Venituri din activitati independente realizate de un nerezident. Contributii sociale

28 August 2012
28 August 2012
Regulamentul (CE) 883/2004documentul portabil A1contributii socialevenituri activitati independente
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Vom analiza cazul unei societati care doreste incheierea unui contract de consultanta cu un cetatean care locuieste intr-o tara care apartine Spatiului Comunitar, dar nu e membra UE . Vom vedea daca este nevoie de obtinerea vizei de sedere pe teritoriul Romaniei de catre consultant, precum si de obtinerea NIF sau CNP, in vederea declararii contributiilor.

De asemenea, vom stabili in ce masura, dat fiind faptul ca in tara unde are domicliul/rezidenta, acesta contribuie la sistemul de asigurari sociale (pensii si sanatate), fiind suficienta prezentarea formularului E 101, societatea romana poate sa retina si sa vireze numai impozitul pe venit.


Raspuns:

In ceea ce priveste contributiile sociale, conform art. 296 indice 21 alin. (1),  urmatoarele persoane au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz:
a) intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale;
b) membrii intreprinderii familiale;
c) persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice;
d) persoanele care realizeaza venituri din profesii libere;
e) persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, la care impozitul pe venit se determina pe baza datelor din evidenta contabila in partida simpla;
f) persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e);
g) persoanele care realizeaza venituri din activitatile agricole prevazute la art. 71 lit. a)-c);
h) persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitatile agricole prevazute la art. 71 lit. d).
Asadar, pentru veniturile obtinute de PFA, veniturile din conventii civile, drepturi de proprietate intelectuala, profesii libere, contributiile sociale se datoreaza in Romania cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.
Instrumentule juridice internationale la care Romania este parte pot fi acordurile si conventiile incheiate in domeniul securitatii sociale. In cazul statelor membre UE se aplica prevederile Regulamentului (CE) 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, modificat prin Regulamentul (CE) 988/2009.
 
Regula stabilita de Regulamentul (CE) 883/2004 este aceea ca persoana care desfasoara o activitate independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.

Prin exceptie de la aceasta regula:

- persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta intr-un stat membru si care se deplaseaza in alt stat membru pentru a desfasura o activitate similara continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazeci si patru de luni.
- persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in doua sau mai multe state membre se supune:
(a) legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care exercita o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv sau
(b) legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, in cazul in care nu isi are resedinta intr-unul din statele membre in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale.

Pentru atestarea legislatiei aplicabile in domeniul securitatii sociale institutiile competente din statele membre emit documentul portabil A1. Documentul portabil A1 emis de o institutie competenta dintr-un stat membru atesta faptul ca pe perioada inscrisa in formular, legislatia de securitate sociala aplicabila titularului este legislatia in vigoare pe care o aplica acea institutie.
In consecinta, persoana fizica trebuie sa se adreseze institutiei competente din statul de resedinta pentru stabilirea legislatiei aplicabile.

Daca persoana fizica nu prezinta un document portabil A1 care sa ateste ca legislatia aplicabila este legislatia altui stat, contributiile sociale se datoreaza in Romania in functie de natura venitului.
 
Conform art. 72 alin. (1) din Codul de procedura fiscala ,  orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Codul de identificare fiscala este:

a) pentru persoanele juridice, precum si pentru asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, cu exceptia celor prevazute la lit. b), codul de inregistrare fiscala atribuit de organul fiscal;
b) pentru comercianti, persoane fizice si juridice, precum si pentru alte entitati care se inregistreaza potrivit legii speciale la registrul comertului, codul unic de inregistrare atribuit potrivit legii speciale;
c) pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, cu exceptia celor prevazute la lit. b), codul de inregistrare fiscala atribuit de organul fiscal;
d) pentru persoanele fizice, altele decat cele prevazute la lit. c), codul numeric personal atribuit potrivit legii speciale;
e) pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal.

Prin urmare, persoana fizica care este subiect intr-un raport juridic fiscal are obligatia sa se inregistreze fiscal primind un cod de identificare fiscala. Contributiile sociale se vor datora in functie de natura venitului.



 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]