Angajatorii mai au, asadar, 5 saptamani la dispozitie pentru a merge la inspectoratele de munca sa solicite o parola de acces la sistemul electronic in care vor introduce date privind salariile, sporurile si experienta profesionala a tuturor salariatilor.
Refuzul de a pune la dispozitie registrul in format electronic (dar si dosarul personal al angajatilor) inspectorului de munca, precum si netransmiterea registrului in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a hotararii de guvern se sanctioneaza drastic: amenzile sunt cuprinse intre 5.000 si 8.000 de lei (1.200 - 1.900 euro).
"Angajatorii au la dispozitie un nou sistem electronic si trebuie sa treaca datele despre angajati in noua versiune, altfel vor fi sanctionati. Totul se va transmite electronic, cu exceptia parolei pe care trebuie sa o obtina firma de la Inspectoratul Teritorial de Munca pentru a avea acces la sistem", a afirmat Eugen Tifin, purtator de cuvant in cadrul Inspectiei Muncii. Astfel, cine nu realizeaza trecerea de la vechea versiune a Registrului electronic de evidenta a salariatilor (Revisal 2.4.0) la noua versiune (Revisal 5.0.6) risca plata unei amenzi de pana la 2.000 de euro.
Dupa modificarile aduse de noul Cod al muncii ( intrat in vigoare in luna mai), aceasta este cea de-a doua schimbare majora de pe piata muncii. De la 1 ianuarie, toti angajatorii a trebuit sa inlocuiasca traditionalele carti de munca, in locul lor fiind utilizate baze de date electronice la care angajatorii au acces in baza unui user si a unei parole.
Renuntarea la cartile de munca s-a realizat in 2 etape: prima a constat in preluarea datelor din cartile de munca, iar cea de-a doua a fost de scanare a cartilor de munca, astfel incat ele sa poata fi returnate angajatilor. Toate datele privind vechimea in munca, dreptul la pensie si traseul profesional al fiecarui angajat sunt in prezent inregistrate electronic si la casele judetene de pensii.
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
40 Modele de Regulament Intern
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Un avantaj major al registrului electronic de gestionare a angajatilor il constituie faptul ca un angajat care va vrea sa-si schimbe locul de munca anul acesta nu va trebui sa-si mai retraga cartea de munca de la vechiul angajator: toate datele acestuia vor putea fi preluate in format electronic de catre noul angajator.
Un alt plus important al noului registru electronic il reprezinta faptul ca va permite o statistica reala a numarului de angajati romani, avand in vedere ca pana acum Inspectia Muncii numara doar contractele de munca, iar un angajat poate avea unul sau mai multe contracte de munca. Printre elementele pe care trebuie sa le mai includa registrul electronic se numara si codul numeric personal al salariatilor (CNP), tipul contractelor cu care lucreaza, precum si data angajarii sau a incetarii contractului de munca. Astfel, Inspectia Muncii va putea sa cuantifice numarul real de angajati daca face o sortare in baza de date in functie de CNP.
Pana acum, 4 institutii aflate in subordinea Guvernului- Institutul National de Statistica (INS), Ministerul Finantelor, Inspectia Muncii si Registrul Comertului - centralizau date referitoare de numarul de angajati, atat din sectorul public, cat si din mediul privat, insa fiecare dintre acestea raporta alte cifre. Cel mai frecvent folosita statistica este cea a INS, care raporteaza un numar total de 4,2 milioane de salariati.
Ce aduce nou Revisal 5.0.6
Pana la sfarsitul lunii octombrie, salariul, sporurile si cuantumul acestora se completeaza si pentru contractele individuale de munca deja inregistrate.
Angajatorii sunt obligati sa prezinte actele necesare la inspectoratul teritorial de munca pentru obtinerea parolei.
Datele angajatilor care vor fi incluse in registrul eletronic sunt: nume, CNP, cetatenia si tara de provenienta (UE, Non-UE, Spatiul Economic European), data angajarii, perioada detasarii si denumirea angajatorului la care se face detasarea, functia din COR, tipul contractului de munca, salariul si sporurile, data incetarii contractelor de munca.