"Intrebare: Tinand cont de numarul in crestere de cazuri COVID-19 ce trebuie sa faca un responsabil SSM. Care mai sunt ultimele actualizari in materie de covid: legislatie, masuri si recomandari pentru societate. Ce masuri trebuie luate cand sunt mai mult de 3 cazuri in societate."
In conditiile in care nu a mai fost prelungita starea de alerta la nivel national, toate masurile impuse in cadrul celor 3 (trei) anexe ale hotararilor de guvern privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei si-au pierd aplicabilitatea.
Raman recomandarile Ministerului Sanatatii de a se utiliza masca de protectie in spatii publice aglomerate.
Intrucat, posibilitatatea contaminari Covid-19 inca exista, angajatorii, pe principiul instituirii de masuri privind promovarea imbunatatirii securitatii si sanatatii in munca a lucratorilor, pot sa reia multe din masurile aplicabile pe perioada starii de alerta:
- Utilizarea mastii de protectie, ca si echipament individual de protectie, rezultata in urma reevaluarii riscurilor profesionale cu ocazia sedintelor de lucru, a cursurilor si worhshopurilor care se desfasoara in spatii inchise, unde participa mai multi salariati
- Mentinerea distantarii si paravanelor dintre birouri;
- Dezinfectarea balustradele, manerele usilor si ferestrelor din unitate, precum si alte zone intens folosite (minimum o data pe saptamana si de cate ori este necesar);
- Aerisirea birourilor minimum o data de zi;
- Stabilirea unui program de verificare medicala mai frecventa, de catre medicii de medicina muncii, in special, a salariatilor care au fost contaminati Covid-19;
- Reluarea triajului epidemiologic
Pentru ca aceste recomandari sa fie obligatorii, angajatorul ar trebui sa le reglementeze prin instructiuni proprii SSM care sa fie aduse la cunostinta salariatilor prin procesul de instruire.
Pentru situatii de contaminari, salariatii testate pozitivi vor ramane in carantina pentru perioada in care medicul de familie va stabili.
Nu mai exista cadru legal, pentru identificarea si carantinarea contactilor directi.
Pentru situatia in care creste numarul de contaminari la locul de munca, angajatorul are optiunea, unde este posibil, de a apela la telemunca sau munca la domiciliu.
Un raspuns valabil la data de 26.07.2022, realizat de expertii de la
PortalSSM >>>
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plataIntrebare: Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va creste de la 3.700 lei la 4.050 lei incepand cu 01.01.2025, ceea ce inseamna 2.430 lei salariul net. Daca angajatorul da tichete de masa , taxele pe tichete (CASS si impozit) duc la scaderea salariului net. Obligatia de garantat in plata inseamna ca angajatorul este obligat si la net sa dea minim 2430 lei sau doar brutul este obligatoriu sa fie minim 4050 lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Desfiintare locuri de munca. Dreptul la preavizIntrebare: In cazul unei societati comerciale care urmeaza sa isi inceteze activitatea de la 01.01.2025, angajatorul este obligat sa instiinteze angajatii de spre acest lucru inainte si sa respecte perioada de preaviz, care este un drept al angajatilor? Sau care este termenul in care angajatorul instiinteaza angajatii cu privire la incetarea activitatii?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<