Cum se determina rotatia personalului, pe fiecare rol, lunar si anual?
Raspunsul specialistului:
Conceptul de rotatie a personalului nu este un concept reglementat la nivel de lege, acesta fiind in fapt un concept organizational, analizat si documentat in functie de tipul activitatii desfasurata la nivelul unei anumite organizatii, de catre top mangementul respectivei organizatii.
Asadar, cocneptul de rotatie a personalului presupune in concret modul in care o anumita oerganizatie decide sa isi schimbe sau sa isi inlocuiasca salariatii, generand miscari de iesire sau intrare a unuia sau mai multor salariati, pe tipuri de functii, rol si activitati derulate, rortatie determinata de vointa angfajatorului si fluxului de activitate si nu datorita cauzelor naturale, cum ar fi pensionarea.
In aceste conditii, rotatia personalului poate fi determinata inclusiv de motive economice fiind astfel in conexiune cu procesele de concediere a salariatilor sau demisia acestora, in functie de vointa angajatorului putand in anumite cazuri/ipoteze include schimbarea rolului si pozitiei fara ca salariatul in cauza sa-si incheie relatia cu organizatia.
Aceasta politica a organizatiei de rotatie a personalului ar trebui sa faca obiectul unei proceduri si sa fie reglementata si stipulata in Regulamentul Intern sau in CCM negociat la nivelul organizatiei, pentru a fi cunocuta inca de la inceput de intreg personalul.
Rotatia personalului pe roluri ar putea fi determinata lunar si anual pe baza productivitatii muncii, tinand cont de modul in care evolueaza activitatea organizatiei, putand implica inclusiv evaluari lunare a indicatorilor de performanta din care sa rezulte in ce masura un anumit salariat este sau poate fi considerat productiv, este potrivit rolului detinut, se adapteaza echipei/rolului detinut sau este o fire conflictuala.
Asadar, la determinarea rotatiei personalului trebuie sa se tina cont de o serie de factori stabiliti la nivelul organizatiei care tin in principal de productivitatea muncii, dar si de modul de adaptare si relationare a unui anumit salariat in cadrul organizatiei. Totodata, este necesar sa se realizeze pe tipuri de roluri si nivel, de conducere sau de executie, tinand cont si de specializarile detinute de respectivii salariati, tipul activitatii desfasurata, s.a.
Fata de aceste aspecte, apreciem ca in functie de obiectivele organizatiei, determinarea rotatiei personalului trebuie sa faca obiectul unei analize serioasa si obiectiva care sa raspunda necesitatilor organizatiei in cauza.
In cazul entitatilor publica, aceasta politica de rotatie a personalului vizeaza functiile considerate a fi sensibile, astfel incat procesul de rotatie sa nu afecteze in mod constant desfasurarea activitatii respectivei entitati, fiind cunoscut ca rotatia mult prea frecventa a personalului si schimbarile de proces rezultate in urma acestei actiuni putand avea consecinte negative asupra activitatii organizatiei.
Raspuns oferit de Alexandra Nedelcu, Expert Legislatia muncii, pentru PortalCodulMuncii.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Decizie de numire a persoanei responsabile de hartuire la locul de muncaIntrebare: Ne puteti indruma in ceea ce priveste elementele obligatorii pe care trebuie sa le contina decizia cu numirea persoanei desemnate pentru hartuirea la locul de munca, precum si cu atributiile acesteia?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Numirea unui salariat ca vicepresedinte cu contract de mandat. Situatia contractului individual de muncaIntrebare: Avem un angajat cu contract individual de munca care urmeaza sa fie numit in pozitia de Vicepresedinte al unei subsidiare din grup. In momentul in care se va incheia contractul de mandat ce se intampla cu actualul contract de munca? Este necesara incetarea raporturilor de munca sau contractul va fi doar suspendat pe intreaga perioada a mandatului de Vicepresedinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<