Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Venituri din activitati independente realizate de un nerezident. Contributii sociale

Regulamentul (CE) 883/2004documentul portabil A1contributii socialevenituri activitati independente


Vom analiza cazul unei societati care doreste incheierea unui contract de consultanta cu un cetatean care locuieste intr-o tara care apartine Spatiului Comunitar, dar nu e membra UE . Vom vedea daca este nevoie de obtinerea vizei de sedere pe teritoriul Romaniei de catre consultant, precum si de obtinerea NIF sau CNP, in vederea declararii contributiilor.

De asemenea, vom stabili in ce masura, dat fiind faptul ca in tara unde are domicliul/rezidenta, acesta contribuie la sistemul de asigurari sociale (pensii si sanatate), fiind suficienta prezentarea formularului E 101, societatea romana poate sa retina si sa vireze numai impozitul pe venit.


Raspuns:

In ceea ce priveste contributiile sociale, conform art. 296 indice 21 alin. (1),  urmatoarele persoane au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz:
a) intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale;
b) membrii intreprinderii familiale;
c) persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice;
d) persoanele care realizeaza venituri din profesii libere;
e) persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, la care impozitul pe venit se determina pe baza datelor din evidenta contabila in partida simpla;
f) persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e);
g) persoanele care realizeaza venituri din activitatile agricole prevazute la art. 71 lit. a)-c);
h) persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitatile agricole prevazute la art. 71 lit. d).
Asadar, pentru veniturile obtinute de PFA, veniturile din conventii civile, drepturi de proprietate intelectuala, profesii libere, contributiile sociale se datoreaza in Romania cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.
Instrumentule juridice internationale la care Romania este parte pot fi acordurile si conventiile incheiate in domeniul securitatii sociale. In cazul statelor membre UE se aplica prevederile Regulamentului (CE) 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, modificat prin Regulamentul (CE) 988/2009.
 
Regula stabilita de Regulamentul (CE) 883/2004 este aceea ca persoana care desfasoara o activitate independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.

Prin exceptie de la aceasta regula:

- persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta intr-un stat membru si care se deplaseaza in alt stat membru pentru a desfasura o activitate similara continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazeci si patru de luni.
- persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in doua sau mai multe state membre se supune:
(a) legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care exercita o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv sau
(b) legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, in cazul in care nu isi are resedinta intr-unul din statele membre in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale.

Pentru atestarea legislatiei aplicabile in domeniul securitatii sociale institutiile competente din statele membre emit documentul portabil A1. Documentul portabil A1 emis de o institutie competenta dintr-un stat membru atesta faptul ca pe perioada inscrisa in formular, legislatia de securitate sociala aplicabila titularului este legislatia in vigoare pe care o aplica acea institutie.
In consecinta, persoana fizica trebuie sa se adreseze institutiei competente din statul de resedinta pentru stabilirea legislatiei aplicabile.

Daca persoana fizica nu prezinta un document portabil A1 care sa ateste ca legislatia aplicabila este legislatia altui stat, contributiile sociale se datoreaza in Romania in functie de natura venitului.
 
Conform art. 72 alin. (1) din Codul de procedura fiscala ,  orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Codul de identificare fiscala este:

a) pentru persoanele juridice, precum si pentru asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, cu exceptia celor prevazute la lit. b), codul de inregistrare fiscala atribuit de organul fiscal;
b) pentru comercianti, persoane fizice si juridice, precum si pentru alte entitati care se inregistreaza potrivit legii speciale la registrul comertului, codul unic de inregistrare atribuit potrivit legii speciale;
c) pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, cu exceptia celor prevazute la lit. b), codul de inregistrare fiscala atribuit de organul fiscal;
d) pentru persoanele fizice, altele decat cele prevazute la lit. c), codul numeric personal atribuit potrivit legii speciale;
e) pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal.

Prin urmare, persoana fizica care este subiect intr-un raport juridic fiscal are obligatia sa se inregistreze fiscal primind un cod de identificare fiscala. Contributiile sociale se vor datora in functie de natura venitului.

de LegislatiaMuncii.ro


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Regulamentul (CE) 883/2004documentul portabil A1contributii socialevenituri activitati independente

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 28 August 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Venituri din activitati independente realizate de un nerezident. Contributii sociale Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
CFP. Data suspendare si data incetare suspendare CIMIntrebare: In cazul unui salariat care este in concediu fara plata pana la data de 29.05.2020 (inclusiv), care este data de incetare a suspendarii? 30 mai (sambata), 01 iunie (zi libera legala) sau 2 iunie? Mentionez ca nu se lucreaza in weekend.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Deplasare salariat. Incadrare in caz de detasare transnationalaIntrebare: Compania noastra se ocupa cu conceperea si proiectarea liniilor de asamblare. La finalul proiectelor angajatii companiei se deplaseaza la sediul clientilor (clienti din state membre) unde asigura punerea in funciune. Perioada de obicei depaseste 8 zile. Din punct de vedere legal pe perioada cat angajatii sunt la client se considera delegatie externa sau detasare transnationala? Trebuie raportat in Revisal ca si detasare? Daca trebuie raportat incepand de la cate zile? De ex. in cazul in care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

Alerta Coronavirus - Masuri de preventie pentru Angajatori

Descarcati gratuit Raportul Special

"CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma"
CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 

 
 
 



 
Alerta Coronavirus - Masuri de preventie pentru Angajatori
Descarcati gratuit Raportul Special

"CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]