"Avem un fost salariat care si-a depus dosar pentru pensie, iar cei de la casa de pensii i-au solicitat de la angajator adeverinta cu grupa de toxicitate. Mentionez ca domeniul de activitate al angajatorului este 0146 crestere porcine. Va rog sa-mi spuneti daca domeniul de activitate si functia de ingrijitor animale se incadreaza in categoriile profesionale cu conditii deosebite in grupele I si II de munca in vederea pensionarii."
Raspunsul specialistilor:
In conformitate cu prevederile art. 158 din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, adeverintele care atesta incadrarea persoanelor in fostele grupe I si/sau a II-a de munca trebuie emise conform legii, pe baza unor documente verificabile intocmite anterior datei de 1 aprilie 2001.
Documentul verificabil este definit ca fiind: actul administrativ de nominalizare a persoanelor incadrate in grupe superioare de munca sau, in lipsa acestuia, actul administrativ privind incadrarea locurilor de munca /activitatilor /categoriilor profesionale in grupe superioare de munca; contractul individual de munca; contractul colectiv de munca; decizii interne; act administrativ de modificare a locului de munca sau a sarcinilor de serviciu; extras din statele de plata din care sa rezulte sectia/atelierul/locul de munca, precum si orice alte documente justificative.
Avand in vedere prevederile art. 158 din Legea 163/2010 cu modificarile si completarile ulterioare, adeverinta poate fi eliberata numai daca, la nivelul angajatorului, exista documente justificative cu privire la incadrarea locurilor de munca in grupe de munca, in conformitate cu legislatia existenta la momentul respectiv.
In opinia noastra, daca in arhiva nu exista documentele din care sa rezulte ca salariatul in cauza a fost la momentul respectiv incadrat in grupa de munca din punct de vedere al locurilor de munca /activitatilor /categoriilor profesionale, nu puteti elibera acum adeverinta de incadrare in grupa de munca.
De altfel, tot la art.158 din Legea 263/2010 se prevede ca in situatia in care exista suspiciuni cu privire la legalitatea incadrarii activitatii in grupele I si/sau a II-a de munca, angajatorii sau orice alti detinatori legali de arhive sunt obligati sa puna la dispozitia Casei Nationale de Pensii Publice (CNPP) si/sau a caselor teritoriale de pensii, dupa caz, la solicitarea acestora, documentele intocmite anterior datei de 1 aprilie 2001 pe baza carora s-au eliberat adeverintele care atesta incadrarea persoanelor in fostele grupe I si/sau a II-a de munca, in vederea verificarii respectarii legislatiei in domeniu.
In Anexele nr. 1 – 4 la Legea 263/2010 sunt prevazute listele cu categorii de personal si locuri de munca incadrate in conditii de munca.
Analizand aceste liste, nu am identificat activitatea de cresterea porcinelor sau functia de ingrijitor de animale intre cele inscrise in respectivele anexe.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Angajare persoane cu handicap. Obligatia de informareIntrebare: ANPDPD SI ANOFM au emis Ordinul comun nr. 28/28.01.2025 privind procedura pe care angajatorii trebuie sa o urmeze pentru integrarea persoanelor cu dizabilitati pe piata muncii. In cazul in care angajatorul cu peste 50 de angajati nu are persoane cu dizabilitati angajate si, totodata, nu exista posturi vacante pentru persoanelor cu dizabilitati, are obligatia oricum sa trimita o situatie centralizata ANOFM si ANPDPD ? Sau e valabila informarea doar pentru cei care au posturi vacante?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Evaluarea angajatilorIntrebare: Societatea noastra este casa de expeditii si ritmul este foarte dinamic, motiv pentru care targhetele sunt modificate uneori si trimestrial. Din acest motiv targhetele sunt comunicate pe e-mail si nu sunt trecute in fisa postului. Daca un coleg care la evalure a luat calificativul suficient, nu indeplineste targhetele trimise pe e-mail, poate fi sanctionat? Poate fi concediat? Cu stima, Cristina Turcu
vezi AICI raspunsul specialistilor <<