In cazul acordarii somajului tehnic angajatorul are obligatia sa pastreze angajatul inca 6 luni? In ce context de lege apare aceasta obligativitate?
Raspunsul specialistului:
Prin OUG 30/2020, s-a renuntat la obligatia ca angajatorul sa pastreze angajatul inca 6 luni de la reluarea activitatii.
Initial in proiectul OUG 30/2020 continutul art. XI alin. (2) a fost urmatorul:
(2) Angajatorii care beneficiaza de prevederile alin. (1) au obligatia sa mentina raporturile de munca ale persoanelor in cauza pe o perioada de cel putin 6 luni de la data reinceperii activitatii dupa suspendarea raporturilor de munca conform art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Totul despre pontaj si programul de lucru
La data de 30 martie a.c. OUG 32/2020 a modificat textul art. XI alin. (2) al OUG 30/2020.
astfel:
(2) De prevederile alin. (1) beneficiaza salariatii angajatorilor indeplinesc una din urmatoarele conditii:
a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate, si detin certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul României. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobate prin ordin;
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazute la alin. (1) pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Conform OUG 32/2020, publicata in Monitorul Oficial nr. 260 din 30 martie 2020, art. XI alin. (2) are urmatoarea structura:
(2) De prevederile alin. (1) beneficiaza salariatii angajatorilor care reduc sau intrerup temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusul SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate, conform unei declaratii pe epropria raspundere a angajatorului.
Asadar, obligatia angajatorului de a mentine raporturile de munca ale persoanelor ale caror raporturi de munca au fost suspendate conform art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, o perioada de cel putin 6 luni de la data reinceperii activitatii a fost eliminata inca de la aparitia OUG 30/2020.
Raspuns oferit de Gabriela Dita, consilier juridic, pentru PortalCodulMuncii.ro