Pensia pentru limita de varsta - documente emise de angajator

Isabela Alexe
Isabela Alexe
16 Octombrie 2024
16 Octombrie 2024
Isabela Alexe
Isabela Alexe
pensie pentru limita de varstadocumente emise angajator pentru pensionare
Pensia pentru limita de varsta - documente emise de angajator
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 

Va reamintim ca potrivit art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, contractul individual de munca inceteaza de drept:

1. la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare sau, cu caracter exceptional, pentru salariata care opteaza in scris pentru continuarea executarii contractului individual de munca, in termen de 30 de zile calendaristice anterior implinirii conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, la varsta de 65 de ani;
2. la data comunicarii deciziei de pensie in cazul pensiei de invaliditate de gradul III;
3. la data comunicarii deciziei de pensie anticipata partiala;
4. la data comunicarii deciziei de pensie anticipata;
5. la data comunicarii deciziei de pensie pentru limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionare;
6. la data comunicarii deciziei medicale asupra capacitatii de munca in cazul invaliditatii de gradul I sau II.

Dar ce documente trebuie sa intocmeasca angajatorul la implinirea varstei pentru limita de varsta? Iata un studiu de caz prezentat pe PortalCodulMuncii:

"Angajata in varsta de 62 de ani si 3 luni cu CIM pe durata nedeterminata doreste sa isi depuna dosarul pentru limita de varsta si sa continue activitatea la acelasi angajator. Ce documente trebuie intocmite de catre angajator?"


Raspunsul specialistilor: 

Salariata nascuta in lunile iulie-august 1962 se va putea pensiona in lunile octombrie-noiembrie 2024, la varsta de 62 de ani si 3 luni cu un stagiu complet de cotizare de 32 ani si 9 luni sau un stagiu minim de cotizare de 15 ani.

Contractul de munca va inceta de drept in ziua in care salariata implineste varsta de 62 de ani si 3 luni.

Astfel, asa cum se poate observa la data la care salariata indeplineste cumulativ conditiile de varsta standard si stagiul minim de cotizare pentru pensionare contractul de munca inceteaza de drept daca aceasta nu solicita continuarea raportului de munca pana la varsta de 65 de ani, conform art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii.

Prin urmare in ziua in care salariata implineste varsta de 62 de ani si 3 luni contractul de munca inceteaza de drept.

Constatarea cazului de incetare de drept a contractului individual de munca se face in termen de 5 zile lucratoare de la intervenirea acestuia, in scris, prin decizie a angajatorului, si se comunica persoanelor aflate in situatiile respective in termen de 5 zile lucratoare (art. 56 alin. (2) din Codul muncii).

Facem si mentiunea ca potrivit art. 19 din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 181/2024, „Persoanele asigurate in sistemul public de pensii care indeplinesc conditiile de inscriere la pensie pentru limita de varsta, respectiv varsta standard de pensionare si stagiul minim de cotizare contributiv prevazute in anexa nr. 5 la lege, incepand cu data intrarii in vigoare a legii, pot opta pentru acordarea pensiei pentru limita de varsta sau continuarea activitatii in baza aceluiasi contract individual de munca/raport de serviciu, pana la implinirea varstei de 70 de ani, in conditiile prevazute de art. 46 alin. (2) din lege.

(2) Prevederile art. 46 alin. (2) din lege nu se aplica in urmatoarele cazuri:

a) persoanelor care au indeplinit conditiile de varsta standard de pensionare si stagiu minim de cotizare/stagiu minim de cotizare contributiv anterior datei de 1 ianuarie 2024;
b) persoanelor care s-au pensionat anterior datei de 1 ianuarie 2024;
c) persoanelor care se vor pensiona ulterior datei de 1 ianuarie 2024, cu reducerea varstei standard de pensionare, conform legii;
d) persoanelor care ulterior inscrierii la pensie pentru limita de varsta, la varsta standard de pensionare, continua activitatea in baza unui alt contract individual de munca/raport de serviciu.”

Prin urmare, din analiza prevederilor legale sus-mentionate, intelegem ca dispozitiile art. 46 alin. (2) din lege nu se aplica persoanelor care ulterior inscrierii la pensie pentru limita de varsta, la varsta standard de pensionare, continua activitatea in baza unui alt contract individual de munca/raport de serviciu.”

Apreciem astfel ca salariata care a implinit varsta standard de pensionare si are stagiul complet de cotizare poate cumula pensia cu salariul numai dupa incetarea contractului existent, inscrierea la pensie si incheierea unui alt contract de munca, astfel cum prevede art. 19 alin. (2) lit. d) din HG 181/2024.


Documentele emise de angajator sunt:

 

- decizia de incetare a contractului individual de munca in temeiul art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, in chiar ziua in care salariata implineste varsta de 62 de ani si 3 luni;
- adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de aceasta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, precum si un extras din registru;
- la solicitarea Casei de pensii angajatorul va emite un document din care sa rezulte ca salariata nu a solicitat continuarea raportului de munca.
- avand in vedere prevederile art. 139 din Legea 360/2023 privind sistemul public de pensii, incepand cu data de 1 septembrie 2024, venitul lunar realizat, brut sau net, asupra caruia s-a datorat, potrivit legii, contributia la bugetul asigurarilor sociale pana la 01.04.2001, se dovedeste prin adeverinte intocmite conform modelului prevazut in anexa 6, eliberate pe baza statelor de plata, de catre angajatori, detinatorii legali de arhive sau operatorii economici autorizati de Arhivele Nationale pentru prestarea serviciilor arhivistice care au dreptul legal de a certifica aceste date, in original.

Procedura de pensionare care se aplica de la 1 septembrie 2024! Ce modificari aduce noua lege a pensiilor? Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 septembrie 2024 – Noua lege a pensiilor. Ghid practic, detalii AICI >>>

Ulterior inscrierii la pensie se va incheia un nou contract de munca, pe durata nedeterminata, care va inceta de drept la implinirea varstei de 65 de ani.

Un raspuns oferit in octombrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

NOUTATI din Legislatia muncii

Atentie la intocmirea DOSARELOR DE PERSONAL ale salariatilor!


Neprezentarea dosarului sau lipsa documentelor sunt vizate de ITM!

1. Ce este, asadar, acest dosar?
2. Ce documente trebuie sa cuprinda?
3. De ce sunt inspectorii ITM atat de interesati de el?
4. Cum va protejati de amenzile foarte dure?

Raspunsurile in ghidul practic: Dosarul personal al salariatului »

Explicatii, lamuriri si raspunsuri profesioniste oferite pe loc! Rezerva aici >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]