"In modelul de Ghid privind prevenirea si combaterea hartuirii pe criteriul de sex, precum si a harturii morale la locul de munca in componenta comisiei este prevazuta o persoana din departamentul Juridic. Intrebarea noastra este daca o asemenea persoana trebuie sa faca obligatoriu parte din aceasta comisie, sau o putem trata ca pe o recomandare a legiuitorului. Mentionez ca noi nu avem un adepartament Juridic in companie."
Greseala pe care o fac toti angajatorii legat de hartuirea morala! Prevederea-capcana din Legea nr. 167/2020! Amenda e sigura! Parcurgeti fara intarziere ghidul “Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Legislatie explicata si studii de caz”, detalii AICI >>>
Raspunsul specialistilor:
Societatea in scopul asigurarii egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati in domeniul muncii, a recunoasterii in mod specific a dreptului fiecarui salariat la un mediu de lucru fara violenta si hartuire, pentru incurajarea si mentinerea unei culturi a muncii bazate pe respect si demnitate reciproca, elaboreza o procedura interna sau un Ghid care vizeaza eliminarea tolerantei la hartuirea la locul de munca si masuri antihartuire fie prin persoana desemnata fie prin Comisie numita.
Daca numeste o comisie, ghidul, reglementat prin HG 970/2023, indica si care ar fi persoanele care pot face parte din aceasta. In situatia in care unitatea nu are angajata o persoana pentru functia de consilier juridic evident nu poate numi o astfel de persoana.
Totodata, conform sectiunii 2, punctul 6.2. alin. (3) din HG 970/2023:
(3) La nominalizarea Comisiei de primire si solutionare a cazurilor de hartuire se va tine seama de:
1. echilibrul intre sexe - reprezentare paritara femei/barbati, in functie de specificul domeniului de activitate;
2. conduita etica si profesionala a persoanelor desemnate sa faca parte din comisia care va ancheta cazul de hartuire;
3. nu pot face parte din comisia de ancheta niciuna dintre persoanele implicate direct sau indirect in evenimentele sesizate si conducatorul unitatii;
4. dupa caz, face parte din comisie reprezentantul sindical/al salariatilor;
5. nevoia de a include persoane cu competente in domeniu, respectiv expert/tehnician egalitate de sanse;
6. posibilitatea de a introduce in cadrul echipei un expert extern.
Asadar, angajatorul are posibilitatea de a introduce in cadrul echipei un expert extern si acesta poate fi consilier juridic.
Un raspuns oferit in aprilie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Pensie limita de varsta. Incetare CIM. Incheierea unui nou contractIntrebare: Am urmatoarea speta: Salariata nascuta pe 09.10.1962 (62 ani si 4 luni), in ianuarie a indeplinit conditiile pentru pensie limita varsta conform anexa 5 si are stagiul de cotizarea peste 15 ani. Aceasta doreste sa continue activitatea la noi si am prelungit/lasat contractul. Intrebare: 1. Este ok cum am procedat? Sau trebuia sa incetez contractul si sa fac altul nou? 2. Pensia se va cumula cu salariul? Dat fiind faptul ca nu este pensie anticipata, este de drept-limita de varsta.Sau trebuie sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Inregistrare incetare CIM din eroare in Revisal.Remediere. Posibilitate sanctiuniIntrebare: Am operat in Revisal in mod eronat, incetarea unui contract de munca in perioada de proba. O pot anula? Ce se poate intampla in cazul unui control ITM?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<