„In urma publicarii Ordinului comun MS si CNAS nr. 1398/729/2021 privind modificarea Normelor de aplicare a prevederilor OUG 158/2005, cu aplicare de la 01.08.2021, apare intrebarea: din cele 14 zile de carantina (pentru persoanele prevazute la art. 37, alin 5) cine suporta urmatoarele 9 zile calendaristice (dupa primele 5 suportate din FNUASS)?”
Raspunsul specialistului:
Prin art. I pct. 7 din OUG 74/2021 la articolul 22 din OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate dupa alineatul (1) s-a introdus un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
(1^1) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), indemnizatia prevazuta la art. 18 lit. b) se suporta pentru o perioada de 5 zile din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, in cazul in care se instituie masura carantinei la intoarcerea pe teritoriul Romaniei, pentru o persoana care s-a deplasat in interes personal intr-o zona in care la momentul deplasarii exista epidemie, risc epidemiologic sau biologic, cu un agent inalt patogen, in conditiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 15/2018/1.311/2017, cu modificarile si completarile ulterioare.
Aceste prevederi ce au intrat in vigoare incepand cu data de 01 august 2021 stabilesc ca indemnizatia de carantina se suporta doar 5 zile din FNUASS in cazul in care se instituie masura carantinei la intoarcerea pe teritoriul Romaniei, pentru o persoana care s-a deplasat in interes personal intr-o zona in care la momentul deplasarii exista epidemie, risc epidemiologic sau biologic, cu un agent inalt patogen.
Nicio alta prevedere legala nu reglementeaza ce se intampla cu indemnizatia de carantina pentru cele 9 zile ramase din cele 14 in cazul in care masura carantinei este instituita la intoarcerea pe teritoriul Romaniei, pentru o persoana care s-a deplasat in interes personal intr-o zona in care la momentul deplasarii exista epidemie, risc epidemiologic sau biologic, cu un agent inalt patogen.
OUG 158/2005 reglementeaza pentru fiecare tip de indemnizatie medicala in parte din ce fonduri se suporta: indemnizatia de incapacitate temporara de munca primele 5 zile de angajator si urmatoarele din FNUASS, maternitate, risc maternal si ingrijire copil bolnav, carantina, integral din FNUASS.
In privinta indemnizatiei de carantina in cazul in care masura carantinei este instituita la intoarcerea pe teritoriul Romaniei, pentru o persoana care s-a deplasat in interes personal intr-o zona in care la momentul deplasarii exista epidemie, risc epidemiologic sau biologic, cu un agent inalt patogen, ca urmare a modificarilor mai sus mentionate se precizeaza doar ca 5 zile se suporta din FNUASS.
In aceste conditii putem sa tragem concluzia ca in cele 9 zile ramase, salariatul nu beneficiaza de indemnizatie de carantina cata vreme legea nu prevede nici ca indemnizatia se suporta din fondurile angajatorului, nici ca se suporta din FNUASS. Asadar, nu este reglementat un fond din care se suporta indemnizatia.
Avand in vedere argumentele expuse apreciez ca angajatorul nu are obligatia sa suporte in situatia expusa indemnizatia de carantina aferenta celor 9 zile intrucat nu exista niciun text de lege care sa il oblige sa suporte aceasta plata.
Cu toate acestea lucrurile nu sunt foarte clare pentru ca legiuitorul nu a prevazut expres ce se intampla cu indemnizatia aferenta celor 9 zile. Desi am sperat ca actul normativ ce va modifica normele metodologice va clarifica acest aspect, acest lucru nu s-a intamplat.
Astfel, Ordinul 1398/729/2021 nu a lamurit problema indemnizatiei celor 9 zile de carantina. Speram ca lamurirea sa fie facuta de autoritati (CNAS).
Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
Va rog frumos sa ma ajutati cu fisa postului pentru Director de productie/tehnic cod cor 112024.