Competente profesionale. Ce sunt si cum le verifici ca angajator

Gabriela Dita
Gabriela Dita
21 Iunie 2024
21 Iunie 2024
Gabriela Dita
Gabriela Dita
Competenta profesionalacompetente profesionale
Competente profesionale. Ce sunt si cum le verifici ca angajator
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a aplica, a transfera si a combina cunostinte si deprinderi in situatii si medii de munca diverse, pentru a realiza activitatile cerute la locul de munca, la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.

Tipuri de competente profesionale


Competentele se pot grupa dupa cum urmeaza:
  • competente cognitive – vizeaza utilizarea teoriei si a conceptelor, precum si a capacitatilor de cunoastere dobandite prin experienta;
  • competente functionale (deprinderi sau capacitati de utilizare a cunostintelor intr-o situatie de munca data) – sunt acele competente pe care o persoana trebuie sa le aiba atunci cand actioneaza intr-un anumit domeniu de activitate, context de invatare sau activitate sociala;
  • competente personale – vizeaza capacitatea adoptarii unei atitudini si/sau comportament adecvat intr-o situatie particulara;
  • competente etice – presupun demonstrarea anumitor valori personale si profesionale.

 De ce trebuie sa acordati atentie maxima evaluarii periodice a angajatilor dvs? Raspunsul cel mai clar este: pentru ca sunteti obligat sa faceti acest lucru, conform prevederilor Codului muncii care contine referiri la evaluare in cadrul mai multor articole. Comandati chiar acum lucrarea “Procedura completa de evaluare a angajatilor , detalii AICI >>>


Sa intelegem mai bine ce presupun competentele profesionale 


Asadar, competenta profesionala presupune imbinarea si utilizarea armonioasa a cunostintelor, deprinderilor si atitudinilor in vederea obtinerii rezultatelor asteptate la locul de munca.

Pentru a putea intelege mai bine aceasta definitie, iata pe scurt ce reprezinta fiecare dintre acesti termeni:

Cunostintele sunt acele informatii pe care detinatorul unui post trebuie sa le aiba pentru a intelege mai bine ceea ce trebuie sa faca (know-how).

De exemplu, un specialist in marketing trebuie sa aiba cunostinte de psihologie a consumatorului, dar si cunostinte privind tehnicile de publicitate, realizarea de sondaje, tehnicile de prelucrare statistica; un depanator PC trebuie sa aiba cunostinte de electronica si de functionare a componentelor calculatorului.

Cunostintele sunt nuantate de experientele si cunostintele anterioare, dar si de calitatea si accesibilitatea informatiilor.

Deprinderile reprezinta o componenta automatizata a activitatii umane, care se realizeaza cu un efort constient minim sau foarte mic, prin care se faciliteaza desfasurarea activitatii spontan si rapid; deprinderile se formeaza prin exercitiu, prin repetare si exersare, in urma carora se formeaza un stereotip dinamic.
 
Procedura completa de evaluare a angajatilor >> Contine explicatii detaliate despre obligatiile, dar si drepturile dvs., temeiuri legale, sanctiuni, sfaturi utile,  precum si modele gata redactate de fise de evaluare si de post, detalii AICI >>>

Miscarile care se repeta foarte frecvent si care se exerseaza foarte mult – cum ar fi scrisul si cititul – sunt deprinderi automatizate.

Exista si deprinderi mai complexe, care necesita exercitiu indelungat, cum ar fi condusul masinii: la inceput necesita un timp mai mare de invatare, ulterior devenind un automatism. Operarea pe calculator sau invatarea limbilor straine sunt tot deprinderi mai complexe.

Atitudinea reprezinta modalitatea constanta de raportare la anumite aspecte ale vietii sociale sau la propria persoana prin care se orienteaza si se evalueaza comportamentul unei persoane.

Atitudinea este un mod constant de a reactiona la diferite situatii, prin care o persoana se orienteaza selectiv si preferential.

De exemplu, atitudinea fata de oameni poate fi de bunavointa, de autoritate, de superioritate, de dominare sau de incurajare.

Atitudinea fata de munca poate fi de seriozitate, responsabilitate, implicare, superficialitate, indiferenta etc.
 

Cum verifici ca angajator competentele profesionale ale angajatilor tai?

 
Ca angajator, este imperios necesar sa conduci un interviu elocvent in acest sens, iar dupa cum stii, acestea pot fi elaborate si pot testa cu succes competentele candidatilor. Asadar, poti demara interviuri in serie, pentru a testa mai multe deprinderi necesare postului sau chiar interviuri de performanta.
 
In mod cert, in aceasta maniera, oferind teste si intrebari concise pot sa verifici daca cel din fata ta este sau nu potrivit pentru postul in cauza. 
 
Perioada de proba este alta maniera obiectiva si necesara, in special ca in acest interval de timp, care dureaza intre 30 si 90 de zile, poti verifica o multime de lucruri. In acest mod poti realiza daca un anume salariat poate face fata sau nu unui anume job. 
 



 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]