CAP. IV
Obligatiile angajatorului
SECTIUNEA 1
Obligatiile angajatorului privind utilizarea si eliminarea obiectelor ascutite
ART. 8
(1) In cazul in care rezultatele evaluarii riscurilor evidentiaza riscul ranirii cu un obiect ascutit si/sau riscul infectarii, expunerea trebuie eliminata prin adoptarea urmatoarelor masuri preventive specifice, cu respectarea ierarhiei principiilor de prevenire prevazute prin Legea nr. 319/2006, cu modificarile ulterioare:
Codul muncii si Legea Dialogului Social
40 Modele de Regulament Intern
Diurna legala in Romania si in strainatate
a) reducerea pe cat posibil a utilizarii obiectelor ascutite la locul de munca;
b) utilizarea la locul de munca a obiectelor ascutite mai sigure;
c) interzicerea practicii repozitionarii tecii acelor de unica folosinta.
(2) Pentru depozitarea, in vederea eliminarii in conditii de siguranta, a obiectelor ascutite de unica folosinta, angajatorul trebuie sa asigure, in apropierea zonelor unde sunt utilizate la locul de munca obiectele ascutite, urmatoarele:
a) instructiuni scrise pentru lucratori;
b) dispozitive de eliminare si containere sigure, marcate corespunzator.
(3) Angajatorul trebuie sa revizuiasca la intervale corespunzatoare programele si instructiunile in vigoare pentru a indeplini cerintele prevazute la alin. (1) si (2), astfel incat sa se asigure ca acestea sunt actualizate si raman eficiente.
SECTIUNEA a 2-a
Informarea si instruirea lucratorilor
ART. 9
(1) Angajatorii au indatorirea sa respecte obligatiile privind informarea lucratorilor prevazute la art. 16 si 17 din Legea nr. 319/2006, cu modificarile ulterioare, precum si obligatiile de a furniza lucratorilor informatii si instructiuni scrise potrivit Hotararii Guvernului nr. 1.146/2006.
(2) Angajatorul trebuie sa asigure informarea lucratorilor expusi unui risc de accidentare la locul de munca datorat obiectelor ascutite, cu privire la:
a) riscul de ranire datorat obiectelor ascutite;
b) cerintele legale referitoare la securitatea si sanatatea lucratorilor in munca in ceea ce priveste riscurile, masurile si activitatile de prevenire si protectie datorate obiectelor ascutite, inclusiv obligatiile angajatorilor si lucratorilor cu privire la acestea;
c) bune practici in prevenirea ranirilor cauzate de obiectele ascutite;
d) avantajele si dezavantajele vaccinarii si a lipsei vaccinarii in ceea ce priveste bolile transmise prin sange;
e) implicarea si atributiile angajatorului fata de lucratorul ranit la locul de munca cu un obiect ascutit.
(3) Pentru indeplinirea cerintei prevazute la alin. (2), angajatorul trebuie sa coopereze cu reprezentantii angajatilor si cu reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca din intreprinderea si/sau unitatea sa.
ART. 10
(1) Angajatorii au obligatia sa respecte obligatiile privind instruirea lucratorilor prevazute de cap. III sectiunea a 7a din Legea nr. 319/2006, cu modificarile ulterioare, precum si obligatiile de a furniza lucratorilor informatii si instructiuni scrise potrivit Hotararii Guvernului nr. 1.146/2006.
(2) Angajatorul trebuie sa asigure instruirea privind procedurile asociate ranilor provocate de obiecte ascutite, inclusiv cu privire la:
a) utilizarea in conditii de siguranta si eliminarea dupa utilizare a obiectelor ascutite;
b) tehnicile de utilizare a obiectelor ascutite mai sigure;
c) masurile care trebuie adoptate in caz de ranire;
d) procedura de raportare, supraveghere si control al accidentelor si importanta acesteia.
