Acordul partilor, reglementat la art. 55 lit. b) din Codul muncii, este cea mai simpla forma de incetare a unui contract de munca. Angajatorul si salariatul semneaza un document prin care convin ca, de la o anumita data, relatia sa se incheie si contractul existent intre ei sa nu-si mai produca efectele.
Nu mai e necesara, deci, parcurgerea unei proceduri stufoase, ca in cazul concedierii, si nici nu mai apar complicatii legate de preaviz, ca in cazul demisiei.
Dar, atentie!
Acordul partilor constituie practic un nou contract, distinct, pe care il semneaza cei doi. Si doar prevederile trecute in el sunt valabile, pentru ca vechiul contract, cum spuneam si mai sus, nu-si mai produce efectele.
Acest articol a aparut in Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si ReviSal, singura publicatie care iti explica de la A la Z toate noutatile aparute in piata muncii.
Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si Revisal va aduce in atentie toate aspectele legislative ale momentului, click aici pentru detalii >>>
Astfel, daca, in mod normal, la plecarea unui salariat din firma, acesta primea cateva salarii compensatorii, acum acest lucru nu se mai intampla decat daca este precizat clar in acordul partilor. De asemenea, salariatul care pleaca nu mai trebuie sa returneze cheltuielile facute de angajator cu formarea sa profesionala decat daca returnarea cheltuielilor este trecuta in acord.
Ideea este ca acordul partilor inlatura celelalte prevederi legale privind incetarea contractului de munca, instaurand noua „lege a partilor”, care nu se va supune nici regimului juridic al concedierii, nici celui al demisiei.
Din acest motiv, este recomandabil ca un astfel de acord sa cuprinda dispozitii cat mai detaliate privind obligatiile remanente ale partilor una fata de cealalta – obligatia salariatului de neconcurenta, soarta locuintei de serviciu, obligatia de confidentialitate, eventualele plati compensatorii etc.
Acordul de incetare a contractului trebuie, de aceea, sa fie neechivoc, sa conduca in mod clar la concluzia ca partile urmaresc incetarea raportului juridic dintre ele si sa prevada cat mai multe detalii privind viitorul relatiei lor.
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Mai ales salariatul trebuie sa fie atent si sa nu aiba asteptari care nu se vor concretiza ulterior. Am mentionat deja problema salariilor compensatorii (acestea nu se acorda de la sine, doar pentru ca asa este cutuma in firma), dar mai sunt si alte aspecte pe care salariatul trebuie sa le cunoasca si care nu apar in acord: cum ar fi faptul ca, dupa incetarea contractului prin acordul partilor, el nu va mai avea dreptul la indemnizatie de somaj