Una dintre cauzele care dauneaza turismului romanesc ar putea fi si lipsa de... profesionisti. Mai exact, personalul de specialitate, fie ca vorbim de ghizi, bucatari sau organizatori de itinerare locale, pare sa fie unul destul de precar. Prin urmare, se aduc acuze unei slabe finantari in ceea ce priveste resursele umane din acest domeniu, facandu-se abstractie uneori de conditiile indoielnice ale unor unitati de cazare si ale serviciilor oferite.
Turismul, dezbatut atat de mult in ultima vreme, pare sa functioneze in continuare dupa aceeasi politica de angajare sezoniera a barmanilor si a ospatarilor. Un studiu recent arata slaba pregatire a celor care activeaza in acest domeniu, mentionand si ca rata de ocupare a acestor locuri de munca este dominata de femei.
Cele mai cautate posturi par sa fie cele de ghid expert in bunuri istorice si monumentale, ghid ambiental, insotitor sau organizator de itinerare locale, interpret, ospatar vorbitor de limbi straine, bucatar, hamal si personal de curatenie.
Aceste profiluri profesionale s-au diversificat si ca urmare a cresterii varietati de activitati si obiective turistice. Cu toate acestea, numarul mare de posturi in acest domeniu nu pare sa compenseze lipsa de pregatire. In cadrul hotelurilor, personalul pare sa aiba totusi o calificare mai inalta, cu precadere in cazul hotelurilor de lux. Astfel, de la directorul general si pana la personalul de curatenie, toti reusesc, de regula, sa ofere servicii care sa ii diferentieze de competitorii cu stele mai putine.
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Portal Codul Muncii
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Chiar si asa, situatia generala nu pare sa fi evoluat foarte mult in ultima vreme. Doar doua functii noi isi fac loc printre cele cu care ne-am obisnuit deja. Astfel, exista in prezent pe piata si oferte de job pentru specializarea de "somelier" sau de "chief catering". Putini stiu insa ca un somelier veritabil trebuie sa urmeze un curs indelung de specializare astfel incat riscam sa avem, si in acest caz, servicii slab calitative.