UGIR cere clarificari: Termenul de 15 zile pentru decontarea de 41,5% se refera la zile calendaristice sau lucratoare?

Isabela Alexe
Isabela Alexe
09 Iulie 2020
09 Iulie 2020
Isabela Alexe
Isabela Alexe
zile calendaristice decontare somajdecontare 415%zile lucratoare decontare somajajofm decontare somaj
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Confederatia patronala UGIR si UNELM au inaintat Primului-Ministru, Ministrului Muncii si Presedintelui ANOFM o solicitare in vederea solutionarii de urgenta a situatiei angajatilor eliminati din sistemul de asigurari de sanatate, dar si a situatiei stabilirii stagiului de cotizare in sistemul public de pensii pe perioada "somajului tehnic".
 
Uniunea Generala a Industriasilor din Romania - UGIR considera esentiala si benefica clarificarea modului de calcul al termenului de 15 zile prevazut de OUG 92/2020.
 
Calcul numar de zile minim necesar decontarii sumei de 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut. Zile lucratoare sau zile calendaristice?
 
 
Avand in vededere necesitatea adoptarii unor masuri active de sprijin pentru angajatorii a caror activitate a fost redusa sau intrerupta total sau partial ca urmare a efectelor raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, Guvernul Romaniei a emis OUG 92/2020 pentru instituirea unor masuri active de sprijin destinate angajatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2.
 
Potrivit prevederilor art. I din acest text legislativ, incepand cu data de 1 iunie 2020, angajatorii ai caror angajati au avut contractul individual de munca suspendat (aflandu-se in "somaj tehnic") conform prevederilor art. XI din OUG 30/2020 si a art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, "beneficiaza pentru o perioada de trei luni, de decontarea unei parti din salariu, reprezentand 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut", cu obligatia din partea angajatorilor de a mentine raporturile de munca cu acesti salariati pana la data de 31 decembrie 2020.
 
Potrivit prevederilor art. I alin. 3) din OUG 92/2020 de aceasta masura de sprijin beneficiaza numai persoanele care au avut o durata a suspendarii a contractului individual de munca de minimum 15 zile in perioada starii de urgenta sau de alerta, indiferent daca au beneficiat sau nu de indemnizatia prevazuta de OUG 30/2020. 
 
 
Observam ca textul de lege si normele de aplicare a acestuia nu indica in mod expres ca cele 15 zile de suspendare ale raporturilor de munca sunt reprezentate de zile calendaristice. 
 
Ordinele nr. 457/3 iunie 2020 si nr. 491/25 iunie 2020 emise de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de munca privind aprobarea modelelor documentelor utilizate pentru decontarea acestui sprijin precizeaza ca numarul de zile de suspendare ale contractului individual de munca in perioada starii de urgenta/alerta se realizeaza conform inregistrarilor din Registrul general de evidenta a salariatilor (Anexa 3).
 
Conform prevederilor HG 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor, in acest program se completeaza zile calendaristice: cauzele de suspendare data de inceput, data de sfarsit si data incetarii suspendarii contractului de munca, cu exceptia cazurilor de suspendare in baza certificatelor medicale. Prin urmare inregistrarea in acest program (REVISAL) se realizeaza pe zile calendaristice.
 
In acest context au aparut in spatiul public informatii conform carora AJOFM din diferite judete si chiar din Bucuresti transmit angajatorilor ca modul de calcul al celor 15 zile minime impuse de lege ar fi zile lucratoare deoarece:
a) au fost platite din fondul de somaj, iar calculul indemnizatiei a fost facut pe zile lucratoare;
b) listele actuale (de decontare a sumei de 41,5%) vor fi verificate de AJOFM cu ajutorul unui program ce a fost utilizat la plata indemnizatiilor.
 
Prin urmare, angajatorii care solicita acest sprijin sunt dezorientati si nu stiu cum sa-si bugeteze veniturile si cheltuielile pentru perioada urmatoare. Mai mult, furnizorii de programe informatice de calcul salarial sunt pusi in situatia de a nu putea construi un sistem corect de calcul pe care sa il furnizeze in timp util astfel incat sa nu existe intarzieri la plata a salariilor. 
 
Fata de cele de mai sus, va rog sa emiteti un comunicat prin care sa informati opinia publica, in special angajatorii, ca termenul de 15 zile prevazut de OUG 92/2020 se refera la zile calendaristice.
 
 
 
Sursa: UGIR
 
 
 

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]