Guvernul flexibilizeaza implementarea venitului MINIM de incluziune si actualizeaza nivelurile de venituri si cuantumurile acordate

Ioana Pavel
Ioana Pavel
29 August 2022
29 August 2022
Ioana Pavel
Ioana Pavel
implementare venit minim incluziunelegea nr. 196/2016venitul minim de incluziune
Guvernul flexibilizeaza implementarea venitului MINIM de incluziune si actualizeaza nivelurile de venituri si cuantumurile acordate
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Guvernul a aprobat, printr-o ordonanta de urgenta, modificarea si completarea Legii nr. 196/2016, prin care se implementeaza reforma privind venitul minim de incluziune (VMI), la care Guvernul s-a angajat prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR).
 
Obiectivul acestei reforme, cu termen de implementare pana la data de 30 iunie 2025,  este de a imbunatati asistenta sociala si de a reduce saracia in randul celor mai vulnerabile persoane, reducand, in acelasi timp, sarcinile administrative pentru Agentia Nationala de Plati si Inspectie Sociala, pentru administratiile publice locale si pentru beneficiari, informeaza Ministerul Muncii.
 
Printre reglementarile aduse de ordonanta de urgenta adoptata vineri (26.08.2022) in vederea  eficientizarii sistemului de asistenta sociala, amintim: 
 
- constituirea VMI din doua componente, prin consolidarea venitului minim garantat si a alocatiei pentru sustinerea familiei in acord cu scopul VMI, de sprijin financiar acordat de stat pentru asigurarea unui nivel de trai minimal pentru familiile si persoanele singure care nu au resursele necesare pentru asigurarea acestuia, precum si pentru prevenirea riscului saraciei in randul copiilor si stimularea participarii acestora in sistemul de educatie;
 
- eliminarea raportarii la indicatorul social de referinta (ISR), prin mentinerea unor valori nominale exprimate in lei, avand in vedere ca nu toate beneficiile de asistenta sociala acordate sunt raportate la acesta;
 
- introducerea unor categorii de venituri care nu se iau in calcul la stabilirea veniturilor nete ale familiei/persoanei singure, respectiv sumele acordate pentru activitatea prestatorului casnic, in conditiile Legii nr.111/2022;
 
- admiterea in program a persoanelor varstnice fara venituri si fara sustinatori legali, care sunt ingrijite, pe perioada nedeterminata, in centre rezidentiale, respectiv accesul la servicii medicale adecvate, prin asigurarea acestora, fara plata contributiei, in sistemul asigurarilor sociale de sanatate;
 
- actualizarea nivelurilor de venituri si a cuantumurilor componentelor acordate:

 

Implementarea venitului MINIM de incluziune - la ce valoare a ajuns?


 
- majorarea nivelului maxim al venitului minim de incluziune de la 260 lei/adult echivalent la 275 lei/adult echivalent, in cazul componentei de ajutor de incluziune (actualul ajutor social) si de la 300 lei/adult echivalent la 400 lei/adult echivalent in cazul persoanelor varstnice, respectiv de la 600 lei/adult echivalent la 700 lei/adult echivalent in cazul componentei de ajutor pentru familia cu copii (actuala alocatie pentru sustinerea familiei);
 
- majorarea nivelului veniturilor din munca deductibile din venitul total al familiei de la maximum 400 lei la 500 lei;
 
- conectarea beneficiarilor de VMI la sistemul de servicii sociale:
 
- impartirea atributiilor personalului de la nivelul serviciului public de asistenta sociala (SPAS) pe cele doua mari categorii de masuri de asistenta sociala, respectiv beneficii si servicii sociale;
 
- inregistrarea, din oficiu, a solicitantilor/beneficiarilor  de VMI ca solicitanti de servicii sociale;
 
- obligativitatea realizarii evaluarii nevoilor persoanei/familiei si a elaborarii planului de interventie;
 
- facilitarea activitatii de evaluare si verificare in teren, prin introducerea unui formular  standardizat  (fisa unica de  verificare), cu o sectiune pentru verificarea datelor si informatiilor privind veniturile si bunurile persoanei/familiei si alte criterii de eligibilitate privind acordarea VMI si o sectiune pentru evaluarea nevoilor individuale, riscurilor si situatiilor de dificultate  in care se pot  afla persoanele/familiile vulnerabile, inclusiv beneficiarii de VMI;       
 
- cresterea responsabilitatii autoritatilor administratiei publice locale fata de persoanele aflate in risc de saracie, prin includerea beneficiarilor VMI, ca o categorie prioritara de populatie, in planurile comunitare de actiune privind persoanele in risc de saracie, dar si in planurile anuale de actiune in baza carora se elaboreaza strategia judeteana de dezvoltare a serviciilor sociale;
 
- clarificarea atributiilor personalului SPAS cu responsabilitati in domeniul serviciilor sociale.
 
 
In anul 2022, se estimeaza ca bugetul necesar pentru acordarea ajutorului social si a alocatiei pentru sustinerea familiei este de 825 milioane lei.
 
Astfel, fata de cheltuielile actuale, aplicarea Legii nr. 196/2016 in anul 2024 va conduce la o cheltuiala bugetara de 1.644 milioane lei, cu 819 milioane lei mai mult, insa cu 423 milioane lei mai putin fata de bugetul estimat la adoptarea Legii nr.196/2016.
 
Informatii suplimentare:
 
Aplicarea Legii nr. 196/2016 a fost prorogata succesiv pana in anul 2023, pentru corelarea cu obiectivele si tintele asumate in PNRR si cu termenele prevazute pentru reformele in domeniul digitalizarii, urmand ca intrarea in vigoare a Legii nr. 196/2016 sa aiba loc la data de 1 ianuarie 2024. 


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]