In 27 martie 2020 a fost publicat in Monitorul Oficial Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 502/417 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 15/2018/1311/2017.
De asemenea, este in vigoare Ordinul MS nr. 414/2020 din 11 martie 2020 privind instituirea masurii de carantina pentru persoanele aflate in situatia de urgenta de sanatate publica internationala determinata de infectia cu COVID-19 si stabilirea unor masuri in vederea prevenirii si limitarii efectelor epidemiei, care contine reglementari referitoare la modul in care se elibereaza avizele epidemiologice necesare pentru obtinerea certificatelor de concedii medicale pentru cei aflati in carantina institutionalizata (in spatii special amenajate) sau in izolare la domiciliu.
Directiile de sanatate publica judetene si cea a municipiului Bucuresti au obligatia ca, la iesirea din carantina institutionalizata, sa elibereze persoanelor ce s-au aflat in aceasta situatie un aviz epidemiologic de iesire din carantina, care se poate transmite si prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Persoanele izolate la domiciliu care au nevoie de concediu medical vor completa o declaratie pe proprie raspundere, conform modelului atasat in Ordinul MS nr. 414/2020.
Aceste documente necesare pentru obtinerea concediului medical pot fi transmise in format electronic catre medicul de familie.
Atentionam populatia ca nerespectarea masurilor de carantina, respectiv de izolare la domiciliu, precum si furnizarea de informatii false autoritatilor se sanctioneaza conform legilor in vigoare.
De asemenea, adeverinta privind dovada asigurarii in sistemul de asigurari sociale de sanatate pentru concedii si indemnizatii poate fi eliberata de catre angajatori si prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Certificatele de concediu medical acordate pentru
risc maternal, in perioada starii de urgenta, se elibereaza si se platesc fara avizul medicului de medicina muncii.
Certificatele de concediu medical eliberate in perioada starii de urgenta de catre alti medici decat cei de familie se depun direct la platitorii de indemnizatii de asigurari, fara viza medicului de familie.
Certificatele de concediu medical, eliberate in perioada starii de urgenta, se pot transmite si prin mijloace electronice de transmitere la distanta, astfel:
- de catre medicii curanti catre persoanele asigurate;
- de catre persoanele asigurate catre platitorii de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate (angajatori, CAS-uri).
Formularele originale ale certificatelor de concediu medical, respectiv exemplarele 1 (alb) si 2 (roz), se depun de catre persoana asigurata la platitorii de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, in termen de 60 de zile calendaristice de la data eliberarii acestora.
Certificatele de concediu medical se pot acorda si la o data ulterioara, dar nu mai tarziu de 30 de zile calendaristice de la data incetarii perioadei starii de urgenta instituita prin Decretul nr. 195/2020, in urmatoarele situatii:
- in caz de sarcina si lauzie (numai concediu medical pentru maternitate);
- pentru perioada de internare in spital;
- pentru imobilizare in sisteme de imobilizare specifice aparatului locomotor, numai de catre medicul ortoped/chirurg;
- situatii pentru care este necesar avizul medicului expert al asigurarilor sociale peste 90 de zile;
- in caz de carantina;
- pentru risc maternal;
- pentru ingrijirea copilului bolnav;
- pentru asiguratii aflati in incapacitate temporara de munca, care au urmat un tratament in strainatate pentru afectiuni care nu pot fi tratate in tara, precum si pentru cei care isi pierd capacitatea de munca in timp ce se afla in alta tara in interes de serviciu sau in interes personal;
- pentru asiguratii cu afectiuni cardiovasculare, SIDA/neoplazii/tuberculoza;
- pentru alte situatii decat cele mentionate mai sus, ce necesita prelungirea concediului medical de catre medicii de specialitate, altii decat cei de familie;
- pentru consultatiile medicale la distanta acordate in perioada starii de urgenta, potrivit prevederilor legale, in cazurile care necesita concediu medical.
Va reamintim ca, in scopul prevenirii imbolnavirilor cu COVID 19, prin Ordonanta de Urgenta nr. 30/2020 (care cuprinde masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului) a fost modificata OUG 158/2005 (act normativ ce contine reglementari privind modul de acordare a concediilor si indemnizatiior de asigurari sociale de sanatate), astfel:
- persoanele asigurate au dreptul la concediu si indemnizatie, inclusiv cele care nu au realizat stagiul de cotizare complet, de 6 luni;
- certificatele de concediu medical acordate care cuprind a 91-a zi si cele care depasesc 183 de zile se elibereaza si se deconteaza fara avizul medicului expert al asigurarilor sociale.
Aceste reglementari sunt valabile pe perioada starii de urgenta instituita prin Decretul 195/2020 si au ca scop prevenirea imbolnavirilor.
Ordinul comun MS - CNAS aparut in Monitorul Oficial nr. 253/2020 mai cuprinde o serie de reglementari pe termen lung, printre care si eliberarea certificatelor pentru concedii medicale persoanelor neasigurate pe teritoriul Romaniei, dar care intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale sau a acordurilor, intelegerilor, conventiilor sau protocoalelor internationale cu prevederi in domeniul sanatatii, care atesta incapacitatea de munca si durata probabila a acesteia. Certificatele constituie document justificativ pentru institutiile competente ale statului de asigurare in vederea acordarii prestatiilor in conformitate cu legislatia pe care acesta o aplica.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Incadrarea deplasarii salariatului se stabileste in functie de motivul deplasariiIntrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Fisa de post pentru Inginer de dezvoltare a produselor softwareIntrebare: Va rog sa-mi trimiteti un model fisa de post pentru codul COR 251207: Inginer de dezvoltare a produselor software.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<