In ce priveste recuperarea unor sume de Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate (FNUASS), vom analiza mai jos cazul unei societati pentru a vedea in ce masura poate angajatorul sa recupereze sumele aferente indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca suportate de FNUASS si platite de catre angajator in anii 2009 si 2010.
Solutia specialistului:
Platitorii indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate au obligatia de a depune exemplarul 2 al certificatelor de concediu medical, in urmatoarele situatii:
- in conditiile in care se solicita restituirea sumelor reprezentand indemnizatii platite asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
- indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate se suporta integral de catre angajator;
- in situatia in care asiguratul nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a beneficia de indemnizatii.
Conform art. 38 alin. (2) din O.U.G. nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din bugetul
Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
Aceste sume nu pot fi recuperate din sumele constituite reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate.
Normele metodologice stabilesc, la art. 77 alin. (1), ca sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate (FnUASS), din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie.
Astfel, in prezent, singura modalitate de recuperare a sumelor reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate in luna respectiva, este din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate prin normele de aplicare a O.U.G. nr. 158/2005.
Potrivit alin. (2) al art. 77 din aceleasi norme, pentru recuperarea sumelor reprezentand indemnizatii achitate care depasesc obligatia lunara de plata a contributiei pentru concedii si indemnizatii, angajatorul depune la registratura casei de asigurari de sanatate solicitarea scrisa conform modelului prevazut in anexa nr. 12 la care se ataseaza Centralizatorul privind certificatele de concediu medical prevazut in anexa nr. 18, precum si, dupa caz, dovada achitarii contributiei pentru concedii si indemnizatii, pentru perioada anterioara pentru care se solicita restituirea.
Solicitarea dreptului de recuperare a indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca suportate de angajator se poate face in termenul de prescriptie de 3 ani. Daca in aceasta perioada, angajatorul a notificat casa de asigurari sociale de sanatate cu privire la restituirea acestor sume, termenul de prescriptie a fost intrerupt.
Daca firma se afla inca in termenul de prescriptie, sugestia specialistului este inaintarea actiunii in instanta, singura posibilitate de recuperare a sumelor achitate pentru concediile medicale in perioada 2009-2010.