"Avem un magazin de vanzare cu amanuntul si gestiune colectiva. Pentru aceasta trebuie sa facem act aditional la contractul individual de munca al salariatilor sau sa precizam in regulamentul intern?"
Raspunsul specialistului:
Din intrebarea adresata nu rezulta care ar fi problema ce poate determina modificarea contractului de munca al salariatilor sau ce anume ar trebui precizat in regulamentul intern.
De principiu, contractul individual al salariatilor se modifica atunci cand intervine o modificare in clauzele agreate initial, la incheierea contractului.
In Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt prevazute, la art. 17, elementele esentiale ale contractului individual de munca, respectiv:
Cel mai important document pentru orice angajator: Regulamentul Intern al firmei, cu noile modificari aparute!
Asigura-te ca respecta cerintele legale la zi! Iti oferim 37 de modele gata redactate de Regulament Intern, pentru 37 de domenii de activitate, detalii aici >>>
a) identitatea partilor;
b) locul de munca sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa isi desfasoare activitatea in locuri de munca diferite, precum si daca deplasarea intre acestea este asigurata sau decontata de catre angajator, dupa caz;
c) sediul sau, dupa caz, domiciliul angajatorului;
d) functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din Romania sau altor acte normative, precum si fisa postului, cu specificarea atributiilor postului;
e) criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
f) riscurile specifice postului;
g) data de la care contractul urmeaza sa isi produca efectele;
h) in cazul unui contract de munca pe durata determinata sau al unui contract de munca temporara, durata acestora;
i) durata concediului de odihna la care salariatul are dreptul;
j) conditiile de acordare a preavizului de catre partile contractante si durata acestuia;
k) salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, evidentiate separat, periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul si metoda de plata;
l) durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si/sau ore/saptamana, conditiile de efectuare si de compensare sau de plata a orelor suplimentare, precum si, daca este cazul, modalitatile de organizare a muncii in schimburi;
n) durata si conditiile perioadei de proba, daca exista.
q) suportarea de catre angajator a asigurarii medicale private, a contributiilor suplimentare la pensia facultativa sau la pensia ocupationala a salariatului, in conditiile legii, precum si acordarea, din initiativa angajatorului, a oricaror alte drepturi, atunci cand acestea constituie avantaje in bani acordate sau platite de angajator salariatului ca urmare a activitatii profesionale a acestuia, dupa caz.
Regulament intern 2023 - modificari
La acelasi articol se prevede ca modificarea acestor elemente se face prin act aditional la contract.
Insa, angajatorul si angajatul pot negocia si agrea si alte clauze, care pot reflecta particularitatile activitatii si organizarii angajatorului, clauze care apoi pot fi modificate prin act aditional.
In aceste conditii, daca faptul mentionat de dumneavoastra ca aveti un magazin de vanzare cu amanuntul si gestiune colectiva este de natura a schimba clauze existente in contractul de munca al salariatilor sau de a adauga unele noi, apreciem ca puteti face modificarile necesare prin act additional.
Referitor la Regulamentul intern, tot in Codul muncii (art. 242) sunt prevazute elementele minime ale acestuia, respectiv:
Vrei sa fii intotdeauna sigur ca Regulamentul Intern al firmei tale este intocmit impecabil?
Foloseste modele gata redactate, pentru diferite domenii de activitate, prezentate in lucrarea de specialitate a Grupului Rentrop & Straton 37 de modele de Regulament Intern, detalii AICI >>>
a) reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii;
b) reguli privind respectarea principiului nediscriminarii si al inlaturarii oricarei forme de incalcare a demnitatii;
c) drepturile si obligatiile angajatorului si ale salariatilor;
d) procedura de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca, a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor;
e) reguli concrete privind disciplina muncii in unitate;
f) abaterile disciplinare si sanctiunile aplicabile;
g) reguli referitoare la procedura disciplinara;
h) modalitatile de aplicare a altor dispozitii legale sau contractuale specifice;
i) criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor.
j) reguli referitoare la preaviz;
k) informatii cu privire la politica generala de formare a salariatilor, daca exista.
Avand in vedere ca Regulamentul intern reprezinta documentul prin care se stabilesc toare regulile aplicabile la locul de munca, angajatorul are posibilitatea de a include toate aspectele particulare, specifice activitatii economice pe care o desfasoara.
Astfel, asa cum am precizat si in cazul contractului individual de munca, daca faptul mentionat de dumneavoastra ca aveti un magazin de vanzare cu amanuntul si gestiune colectiva este de natura a schimba prevederi ale regulamentului intern sau de a adauga unele noi, specifice activitatii respective, apreciem ca puteti face modificarile necesare.
Un raspuns oferit de expertii de la PortalCodulMuncii in februarie 2023. Da click AICI pentru mai multe sfaturi si raspunsuri oferite de specialisti si legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Varsta de pensionare. Data incetare CIMIntrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna in functie de vechimeIntrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal (in zile lucratoare) pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor <<