"Intrebare: Am primit pentru angajare Cartea de identitate care a expirat in luna iulie 2021. Titularul cartii spune ca a fost la politie si i s-a transmis ca poate sa mai stea inca un an asa datorita pandemiei. Va rog frumos sa imi spuneti daca este in regula si este legal sa facem angajarea cu CI expirat si care este temeiul legal".
Raspunsul specialistilor de la Rentrop & Straton:
Va reamintim ca, potrivit art. 4 alin. (5) din Legea 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, valabilitatea documentelor eliberate de institutiile si autoritatile publice, precum si de entitatile private autorizate conform legii de mentin pe toata perioada starii de alerta, precum si pentru o perioada de 90 de zile de la incetarea acestei stari.
Prin exceptie in cazul dovezilor inlocuitoare ale permiselor de conducere - cu drept de circulatie, se mentine numai valabilitatea celor emise in temeiul art. 111 alin. (1) lit. b), alin. (4) sau (5) din OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pe toata perioada starii de alerta, precum si pentru o perioada de 10 zile de la incetarea acestei stari.
Pentru aceeasi perioada se mentine si valabilitatea prelungirii dreptului de circulatie, dispusa de procuror sau de instanta de judecata potrivit art. 111 alin. (6) din OUG 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
In concluzie, cartea de identitate fiind un document eliberat de o institutie publice isi pastreaza valabilitatea pe toata perioada starii de alerta si pentru 90 de zile de la incetarea acesteia.
In cazul in care, in luna aprilie 2024, s-a oferit angajatilor o prima de PASTE (mai 2024), va rog sa-mi spuneti unde trebuie sa se regaseasca aceasta prima, pe statul de plata din luna aprilie 2024 sau pe cel din luna mai 2024.
In cazul unei angajate insarcinata care vine cu recomandare de la medicul specialist de reducere a programului de lucru de la 8 ore la 6 ore, va rugam sa ne transmiteti daca angajata trebuie sa prezinte lunar la angajator concediu medical cod 10 (reducerea cu 1/4 a duratei normale de lucru) sau ce documente sunt necesare pentru a reduce programul de lucru.