"Incepand cu data de 01.09.2023, s-a reintrodus obligativitatea de a stampila adeverintele de vechime eliberate de catre angajator la incetare CIM?"
Raspunsul specialistilor:
Prin art.I pct.3 din OUG nr.70/2023 s-au adus modificari Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul completarii dispozitiilor acesteia cu un nou articol, art.165^1 care stabileste ca „Adeverintele eliberate de angajatori sau de catre detinatorii legali de arhive, precum si documentele necesare stabilirii si/sau recalcularii drepturilor de pensie emise potrivit dispozitiilor legale in vigoare se certifica prin stampila si semnatura olografa a conducatorului entitatii sau a persoanei delegate in acest sens.”
Astfel, prin actul normativ sus-mentionat s-a dispus completarea Legii nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare cu reglementari potrivit carora, adeverintele eliberate de angajatori sau de catre detinatorii legali de arhive precum si documentele necesare stabilirii si/sau recalcularii drepturilor de pensie emise potrivit dispozitiilor legale in vigoare, se certifica prin stampila si semnatura olografa a conducatorului entitatii sau a persoanei delegate in acest sens.
Acest lucru a fost considerat necesar potrivit Notei de fundamentare averenta OUG nr.70/2023, avand in vedere ca „documentele prezentate de catre solicitantii unui drept acordat in sistemul public de pensii, trebuie sa indeplineasca nevoile si cerintele de legalitate si regularitate, intrucat stau la baza angajarii de cheltuieli pe seama bugetului general consolidat al statului”.
Prin urmare, avand in vedere ca reglementarile in discutie sunt cuprinse in cadrul legislatiei in domeniul pensiilor si reglementeaza modul in care trebuie sa fie prezentate documentele pe baza carora casele de pensii verifica si stabilesc sau, dupa caz, recalculeaza drepturile de pensie, apreciem ca obligativitatea de certificare prin stampila si semnatura olografa a conducatorului entitatii sau a persoanei delegate in acest sens se refera doar la acele adeverinte eliberate de angajator/detinatorii legali de arhive, inclusiv adeverintele de vechime, sau alte documente emise de acesta, care fac obiectul analizei casei de pensii si stau la baza stabilirii drepturilor de pensie ce urmeaza sa fie platite din bugetul general consolidat al statului.
Asadar, prin raportare la aceste noi dispozitii legale in domeniul pensiilor publice, opinam ca obligativitatea certificarii adeverintelor de vechime prin stampila unitatii si semnatura olografa a conducatorului acesteia trebuie analizata si dispusa doar in functie de scopul in care a fost solicitata eliberarea acesteia, respectiv dupa cum acestea sunt solicitate pentru stabilirea drepturilor de pensie, in celelalte cazuri (atestare vechime in munca sau in specialitate, s.a.) legiuitorul neinstituind o astfel de obligatie.
Un raspuns oferit in octombrie 2023, de catre specialistii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Avem urmatoarea situatie, un angajat care are salariu de incadrare de 10257 si o persoana in intretinere copil de 1 an, ore lucrate in luna 96 in valoare de 4103 , CM neimpozabil cod boala 08 -64 ore in valoare de 5053, Tichete de masa 280 lei, Alte sume 156. Venit brut 9592. Intrebarea este daca aceasta persoana beneficiaza deducere? Daca ne raportam la venitul brut atunci persoana nu beneficiaza de deducere, daca ne raportam la Venitul brut impozabil atunci beneficiaza de deducere. La care...
La solicitarea salariatilor si cu acceptul acestora se poate accepta un program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore de sau minim 32 libere? motivatia este lipsa de personal calificat pe piata muncii - (salvamar)