"Societatea nu poate aplica prevederile Legii 55/2020 art. 21 unde se prevede: societatile nationale, companiile nationale si societatile la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala, cu un numar mai mare de 50 de salariati, organizeaza programul de lucru astfel incat personalul sa fie impartit in grupe care sa inceapa, respectiv sa termine activitatea la o diferenta de cel putin o ora. Societatea este cu profil de productie, flux continuu, 2 schimburi. Exista o exceptie sau o prevedere care sa combata acest articol?"
Raspunsul specialistului:
Potrivit art. 21 din Legea 55/2020, pe durata starii de alerta, prin derogare de la prevederile art. 118 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorii din sistemul privat, autoritatile si institutiile publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, precum si regiile autonome, societatile nationale, companiile nationale si societatile la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala, cu un numar mai mare de 50 de salariati, organizeaza programul de lucru astfel incat personalul sa fie impartit in grupe care sa inceapa, respectiv sa termine activitatea la o diferenta de cel putin o ora.
In opinia noastra, prin utilizarea termenului „organizeaza” legiuitorul nu lasa la latitudinea angajatorului posibilitatea organizarii programului de alta maniera, ci dispune acest lucru in mod obligatoriu.
Intrucat nu exista instituite si exceptii de la aceste dispozitii legale, care sa particularizeze in functie de diferite activitati, apreciem ca nu este permisa mentinerea actualului program de lucru, daca personalul nu este impartit pe grupe care sa inceapa/termine la ore diferite.
Dupa cum se poate observa la art. 65 lit.r) din legea precitata, se stabileste ca nerespectarea de catre conducatorii institutiilor sau operatorilor economici a masurilor stabilite potrivit art. 5 alin. (3) lit. f), referitoare la suspendarea temporara a activitatii acestor institutii sau operatori economici se considera contraventie si este supusa controlului inspectorilor de munca.
Nerespectarea dispozitiilor art.21 nu este considerata ca atare contraventie, insa se poate aprecia ca este o masura data in aplicarea dispozitiilor art. 5 alin. (2) lit. d) si alin. (3) lit. f) din Legea 55/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, a carei nerespectarea este considerata contraventie si sanctionata ca atare.
Observam astfel ca organizarea activitatii de maniera propusa decurge conform art. 11 din HG 856/2020 din aplicarea dispozitiilor art. 5 alin. (2) lit. d) si alin. (3) lit. f) din Legea 55/2020, cu modificarile si completarile ulterioare.
In aceste conditii, recomandam prudenta in respectarea dispozitiilor legale, pentru a evita eventuale sanctiuni.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Muncitor necalificatIntrebare: Se poate angaja un muncitor necalificat (in cazul meu fabricarea de usi si ferestre din metal) care nu are nicio diploma?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
REGES. Introducerea elementelor noiIntrebare: Dupa migrarea in Reges-online trebuie actualizate datele contractele individuale de munca active. Cum se face actualizarea acetor date cu corectie contract sau modificare contract ? Daca se foloseste modificare contract (desi nu se modifica nimic in contractul de munca) trebuie facute acte aditionale sau se fac modificarile in baza HG 295 fara a avea nici un act aditional? In cazul acesta data la care se produc efecte este data cand se fac aceste modificari sau data la care a intrat in vigoare...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<