Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Incetarea unui CIM. Modalitate si temei legal

incetare cim temei legalcum incetezi un cimmodalitate incheiere cimart 55 codul muncii
Va reamintim ca, in situatia in care salariatii formuleaza cerere de incetare conform art. 55 lit. b) din Codul muncii contractul de munca va putea inceta fara preaviz astfel cum stabilesc partile prin acord comun.

Daca salariatii nu solicita incetarea contractului, angajatorul va putea inceta cele doua contracte prin concediere individuala in temeiul art. 65 din Codul muncii dar numai cu perioada de preaviz.


"Avem doi angajati care sunt in pensie. Avem o problema financiara si nu mai este suficient de lucru. Intrebarea mea este cum putem inceta contractul de munca cu cele doua persoane? Este obligatoriu de a le acorda si preaviz? Sau doar o notificare din partea angajatorului de incetare a contractului de munca si care este temeiul legal si art. din Codul muncii, adica poate fi vorba de incetare contract cu acordul partilor?"


O astfel de concediere poate fi dictata de aparitia unor dificultati economice, dar si de numeroase alte cauze, cum ar fi tehnologizarea, digitalizarea, implementarea unor noi tehnici de management al resurselor umane, dar si restructurarea companiei. Asemeni unui organism viu, orice companie trece prin etape de modificare organizatorica, fuziune, divizare – fiecare dintre aceste operatiuni juridice putand determina desfiintarea de posturi. Dar concedierea individuala poate ascunde propriile capcane. Intr-adevar, Codul muncii nu impune aici decat conditia sa existe o cauza reala si serioasa – dar tocmai generalitatea acestor termeni a determinat o practica judecatoreasca neunitara.



Selectia salariatilor, in cazul unei concedieri individuale, se poate face potrivit oricaror criterii stabilite de catre angajator, cu conditia ca acestea sa nu fie arbitrare sau discriminatorii.

De exemplu, angajatorul ar putea concedia salariatii angajati cel mai recent (metoda „last in – first out”), ar putea concedia salariatii cu salariul cel mai mare (pentru a limita dificultatile financiare) sau ar putea utiliza rezultatele evaluarii periodice a salariatilor, concediindu-i pe cei care au obtinut cel mai mic punctaj.

Chiar daca in unitate nu exista organigrama, angajatorul poate decide desfiintarea unui post, fapt care va putea fi probat prin orice mijloc de proba. Dar daca in unitate exista organigrama, in caz de litigiu aceasta va trebui prezentata – inainte si dupa concediere, pentru a se proba desfiintarea reala a postului.

Posturile pot fi reinfiintate; nu exista nicio limita de timp pentru aceasta (in cazul unei concedieri individuale). Dar atentie la conditia cauzei reale si serioase pe care o impune Codul muncii: reinfiintarea imediata a posturilor, mai ales in conditiile in care salariatul concediat a contestat concedierea, poate fi interpretata de catre instanta ca proband absenta caracterului real si serios.
Nu exista obligatia de reangajare a celor concediati, in cazul unei concedieri individuale.

Concedierea individuala este definita ca fiind o concediere pentru motive care nu tin de persoana salariatului, constand in incetarea contractului individual de munca determinata de desfiintarea locului de munca ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fara legatura cu persoana acestuia.

Desfiintarea locului de munca trebuie sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa.
In cazul concedierii individuale angajatorul nu are obligatia oferirii unui alt loc de munca salariatului si nici avizarea AJOFM.


ATENTIE!

Salariatul concediat are dreptul la un preaviz de minimum 20 de zile lucratoare (art. 75 din Codul muncii).
Preavizul se comunica salariatului anterior primei zile de preaviz. La expirarea perioadei de preaviz se comunica decizia de concediere.

Decizia de incetare a contractului individual de munca in temeiul art. 65 din Codul muncii se transmite in registrul general de evidenta a salariatilor (Revisal) cel mai tarziu in ultima zi de preaviz.


 
Un articol oferit de specialistii de la PortalCodulMuncii >>>


de Mara Dobrin


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
incetare cim temei legalcum incetezi un cimmodalitate incheiere cimart 55 codul muncii

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 13 Noiembrie 2019
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Incetarea unui CIM. Modalitate si temei legal Nota: 4.5 din 5 - 9 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Cumul pensie salariu. Data incetarii CIMIntrebare: Un angajat cu functia farmacist sef s-a pensionat, decizia de pensionare este din 2.07.2020, data punerii in plata 27.06.2020. Primeste decizia pe data de 03.08.2020. Angajatul lucreaza in continuare pe aceiasi functie. Pentru a cumula pensia cu salariul e necesar sa fie incheiat contractul de munca cu art. 56 lit. c) si incheierea unui nou contract. (asta am lamurit cu dvs, am avut o intrebare lunile trecute). Acum intrebarea este cu ce data operez incetarea in Revisal si cu ce data noul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Delegare de la unul dintre locurile de munca in cazul unui cumul de functiiIntrebare: Am un salariat incadrat cu 8 ore pe o societate si cu 2 ore pe o alta societate. A fost trimis in delegatie de societatea la care are contract de munca cu 2 ore. Diurna externa o pot plati pentru toata durata deplasarii, chiar daca salariatul are contract de 2 ore? Pentru contractul de 8 ore cum il pontez in aceasta perioada?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


ARTICOLE SIMILARE

Incetarea unui CIM. Modalitate si temei legal

Mai multe articole despre cum incetezi un cim
Descarca GRATUIT
“CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Alerta Coronavirus - Masuri de preventie pentru Angajatori

Descarcati gratuit Raportul Special

"CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma"
CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Alerta Coronavirus - Masuri de preventie pentru Angajatori
Descarcati gratuit Raportul Special

"CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]