Comisia Europeana isi prezinta Comunicarea privind munca decenta la nivel mondial, care reafirma angajamentul UE de a promova munca decenta atat pe plan intern, cat si in intreaga lume. Eliminarea muncii copiilor si a muncii fortate se afla in centrul acestui efort.
Cele mai recente cifre arata ca munca decenta nu este, deocamdata, o realitate pentru multe persoane din intreaga lume si ca mai sunt inca multe de facut: 160 de milioane de copii – unul din zece la nivel mondial – sunt victime ale muncii copiilor, iar 25 de milioane de persoane se afla intr-o situatie de munca fortata, informeaza site-ul Comisiei Europene.
UE promoveaza munca decenta in toate sectoarele si domeniile de politica, in conformitate cu o abordare cuprinzatoare care vizeaza lucratorii de pe pietele interne, din tarile terte si din lanturile de aprovizionare globale. Comunicarea adoptata stabileste politicile interne si externe pe care UE le utilizeaza pentru a pune in aplicare munca decenta la nivel mondial, plasand acest obiectiv in centrul unei redresari favorabile incluziunii, durabile si reziliente in urma pandemiei.
Ca parte a acestei abordari cuprinzatoare, Comisia pregateste un nou instrument legislativ pentru a interzice efectiv intrarea pe piata UE a produselor obtinute prin munca fortata, astfel cum a anuntat presedinta von der Leyen in discursul sau privind starea Uniunii. Acest instrument va acoperi bunurile produse in interiorul si in afara UE, combinand o interdictie cu un cadru solid de asigurare a respectarii normelor. Instrumentul se va baza pe standardele internationale si va completa initiativele orizontale si sectoriale existente ale UE, in special obligatiile privind diligenta necesara si transparenta.
Munca decenta: UE ca lider responsabil la nivel mondial
UE a luat deja masuri ferme pentru a promova munca decenta la nivel mondial, contribuind la imbunatatirea vietii oamenilor din intreaga lume. In ultimele decenii s-a inregistrat, de asemenea, o reducere semnificativa la nivel mondial a numarului de copii exploatati prin munca (de la 245,5 milioane in 2000 la 151,6 milioane in 2016). Cu toate acestea, numarul copiilor exploatati prin munca a crescut cu peste 8 milioane intre 2016 si 2020, inversand tendinta pozitiva anterioara. In acelasi timp, pandemia mondiala de COVID-19 si transformarile din lumea muncii, inclusiv ca urmare a progreselor tehnologice, a crizei climatice, a schimbarilor demografice si a globalizarii, pot avea un impact asupra standardelor de munca si asupra protectiei lucratorilor.
In acest context, UE se angajeaza sa consolideze angajamentul sau existent si sa isi extinda rolul de lider responsabil in lumea muncii, utilizand toate instrumentele disponibile si dezvoltandu-le in continuare. Consumatorii solicita din ce in ce mai mult bunuri care sunt produse intr-un mod durabil si echitabil si care asigura locuri de munca decente pentru cei care le produc. Astfel cum s-a reflectat in dezbaterile din cadrul Conferintei privind viitorul Europei, cetatenii europeni se asteapta ca UE sa isi asume un rol de lider in promovarea celor mai inalte standarde in intreaga lume.
UE isi va intensifica actiunile, orientandu-se in functie de cele patru elemente ale conceptului universal de munca decenta, astfel cum a fost elaborat de Organizatia Internationala a Muncii (OIM) si reflectat in obiectivele de dezvoltare durabila ale Organizatiei Natiunilor Unite (ONU). Printre aceste elemente se numara: (1) promovarea ocuparii fortei de munca; (2) standardele si drepturile la locul de munca, inclusiv eliminarea muncii fortate si a muncii copiilor; (3) protectia sociala; (4) dialogul social si guvernanta tripartita. Egalitatea de gen si nediscriminarea sunt aspecte transversale ale acestor obiective.
Instrumente esentiale pentru munca decenta la nivel mondial
Comunicarea stabileste instrumentele viitoare si existente ale UE in patru domenii:
Politicile si initiativele UE cu impact dincolo de granitele UE. Printre instrumentele esentiale de acest tip se numara:
Politicile UE care stabilesc standarde deschizatoare de drumuri la nivel mondial in ceea ce priveste responsabilitatea si transparenta intreprinderilor, cum ar fi propunerea de directiva privind diligenta necesara in materie de durabilitate a intreprinderilor si viitoarea propunere legislativa privind munca fortata.
Orientarile si dispozitiile juridice ale UE privind achizitiile publice durabile din punct de vedere social vor ajuta sectorul public sa conduca prin puterea exemplului.
Politicile sectoriale ale UE, de exemplu cele privind alimentele, mineralele si textilele, consolideaza respectarea standardelor internationale in domeniul muncii.
Relatiile bilaterale si regionale ale UE: Printre instrumentele esentiale de acest tip se numara:
- Politica comerciala a UE, care promoveaza standardele internationale in domeniul muncii.
- Respectarea drepturilor lucratorilor in tarile terte este o parte esentiala a politicilor UE in domeniul drepturilor omului.
- Politica UE de extindere si de vecinatate, care promoveaza munca decenta in tarile invecinate.
UE in forurile internationale si multilaterale: Printre instrumentele esentiale de acest tip se numara:
Sprijinul UE pentru punerea in aplicare a instrumentelor ONU privind munca decenta si contributia activa a UE la stabilirea standardelor de munca prin intermediul OIM.
Sprijinul UE pentru reformarea Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC) in vederea integrarii dimensiunii sociale a globalizarii.
In formatele G20 si G7, UE coopereaza cu alte puteri economice mondiale pentru a promova munca decenta.
Colaborarea cu partile interesate si in cadrul parteneriatelor globale: Printre instrumentele esentiale de acest tip se numara:
Sprijinul UE pentru partenerii sociali cu scopul de a asigura respectarea drepturilor lucratorilor in cadrul lanturilor de aprovizionare.
Colaborarea UE cu actorii societatii civile in vederea promovarii unor medii sigure si propice pentru societatea civila.
Sprijinul UE pentru parteneriate globale si initiative multipartite privind munca decenta, in domenii precum securitatea si sanatatea in munca.
Ca parte a „pachetului ei privind o economie justa si durabila”, Comisia prezinta si o propunere de Directiva privind diligenta necesara in materie de durabilitate a intreprinderilor. Propunerea urmareste sa promoveze un comportament durabil si responsabil al intreprinderilor in cadrul lanturilor valorice globale.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plataIntrebare: Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va creste de la 3.700 lei la 4.050 lei incepand cu 01.01.2025, ceea ce inseamna 2.430 lei salariul net. Daca angajatorul da tichete de masa , taxele pe tichete (CASS si impozit) duc la scaderea salariului net. Obligatia de garantat in plata inseamna ca angajatorul este obligat si la net sa dea minim 2430 lei sau doar brutul este obligatoriu sa fie minim 4050 lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Desfiintare locuri de munca. Dreptul la preavizIntrebare: In cazul unei societati comerciale care urmeaza sa isi inceteze activitatea de la 01.01.2025, angajatorul este obligat sa instiinteze angajatii de spre acest lucru inainte si sa respecte perioada de preaviz, care este un drept al angajatilor? Sau care este termenul in care angajatorul instiinteaza angajatii cu privire la incetarea activitatii?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<