasoara activitatea, tinand cont de Articolul 12 Reguli speciale in care se mentioneaza: (1) Persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Certificat medical cod 08. CASS ianuarie - aprilieIntrebare: OUG 34/2024 care intra in vigoare incepand cu data de 12 aprilie prevede eliminarea CASS CM 08 Intrebarea mea este: Daca am o salariata care a beneficiat de CM 08 din data 27.12 2023 (CM initial dec 2023) pana la data de 30.04.2024 (perioada de acordare inceteaza dupa data de 12.04.2024), conform Oug 32 trebuie sa ii fac recalculul indemnizatiei nete (sa nu mai retin CASS) pentru perioada ian-martie? Pentru luna aprilie nu retin CASS.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]