Formarea profesionala si organizarea de traininguri pentru salariatii proprii - PROCEDURA

Ioana Pavel
Ioana Pavel
15 Mai 2023
15 Mai 2023
Ioana Pavel
Ioana Pavel
formarea profesionalaformare profesionala la locul de munca
Formarea profesionala si organizarea de traininguri pentru salariatii proprii - PROCEDURA
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
"Suntem o companie care oferim consultanta in domeniul horticol si furnizam o gama larga de produse in acest domeniu. Periodic organizam traininguri si prezentari cu salariatii nostri referitoare la noutatile din domeniu, produse noi, tratamente, boli si daunatori, precum si pe partea de comunicare, vanzari, lucru in echipa, etc. Care sunt pasii care ar trebui sa-i faca angajatorul pentru ca aceste traininguri sa fie considerate ca formare profesionala? Ce documente ar trebui sa intocmim in acest sens? Precizam ca acestea sunt tinute de salariatii nostri sau colaboratori care nu sunt autorizati ca furnizori de formare profesionala."
 
Raspunsul specialistului: 
 
Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede, la art. 193, ca formarea profesionala a salariatilor se poate realiza prin mai mullte forme, printer care participarea la cursuri organizate de catre angajator, formare individualizata, alte forme de pregatire convenite intre angajator si salariat.
 

Formarea profesionala - in ce conditii se realizeaza?

 
Atentie, trebuie sa asigurati participarea la cursuri de formare profesionala pentru absolut TOTI angajatii firmei! Pe cheltuiala dvs.! Este o obligatie prevazuta la art. 194 din Codul muncii! Aflati exact cum sa gestionati aceasta obligatie parcurgand lucrarea:
 
Ghid practic. Totul despre procedura de formare profesionala, detalii AICI >>>
 
Referitor la formarea profesionala la nivelul angajatorului Codul muncii prevede trei posibilitati, respectiv prin intermediul contractelor speciale de formare profesionala (contract de calificare profesionala si contract de adaptare profesionala) si prin intermediul uceniciei la locul de munca (art. 201 – 210 din Codul muncii).
 
Din cele mentionate de dumneavoastra insa intelegem ca nu este vorba nici de calificarea profesionala si nici de ucenicie la locul de munca ci va referiti doar la dobandirea de competente si actualizare de cunostinte, nu de calificari.
 

Cursuri organizate de angajatori

 
Legislatia in domeniul formarii profesionale – Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificari si completari ulterioare, prevede posibilitatea desfasurarii formarii profesionale prin cursuri organizate de angajatori in cadrul unitatilor proprii (art. 10 din OG nr. 129/2000), insa nu contine prevederi specifice pentru organizarea formarii de catre angajatori, concentrandu-se practic pe reglementarea activitatii furnizorilor de formare profesionala.
 
La art. 13 din OG nr. 129/2000 se prevede ca formarea profesionala a adultilor se realizeaza prin programe de formare profesionala ce cuprind totalitatea activitatilor de pregatire teoretica si/sau practica in vederea realizarii obiectivelor de formare de competente pentru un anumit domeniu, iar la art. 21 alin. (3) se prevede ca angajatorii pot organiza programe de formare profesionala pentru salariatii proprii, in baza carora elibereaza certificate de absolvire recunoscute numai in cadrul unitatilor respective.
 

Formarea profesionala la locul de munca  - ce elemente trebuie sa contina?

 
Din aceste prevederi, rezulta ca si angajatorii trebuie sa organizeze formarea sub forma unui program de formare profesionala, care trebuie sa contina urmatoarele elemente (art. 17 din OG 129/2000):
 
a) obiectivele programului de formare profesionala exprimate in competentele profesionale ce urmeaza sa fie dobandite de fiecare persoana care urmeaza programul;
b) durata de pregatire pentru realizarea obiectivelor propuse;
c) numarul minim si maxim de participanti pentru un ciclu sau o serie de pregatire;
d) calificarea persoanelor cu atributii de instruire teoretica si practica, denumite in continuare formatori;
e) programa de pregatire;
f) mijloacele si metodele prin care se asigura transmiterea si asimilarea cunostintelor si formarea deprinderilor practice necesare ocupatiei respective;
g) dotarile, echipamentele si materialele necesare formarii;
h) procedura de evaluare in conformitate cu obiectivele specifice programului de formare profesionala.
Referitor la certificatele de absolvire eliberate de angajator, Normele metodologice de aplicare a OG nr. 129/2000, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 522/2003, cu modificari ulterioare, prevede ca acestea trebuie sa contina urmatoarele elemente (art. 2^1):
a) datele de identificare ale angajatorului care a asigurat formarea;
b) numele si prenumele salariatului;
c) denumirea ocupatiei pentru care a fost organizat programul de formare profesionala;
d) numarul de ore si perioada de desfasurare a programului de formare de care a beneficiat salariatul;
e) competentele dobandite prin programul de formare profesionala.
La alin. (3) de la art. 2^1 din Normele metodologice se mai prevede ca angajatorii transmit trimestrial secretariatului tehnic al comisiei de autorizare in a carui raza teritoriala isi au sediul social date cu privire la angajatii care au beneficiat de formare profesionala. Modelul informarii este prevazut in Anexa nr. 7 la Normele metodologice.
 
Astfel, in opinia noastra, pentru ca actiunile realizate in cadrul societatii sa fie considerate formare profesionala, ar trebui sa le transpuneti in programe de formare profesionala care sa contina, cel putin intr-o forma simplificata, elementele mentionate mai sus.
 
De asemenea, consideram ca este util ca persoanele care realizeaza formarea sa urmeze un curs de formare de formatori autorizat, finalizat cu certificat recunoscut la nivel national.
 
Un raspuns oferit in mai 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

NOUTATI privind CONCEDIILE aduse prin Legea 283


De ce trebuie sa acordati o atentie deosebita concediilor?

Pentru ca sunt nu mai putin de 17 tipuri de concedii prevazute in legislatie, fiecare cu propriile caracteristici, proceduri, capcane. Si, cand avem de-a face cu un domeniu atat de vast, este clar ca apar neclaritati si, implicit, greseli pe care inspectorii ITM de-abia le asteapta.

Vezi AICI cele 17 Tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]