Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a aplica, a transfera si a combina cunostinte si deprinderi in situatii si medii de munca diverse, pentru a realiza activitatile cerute la locul de munca, la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Tipuri de competente profesionale
Competentele se pot grupa dupa cum urmeaza:
- competente cognitive – vizeaza utilizarea teoriei si a conceptelor, precum si a capacitatilor de cunoastere dobandite prin experienta;
- competente functionale (deprinderi sau capacitati de utilizare a cunostintelor intr-o situatie de munca data) – sunt acele competente pe care o persoana trebuie sa le aiba atunci cand actioneaza intr-un anumit domeniu de activitate, context de invatare sau activitate sociala;
- competente personale – vizeaza capacitatea adoptarii unei atitudini si/sau comportament adecvat intr-o situatie particulara;
- competente etice – presupun demonstrarea anumitor valori personale si profesionale.
Sa intelegem mai bine ce presupun competentele profesionale
Asadar, competenta profesionala presupune imbinarea si utilizarea armonioasa a cunostintelor, deprinderilor si atitudinilor in vederea obtinerii rezultatelor asteptate la locul de munca.
40 Modele de Regulament Intern
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Pentru a putea intelege mai bine aceasta definitie, iata pe scurt ce reprezinta fiecare dintre acesti termeni:
Cunostintele sunt acele informatii pe care detinatorul unui post trebuie sa le aiba pentru a intelege mai bine ceea ce trebuie sa faca (know-how).
De exemplu, un specialist in marketing trebuie sa aiba cunostinte de psihologie a consumatorului, dar si cunostinte privind tehnicile de publicitate, realizarea de sondaje, tehnicile de prelucrare statistica; un depanator PC trebuie sa aiba cunostinte de electronica si de functionare a componentelor calculatorului.
Cunostintele sunt nuantate de experientele si cunostintele anterioare, dar si de calitatea si accesibilitatea informatiilor.
Deprinderile reprezinta o componenta automatizata a activitatii umane, care se realizeaza cu un efort constient minim sau foarte mic, prin care se faciliteaza desfasurarea activitatii spontan si rapid; deprinderile se formeaza prin exercitiu, prin repetare si exersare, in urma carora se formeaza un stereotip dinamic.
Miscarile care se repeta foarte frecvent si care se exerseaza foarte mult – cum ar fi scrisul si cititul – sunt deprinderi automatizate.
Exista si deprinderi mai complexe, care necesita exercitiu indelungat, cum ar fi condusul masinii: la inceput necesita un timp mai mare de invatare, ulterior devenind un automatism. Operarea pe calculator sau invatarea limbilor straine sunt tot deprinderi mai complexe.
Atitudinea reprezinta modalitatea constanta de raportare la anumite aspecte ale vietii sociale sau la propria persoana prin care se orienteaza si se evalueaza comportamentul unei persoane.
Atitudinea este un mod constant de a reactiona la diferite situatii, prin care o persoana se orienteaza selectiv si preferential.
De exemplu, atitudinea fata de oameni poate fi de bunavointa, de autoritate, de superioritate, de dominare sau de incurajare.
Atitudinea fata de munca poate fi de seriozitate, responsabilitate, implicare, superficialitate, indiferenta etc.