Ministerul Muncii a propus propune extinderea perioadei de cumparare a vechimii in munca pana la 31 decembrie 2017, potrivit unei ordonante de urgenta, pentru a veni in ajutorul celor care nu au acumulat suficienti ani pentru a primi pensie de la stat.
Asadar, cei care nu si-au completat stagiul de cotizare mai au o sansa, termenul de 27 aprilie 2017 prelungindu-se pana la finalul anului.
..citeste mai multe aici >>>
Un angajator are obligatia de a-i elibera salariatului a carui contract de munca inceteaza o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta.
Aceasta adeverinta obligatorie trebuie sa arate durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate.
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Portal Codul Muncii
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
In reglementarea anterioara, aceasta adeverinta se elibera doar la solicitarea salariatului. Acum, angajatorul trebuie sa o elibereze OBLIGATORIU...citeste mai multe detalii aici >>>
Ce trebuie sa stie angajatorii despre adeverintele privind vechimea in munca?
Iata un caz concret prezentat pe PortalCodulMuncii.ro: "In cadrul unei institutii publice, avem un functionar public nou angajat. La data depunerii dosarului de inscriere la concurs, precum si la data numirii in functie, acesta avea la dosar adeverinte pentru 2 ani vechime in munca, respectiv gradatia 0. Dupa o luna de la data emiterii deciziei, functionarul public a adus si alte adeverinte care sa-i ateste vechimea in munca, in total avand 3 ani vechime. Cum se procedeaza la stabilirea salariului, avand in vedere ca deja i s-a emis o decizie cu un salariu pentru gradatia 0. Se va emite o alta decizie de acordare a gradatiei 1, in urma completarii dosarului cu alte adeverinte sau se va emite o decizie de modificare a primei decizii si a salariului?"
Raspunsul specialistilor Rentrop & Straton:
Incepem prin a mentiona ca, pentru personalul nou incadrat se aplica prevederile art. 39 alin. (1) si (2) din Legea nr.153/2017 care prevad urmatoarele:
„(1) Pana la aplicarea integrala a prevederilor prezentei legi, pentru personalul nou-incadrat, pentru personalul numit/incadrat in aceeasi institutie/autoritate publica pe functii de acelasi fel, inclusiv pentru personalul promovat in functii sau in grade/trepte profesionale, salarizarea se face la nivelul de salarizare pentru functii similare.
(2) In situatia in care nu exista functie similara in plata, nivelul salariului de baza, soldei de functie/salariului de functie, indemnizatiei de incadrare pentru personalul nou-incadrat, pentru personalul numit/incadrat in aceeasi institutie/autoritate publica pe functii de acelasi fel se stabileste prin inmultirea coeficientului prevazut in anexe cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare, la care se aplica, dupa caz, prevederile art. 10 privind gradatia corespunzatoare vechimii in munca”.
IMPORTANT! In urma dovedirii vechimii suplimentare, salariatului nou incadrat ii devin incidente dispozitiile legale de mai sus, fiind necesar sa se stabileasca functia similara cu nivelul salarial al careia se va egaliza respectiva persoana.
In situatia in care nu exista o functie similara in plata, salariul de baza pentru personalul nou-incadrat se stabileste prin inmultirea coeficientului prevazut in anexe cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare, la care se aplica succesiv majorarile aferente transelor de vechime in munca prevazute la art.10 alin.(4) din Legea nr.153/2017.
Pentru evitarea confuziilor si stabilirea clara a drepturilor salariale, ar fi necesara emiterea unei noi decizii, in care sa se precizeze clar salariul de baza determinat prin aplicarea prevederilor art.39 din lege.
Sursa: PortalCodulMuncii