"Suntem o companie care oferim consultanta in domeniul horticol si furnizam o gama larga de produse in acest domeniu. Periodic organizam traininguri si prezentari cu salariatii nostri referitoare la noutatile din domeniu, produse noi, tratamente, boli si daunatori, precum si pe partea de comunicare, vanzari, lucru in echipa, etc. Care sunt pasii care ar trebui sa-i faca angajatorul pentru ca aceste traininguri sa fie considerate ca formare profesionala? Ce documente ar trebui sa intocmim in acest sens? Precizam ca acestea sunt tinute de salariatii nostri sau colaboratori care nu sunt autorizati ca furnizori de formare profesionala."
Raspunsul specialistului:
Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede, la art. 193, ca formarea profesionala a salariatilor se poate realiza prin mai mullte forme, printer care participarea la cursuri organizate de catre angajator, formare individualizata, alte forme de pregatire convenite intre angajator si salariat.
Formarea profesionala - in ce conditii se realizeaza?
Atentie, trebuie sa asigurati participarea la cursuri de formare profesionala pentru absolut TOTI angajatii firmei! Pe cheltuiala dvs.! Este o obligatie prevazuta la art. 194 din Codul muncii! Aflati exact cum sa gestionati aceasta obligatie parcurgand lucrarea:
Referitor la formarea profesionala la nivelul angajatorului Codul muncii prevede trei posibilitati, respectiv prin intermediul contractelor speciale de formare profesionala (contract de calificare profesionala si contract de adaptare profesionala) si prin intermediul uceniciei la locul de munca (art. 201 – 210 din Codul muncii).
Din cele mentionate de dumneavoastra insa intelegem ca nu este vorba nici de calificarea profesionala si nici de ucenicie la locul de munca ci va referiti doar la dobandirea de competente si actualizare de cunostinte, nu de calificari.
Cursuri organizate de angajatori
Legislatia in domeniul formarii profesionale – Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificari si completari ulterioare, prevede posibilitatea desfasurarii formarii profesionale prin cursuri organizate de angajatori in cadrul unitatilor proprii (art. 10 din OG nr. 129/2000), insa nu contine prevederi specifice pentru organizarea formarii de catre angajatori, concentrandu-se practic pe reglementarea activitatii furnizorilor de formare profesionala.
La art. 13 din OG nr. 129/2000 se prevede ca formarea profesionala a adultilor se realizeaza prin programe de formare profesionala ce cuprind totalitatea activitatilor de pregatire teoretica si/sau practica in vederea realizarii obiectivelor de formare de competente pentru un anumit domeniu, iar la art. 21 alin. (3) se prevede ca angajatorii pot organiza programe de formare profesionala pentru salariatii proprii, in baza carora elibereaza certificate de absolvire recunoscute numai in cadrul unitatilor respective.
Formarea profesionala la locul de munca - ce elemente trebuie sa contina?
Din aceste prevederi, rezulta ca si angajatorii trebuie sa organizeze formarea sub forma unui program de formare profesionala, care trebuie sa contina urmatoarele elemente (art. 17 din OG 129/2000):
a) obiectivele programului de formare profesionala exprimate in competentele profesionale ce urmeaza sa fie dobandite de fiecare persoana care urmeaza programul;
b) durata de pregatire pentru realizarea obiectivelor propuse;
c) numarul minim si maxim de participanti pentru un ciclu sau o serie de pregatire;
d) calificarea persoanelor cu atributii de instruire teoretica si practica, denumite in continuare formatori;
e) programa de pregatire;
f) mijloacele si metodele prin care se asigura transmiterea si asimilarea cunostintelor si formarea deprinderilor practice necesare ocupatiei respective;
g) dotarile, echipamentele si materialele necesare formarii;
h) procedura de evaluare in conformitate cu obiectivele specifice programului de formare profesionala.
Referitor la certificatele de absolvire eliberate de angajator, Normele metodologice de aplicare a OG nr. 129/2000, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 522/2003, cu modificari ulterioare, prevede ca acestea trebuie sa contina urmatoarele elemente (art. 2^1):
a) datele de identificare ale angajatorului care a asigurat formarea;
b) numele si prenumele salariatului;
c) denumirea ocupatiei pentru care a fost organizat programul de formare profesionala;
d) numarul de ore si perioada de desfasurare a programului de formare de care a beneficiat salariatul;
e) competentele dobandite prin programul de formare profesionala.
La alin. (3) de la art. 2^1 din Normele metodologice se mai prevede ca angajatorii transmit trimestrial secretariatului tehnic al comisiei de autorizare in a carui raza teritoriala isi au sediul social date cu privire la angajatii care au beneficiat de formare profesionala. Modelul informarii este prevazut in Anexa nr. 7 la Normele metodologice.
Astfel, in opinia noastra, pentru ca actiunile realizate in cadrul societatii sa fie considerate formare profesionala, ar trebui sa le transpuneti in programe de formare profesionala care sa contina, cel putin intr-o forma simplificata, elementele mentionate mai sus.
De asemenea, consideram ca este util ca persoanele care realizeaza formarea sa urmeze un curs de formare de formatori autorizat, finalizat cu certificat recunoscut la nivel national.
Un raspuns oferit in mai 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Varsta de pensionare. Data incetare CIMIntrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna in functie de vechimeIntrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal (in zile lucratoare) pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor <<