"In modelul de Ghid privind prevenirea si combaterea hartuirii pe criteriul de sex, precum si a harturii morale la locul de munca in componenta comisiei este prevazuta o persoana din departamentul Juridic. Intrebarea noastra este daca o asemenea persoana trebuie sa faca obligatoriu parte din aceasta comisie, sau o putem trata ca pe o recomandare a legiuitorului. Mentionez ca noi nu avem un adepartament Juridic in companie."
Greseala pe care o fac toti angajatorii legat de hartuirea morala! Prevederea-capcana din Legea nr. 167/2020! Amenda e sigura! Parcurgeti fara intarziere ghidul “Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Legislatie explicata si studii de caz”, detalii AICI >>>
Raspunsul specialistilor:
Societatea in scopul asigurarii egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati in domeniul muncii, a recunoasterii in mod specific a dreptului fiecarui salariat la un mediu de lucru fara violenta si hartuire, pentru incurajarea si mentinerea unei culturi a muncii bazate pe respect si demnitate reciproca, elaboreza o procedura interna sau un Ghid care vizeaza eliminarea tolerantei la hartuirea la locul de munca si masuri antihartuire fie prin persoana desemnata fie prin Comisie numita.
Daca numeste o comisie, ghidul, reglementat prin HG 970/2023, indica si care ar fi persoanele care pot face parte din aceasta. In situatia in care unitatea nu are angajata o persoana pentru functia de consilier juridic evident nu poate numi o astfel de persoana.
Totodata, conform sectiunii 2, punctul 6.2. alin. (3) din HG 970/2023:
(3) La nominalizarea Comisiei de primire si solutionare a cazurilor de hartuire se va tine seama de:
1. echilibrul intre sexe - reprezentare paritara femei/barbati, in functie de specificul domeniului de activitate;
2. conduita etica si profesionala a persoanelor desemnate sa faca parte din comisia care va ancheta cazul de hartuire;
3. nu pot face parte din comisia de ancheta niciuna dintre persoanele implicate direct sau indirect in evenimentele sesizate si conducatorul unitatii;
4. dupa caz, face parte din comisie reprezentantul sindical/al salariatilor;
5. nevoia de a include persoane cu competente in domeniu, respectiv expert/tehnician egalitate de sanse;
6. posibilitatea de a introduce in cadrul echipei un expert extern.
Asadar, angajatorul are posibilitatea de a introduce in cadrul echipei un expert extern si acesta poate fi consilier juridic.
Un raspuns oferit in aprilie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Tichetele de masa se acorda la functia de bazaIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta: daca in cadrul unei companii se acorda tichete de masa (este inclusa o prevedere in acest sens si in Regulamentul Intern), este posibil ca un angajat care va avea norma de 2h/zi sa nu beneficieze de aceste tichete, avand in vedere faptul ca nu are norma intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contract de mandat. Regim juridic si fiscalIntrebare: Perioada lucrata in baza unui contract de mandat este considerata vechime in munca la stabilirea pensiei? Care este regimul fiscal al veniturilor obtinute in baza unui contract de mandat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<