Modelul Declaratiei-inventar privind comisionul datorat, conform art. II alin. (2) din Legea nr. 403/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, a fost aprobat prin Ordinul Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei nr. 99/2006 pentru aprobarea modelului Declaratiei-inventar privind comisionul datorat publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 190 din 28/02/2006
Potrivit Instructiunilor de completare si depunere a Declaratiei-inventar privind comisionul datorat cuprinse in Anexa 2 a ordinului mai sus mentionat, au obligatia sa depuna Declaratia-inventar privind comisionul datorat, denumita in continuare declaratie-inventar, platitorii de comision prevazuti la art. 8 din Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, cu modificarile si completarile ulterioare, care inregistreaza la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Legii nr. 403/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, obligatii restante si neachitate inspectoratului teritorial de munca, reprezentand comision datorat, dobanzi/majorari de intarziere si penalitati de intarziere.
Declaratia-inventar cuprinde obligatiile restante si neachitate, pe ani fiscali, inclusiv dobanzile/majorarile de intarziere si penalitatile de intarziere aferente, sume stabilite pe propria raspundere, conform evidentei contabile.
In cazul in care angajatorii au infiintat sucursale, puncte de lucru sau alte asemenea entitati fara personalitate juridica, declaratia-inventar se va completa avandu-se in vedere si activitatea desfasurata de sucursalele, punctele de lucru sau entitatile fara personalitate juridica.
In conformitate cu prevederile art. 5 din Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190 din 20 martie 2007, in vigoare pana la data de 01.02.2011, pentru prestarea serviciilor prevazute de aceasta lege, inspectoratele teritoriale de munca vor percepe un comision stabilit dupa cum urmeaza:
a) 0,75% din fondul lunar de salarii, angajatorilor carora le pastreaza si le completeaza carnetele de munca;
b) 0,25% din fondul lunar de salarii, angajatorilor carora le presteaza serviciile prevazute la art. 3, constand in verificarea si certificarea legalitatii inregistrarilor efectuate de catre acestia.
Angajatorii au obligatia sa calculeze comisionul si sa depuna lunar la inspectoratul teritorial de munca o declaratie fiscala privind stabilirea comisionului. Plata comisionului si depunerea declaratiei se vor efectua pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care este datorat.
Pentru plata cu intarziere a comisionului reglementat de Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, republicata, organul fiscal cu atributii de inspectie fiscala la stabilirea obligatiilor de plata accesorii calculeaza dobanzi, penalitati de intarziere si majorari de intarziere aferente comisionului datorat in baza unei decizii referitoare la obligatiile de plata accesorii aferente comisionului datorat
Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa stabileasca din oficiu comisionul datorat de angajatori in baza deciziei de impunere din oficiu.