"Daca un salariat care a iesit la pensie a decedat, sotia acestuia care primeste pensie de urmas poate solicita eliberarea unei adeverinte necesare recalcularii pensiei in baza noii legi a pensiilor?"
Raspunsul specialistilor:
Cu titlu general, facem mentiunea ca potrivit potrivit art. 167 alin.(1) din Legea nr.360/2023 „Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 septembrie 2024, cu exceptia art. 46 alin. (2), art. 84 alin. (6), art. 127, art. 168 alin. (2) si art. 169, care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2024”.
Ce avantaje majore va aduce Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si Revisal? - o informare temeinica privind noutatile legislative, comentate si explicate profesionist, cu accent pe implicatiile lor mai putin evidente;
- solutii clare, de neatacat, pentru situatiile frecvente cu care va intalniti legate de Codul muncii, salarizare, Revisal.
Ei bine, Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si Revisal vi le ofera pe amandoua! Si va scapa de stres, detalii AICI >>>
In acest context, facem mentiunea ca potrivit art. 45 din Legea nr.360/2023 persoanele care indeplinesc conditiile de pensionare prevazute de prezenta lege pot beneficia de una dintre urmatoarele categorii de pensii acordate in sistemul public de pensii:
a) pensia pentru limita de varsta;
b) pensia anticipata;
c) pensia de invaliditate;
d) pensia de urmas.
Totodata, relevanta apreciem ca prezinta si dispozitiile art. 144 din legea precitata conform carora „La data intrarii in vigoare a prezentei legi, pensiile stabilite pe baza legislatiei anterioare devin pensii in intelesul prezentei legi si se recalculeaza prin inmultirea numarului total de puncte realizat cu valoarea punctului de referinta prevazuta la art. 84, cu exceptia pensiilor stabilite in fostul sistem de pensii si alte drepturi de asigurari sociale ale agricultorilor anterior datei de 1 aprilie 2001, care se recalculeaza conform art. 154.”
In conditiile in care, pensia de urmas este deja stabilita la aceasta data, apreciem ca aceasta este obtinuta in temeiul Legii nr.263/2010 si HG nr.257/2010. Conform art. 76 alin.(1) lit,c) din Normele aprobate prin HG nr.257/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru pensia de urmas trebuie depuse la casa de pensii:
– cerere pentru inscrierea la pensie (anexa nr. 8) la Norme;
– actele mentionate la lit. a), pentru cazurile in care sustinatorul decedat nu avea calitatea de pensionar, aici fiind mentionate o serie de acte prin care si adeverinte de sporuri sau alte drepturi salariale ale salariatului decedat;
– actele de stare civila ale urmasilor si ale reprezentantului legal, dupa caz (original si copie);
– decizia medicala asupra capacitatii de munca (original);
– decizia de pensie/talon de plata a pensiilor, pentru cazurile in care sustinatorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);
– adeverinta de studii, in cazul urmasilor copii in varsta de peste 16 ani (original);
– actul doveditor al cauzei decesului, cu exceptia situatiilor in care sustinatorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);
– copie BP2 si copie certificat medical constatator al decesului, pentru decesul cauzat de boala profesionala.
Prin urmare, intrucat pensia de urmas este acordata prin raportare la pensia titluarului, salariat decedat, apreciem ca pe baza actelor de stare civila si a celor care confera statutul de sot supravietuitor mostenitor, in conditiile dreptului comun, persoana in cauza poate solicita eliberarea unei adeverinte care sa conduca la recalcularea drepturilor de pensie la care titularul ar fi fost indreptatit si, dupa caz, la care poate fi indreptatit sotul supravietuitor.
Un raspuns oferit in februarie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Salariatii nu pot renunta la perioada de preavizIntrebare: Daca angajatii renunta la perioada de preaviz, este in regula?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
SRL. Ce activitati pot presta administratoriiIntrebare: In situatia in care exista un asociat si 2 administratori, pot presta servicii ambii administratori (unul este si asociatul unic) ce tin de obiectul de activitate al societatii (transport alternativ-Bolt) fara sa detina CIM sau contract de administrare?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<