SECTIUNEA a 3-a
Obligatii privind raportarea, inregistrarea si prevenirea accidentelor
ART. 11
(1) Oricare lucrator al unui angajator prevazut la art. 5 alin. (2) lit. a) sau, dupa caz, oricare alta persoana care lucreaza sub supravegherea si indrumarea respectivului angajator trebuie:
a) sa raporteze orice accident, definit la art. 4 alin. (1) lit. i), cu risc de infectie postexpunere la sange si produse biologice, in conditiile prevazute in anexa V la Normele de supraveghere, prevenire si control al infectiilor nosocomiale in unitatile sanitare, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii publice nr. 916/2006, angajatorului sau oricarui alt lucrator al acestuia cu atributii privind sanatatea si securitatea in munca, in care el a suferit o ranire din cauza unui obiect ascutit; si
b) sa furnizeze informatii suficiente, la cererea angajatorului, cu privire la circumstantele accidentului, pentru a permite acestuia sa se conformeze obligatiilor sale prevazute la art. 12.
(2) Oricare lucrator al unui angajator la care se face referire la art. 5 alin. (2) lit. b) sau lit. c) ori, dupa caz, oricare alta persoana care lucreaza sub supravegherea sau indrumarea respectivului angajator trebuie:
a) sa raporteze orice accident definit la art. 4 alin (1) lit. i), cu risc de infectie postexpunere la sange si produse biologice, in conditiile prevazute in anexa V la Normele de supraveghere, prevenire si control al infectiilor nosocomiale in unitatile sanitare, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii publice nr. 916/2006, angajatorului sau oricarui alt lucrator al acestuia cu atributii privind sanatatea si securitatea in munca, in care el a suferit o ranire din cauza unui obiect ascutit, la sediul unui angajator la care se face referire in art. 5 alin. (2) lit. a); si
b) sa furnizeze informatii suficiente, la cererea angajatorului, cu privire la circumstantele accidentului, pentru a permite acestuia sa se conformeze obligatiilor sale prevazute la art. 12.
ART. 12
(1) In cazul in care un angajator este anuntat despre un accident la locul de munca in conformitate cu art. 11, el trebuie sa actioneze dupa cum urmeaza:
a) sa inregistreze accidentul, potrivit prevederilor Ordinului ministrului sanatatii publice nr. 916/2006 privind aprobarea Normelor de supraveghere, prevenire si control al infectiilor nosocomiale in unitatile sanitare;
b) sa investigheze circumstantele si cauza accidentului;
c) sa ia orice masura necesara pentru a preveni o repetare a acestuia.
(2) In cazul in care un lucrator sufera o ranire la locul de munca cauzata de un obiect ascutit care l-a expus sau l-ar fi putut expune unui agent biologic, angajatorul trebuie:
a) sa se asigure ca investigarea etiologica, profilaxia postexpunere si tratamentul recomandat de medicul specialist sunt puse la dispozitia lucratorului;
b) sa ia in considerare asigurarea consilierii lucratorului.
CAP. V
Dispozitii finale
ART. 13
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute de reglementarile legale in vigoare se fac de catre personalul de specialitate cu atributii in domeniul controlului in sanatatea publica, imputernicit de catre conducerea Ministerului Sanatatii, personalul de specialitate din directiile de sanatate publica cu atributii in domeniul controlului in sanatatea publica, imputernicit de catre conducerea acestora, precum si de catre personalul de specialitate din ministerele si institutiile cu retele sanitare proprii.
ART. 14
Prevederile art. 13 referitoare la contraventii se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
*
Prezenta hotarare transpune Directiva 2010/32/UE a Consiliului din 10 mai 2010 de punere in aplicare a Acordului-cadru privind prevenirea ranilor provocate de obiecte ascutite in sectorul spitalicesc si in cel al asistentei medicale, incheiat intre HOSPEEM si EPSU, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 134 din 1 iunie 2010.
PRIM-MINISTRU
VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemneaza:
──────────────────
Ministrul muncii, familiei,
protectiei sociale si
persoanelor varstnice,
Mariana Campeanu
Ministrul sanatatii,
Gheorghe-Eugen Nicolaescu
Ministrul delegat pentru dialog social,
Adriana Doina Pana
Ministrul afacerilor externe,
Titus Corlatean
Bucuresti, 8 mai 2013.
Nr. 243.
_________
>> Noua hotarare privind cerintele SSM din sectorul medical (partea a II-a)
>> Noua hotarare privind cerintele SSM din sectorul medical (partea I)