Un raport recent de activitate a Guvernului aduce laolalta masurile de ordin economic si din domeniul muncii si protectiei sociale luate in perioada de criza si nu numai. Regasiti mai jos o sinteza a celor mai importante masuri luate in acest interval pentru gestionarea crizei din punct de vedere economic si in ce priveste resursele umane:
Munca si protectie sociala
â–ª Reglementarea si asigurarea fondurilor necesare introducerii somajului tehnic. Primele cereri au intrat deja in plata;
â–ª Acordarea unor
zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant;
â–ª Pentru acordarea beneficiilor si a prestatiilor sociale, in conformitate cu prevederile OUG nr.30/2020, cererile pot fi depuse inclusiv pe cale electronica;
â–ª Certificatele de incadrare a copilului intr-un grad de handicap si atestatele de asistent maternal eliberate de comisia pentru protectia copilului, precum si certificatele de incadrare in grad si tip de handicap eliberate de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap a caror valabilitate expira in perioada de urgenta declarata isi prelungesc valabilitatea pana la incetarea starii de urgenta;
â–ª Prelungirea acordarii stimulentelor de insertie si a indemnizatiilor de care beneficiau parintii, potrivit legii;
â–ª Acordarea de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate pentru carantina si persoanelor care nu indeplineau stagiul de asigurare;
â–ª Prelungirea acordarii indemnizatiei de somaj pentru cei carora le inceteaza acest drept pe perioada starii de urgenta, iar in cazul pensionarilor, suspendarea sau neinceperea executarii silite asupra drepturilor lunare platite si prin casele sectoriale de pensii;
â–ª Implementarea prelungirii certificatului de incadrare in grad de handicap la copii si adulti cu dizabilitati pentru evitarea aglomerarilor si expunerii la contacte multiple;
â–ª Implementarea procedurii de transmitere alternativa (online/posta) a documentelor administrative sau a diferitelor beneficii sociale (bilete tren, transport) pentru persoanele cu dizabilitati;
â–ª Prelungirea valabilitatii certificatelor de acreditare a furnizorilor de servicii sociale si licentele serviciilor sociale, provizorii si de functionare, a caror valabilitate expira in perioada de urgenta declarata, pana la incetarea starii de urgenta.
Economie
â–ª Sprijin pentru sustinerea IMM (prin Programul IMM Invest), astfel incat acestea sa aiba acces cat mai rapid la finantare, prin garantarea liniilor de credit si a creditelor pentru investitii, cu dobanda subventionata de Guvern;
â–ª Amanarea ratelor bancare cu 9 luni, pentru persoane fizice si juridice;
â–ª Amanarea termenului de plata pentru impozitele pe cladiri, pe teren, pe mijloace de transport, de la 31 martie la 30 iunie 2020;
â–ª Prorogarea termenului de depunere a situatiilor financiare pana la 31 iulie 2020;
â–ª Suspendarea popririlor si a executarilor silite facute de ANAF pentru creantele bugetare pe perioada starii de urgenta cu exceptia celor din cauze penale;
â–ª Extinderea Sistemului National Electronic de Plata, operabil de pe ghiseul.ro pentru toti contribuabilii;
â–ª Rambursarea imediata a TVA, urmata de un control ulterior starii de urgenta;
â–ª Decontarea facturilor pentru lucrari de constructii ale autoritatilor locale in valoare de 1,5 miliarde de lei;
â–ª Acordarea de bonificatii fiscale cuprinse intre 5% si 10% pentru firmele romanesti, inclusiv pentru microintreprinderi care platesc anticipat impozitul pe profit;
â–ª Solicitarea oficiala adresata de Guvern Comisiei Europene pentru scutiri de taxe vamale si de TVA acordate companiilor care importa produse destinate prevenirii si combaterii Covid 19;
â–ª Eliberarea, la cererea operatorilor economici, a certificatelor de situatie de urgenta in baza documentelor justificative, prin sistem on-line;
â–ª Plafonarea temporara a preturilor pentru utilitati (energie electrica si termica, gaze, alimentare cu apa, salubritate, carburanti etc.), in limita pretului mediu din ultimele 3 luni inaintea declararii starii de urgenta;
â–ª Reglementarea emiterii si prelungirii valabilitatii tichetelor de vacanta, ca modalitate de stimulare a turismului romanesc, in perioada de dupa incetarea starii de urgenta;
â–ª Sustinerea agriculturii romanesti prin acordarea a 150 de milioane de lei, din care 75 de milioane de lei bani europeni, pentru apicultori pentru 2020-2022, alocarea sumei de un milion de lei pentru angajarea tinerilor in agricultura si a unui milion de lei pentru reducerea accizei la motorina in acvacultura;
Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.