Guvernul a aprobat, printr-o ordonanta de urgenta, modificarea si completarea Legii nr. 196/2016, prin care se implementeaza reforma privind venitul minim de incluziune (VMI), la care Guvernul s-a angajat prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR).
Obiectivul acestei reforme, cu termen de implementare pana la data de 30 iunie 2025, este de a imbunatati asistenta sociala si de a reduce saracia in randul celor mai vulnerabile persoane, reducand, in acelasi timp, sarcinile administrative pentru Agentia Nationala de Plati si Inspectie Sociala, pentru administratiile publice locale si pentru beneficiari, informeaza
Ministerul Muncii.
Printre reglementarile aduse de ordonanta de urgenta adoptata vineri (26.08.2022) in vederea eficientizarii sistemului de asistenta sociala, amintim:
- constituirea VMI din doua componente, prin consolidarea venitului minim garantat si a alocatiei pentru sustinerea familiei in acord cu scopul VMI, de sprijin financiar acordat de stat pentru asigurarea unui nivel de trai minimal pentru familiile si persoanele singure care nu au resursele necesare pentru asigurarea acestuia, precum si pentru prevenirea riscului saraciei in randul copiilor si stimularea participarii acestora in sistemul de educatie;
- eliminarea raportarii la indicatorul social de referinta (ISR), prin mentinerea unor valori nominale exprimate in lei, avand in vedere ca nu toate beneficiile de asistenta sociala acordate sunt raportate la acesta;
- introducerea unor categorii de venituri care nu se iau in calcul la stabilirea veniturilor nete ale familiei/persoanei singure, respectiv sumele acordate pentru activitatea prestatorului casnic, in conditiile Legii nr.111/2022;
- admiterea in program a persoanelor varstnice fara venituri si fara sustinatori legali, care sunt ingrijite, pe perioada nedeterminata, in centre rezidentiale, respectiv accesul la servicii medicale adecvate, prin asigurarea acestora, fara plata contributiei, in sistemul asigurarilor sociale de sanatate;
- actualizarea nivelurilor de venituri si a cuantumurilor componentelor acordate:
Implementarea venitului MINIM de incluziune - la ce valoare a ajuns?
- majorarea nivelului maxim al venitului minim de incluziune de la 260 lei/adult echivalent la 275 lei/adult echivalent, in cazul componentei de ajutor de incluziune (actualul ajutor social) si de la 300 lei/adult echivalent la 400 lei/adult echivalent in cazul persoanelor varstnice, respectiv de la 600 lei/adult echivalent la 700 lei/adult echivalent in cazul componentei de ajutor pentru familia cu copii (actuala alocatie pentru sustinerea familiei);
- majorarea nivelului veniturilor din munca deductibile din venitul total al familiei de la maximum 400 lei la 500 lei;
- conectarea beneficiarilor de VMI la sistemul de servicii sociale:
- impartirea atributiilor personalului de la nivelul serviciului public de asistenta sociala (SPAS) pe cele doua mari categorii de masuri de asistenta sociala, respectiv beneficii si servicii sociale;
- inregistrarea, din oficiu, a solicitantilor/beneficiarilor de VMI ca solicitanti de servicii sociale;
- obligativitatea realizarii evaluarii nevoilor persoanei/familiei si a elaborarii planului de interventie;
- facilitarea activitatii de evaluare si verificare in teren, prin introducerea unui formular standardizat (fisa unica de verificare), cu o sectiune pentru verificarea datelor si informatiilor privind veniturile si bunurile persoanei/familiei si alte criterii de eligibilitate privind acordarea VMI si o sectiune pentru evaluarea nevoilor individuale, riscurilor si situatiilor de dificultate in care se pot afla persoanele/familiile vulnerabile, inclusiv beneficiarii de VMI;
- cresterea responsabilitatii autoritatilor administratiei publice locale fata de persoanele aflate in risc de saracie, prin includerea beneficiarilor VMI, ca o categorie prioritara de populatie, in planurile comunitare de actiune privind persoanele in risc de saracie, dar si in planurile anuale de actiune in baza carora se elaboreaza strategia judeteana de dezvoltare a serviciilor sociale;
- clarificarea atributiilor personalului SPAS cu responsabilitati in domeniul serviciilor sociale.
In anul 2022, se estimeaza ca bugetul necesar pentru acordarea ajutorului social si a alocatiei pentru sustinerea familiei este de 825 milioane lei.
Astfel, fata de cheltuielile actuale, aplicarea Legii nr. 196/2016 in anul 2024 va conduce la o cheltuiala bugetara de 1.644 milioane lei, cu 819 milioane lei mai mult, insa cu 423 milioane lei mai putin fata de bugetul estimat la adoptarea Legii nr.196/2016.
Informatii suplimentare:
Aplicarea Legii nr. 196/2016 a fost prorogata succesiv pana in anul 2023, pentru corelarea cu obiectivele si tintele asumate in PNRR si cu termenele prevazute pentru reformele in domeniul digitalizarii, urmand ca intrarea in vigoare a Legii nr. 196/2016 sa aiba loc la data de 1 ianuarie 2024.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Varsta de pensionare. Data incetare CIMIntrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna in functie de vechimeIntrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal (in zile lucratoare) pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor <<