In ce priveste ziua de 24 ianuarie 2020, firma a hotarat sa fie lucrata si sa fie liber in compensatie in a treia zi de Paste. Cum se va ponta insa ziua de 24 ianuarie si, ulterior, cum se va ponta ziua de 21 de aprilie? Totodata, cum se va gestiona problema tichetului de masa aferent zilei de 21 aprilie?
Raspunsul specialistului:
Conform art. 142 alin. (1) din Codul muncii, salariatilor care lucreaza in unitatile prevazute la art. 140, precum si la locurile de munca prevazute la art. 141 li se asigura compensarea cu timp liber corespunzator in urmatoarele 30 de zile. Alin. (2) al aceluiasi articol stabileste ca, in cazul in care, din motive justificate, nu se acorda
zile libere, salariatii beneficiaza, pentru munca prestata in zilele de sarbatoare legala, de un spor la salariul de baza ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de baza corespunzator muncii prestate in programul normal de lucru.
Asadar pentru munca prestata in zilele de sarbatoare legala compensarea cu timp liber corespunzator are loc in urmatoarele 30 de zile si nu in urmatoarele 4 luni.
Asa incat apreciem ca nu poate fi compensata munca prestata in data de 24 ianuarie cu a treia zi de Pasti din luna aprilie.
Astfel, in ziua de 24 ianaurie salariatul presteaza activitate dar nu este platit in luna ianuarie ci in luna februarieie cand i se acorda liber. In data de 24 ianuarie este pontat cu activitate in zi de sarbatoare legala.
Conform art. 10 alin. (1) din Normele metodologice de aprobare a Legii 165/2018 aprobate prin HG 1045/2018, publicate in M.Of. nr. 24 din 9 ianuarie 2019, in cazul tichetelor de masa, angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucratoare din luna pentru care se efectueaza distribuirea/ transferul valorii nominale a tichetelor de masa, dupa caz.
In sensul prezentelor norme nu se considera zile lucrate perioadele in care salariatii:
a) efectueaza concediul de odihna, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit Hotararii Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, republicata, cu modificarile ulterioare, si respectiv, potrivit contractelor colective de munca;
b) beneficiaza de zile libere platite, in cazul unor evenimente familiale deosebite, potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv ale Ordonantei Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de
salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in anul 2007, aprobata cu modificari prin Legea nr. 232/2007, cu modificarile ulterioare, precum si de zile festive si de sarbatoare legale sau de alte zile libere acordate conform Hotararii Guvernului nr. 250/1992, republicata, cu modificarile ulterioare, si, respectiv, contractelor colective de munca;
c) potrivit dispozitiilor legale, sunt delegati sau detasati in afara localitatii in care isi au locul permanent de munca si primesc indemnizatie de delegare sau de detasare;
d) se afla in concediu pentru incapacitate temporara de munca, sunt absenti de la locui de munca ori se afla in alte situatii stabilite de angajator impreuna cu organizatiile sindicale ori, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor.
Conform alin. (3) din acelasi articol salariatii beneficiaza lunar de un numar de
tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate, iar acest numar nu poate depasi numarul de zile lucratoare din luna pentru care se acorda tichetele.
Totodata, in cazul salariatilor a caror durata zilnica a timpului de munca este mai mare de 8 ore - in regim de tura, numarul de zile pentru care se acorda tichete de masa se determina prin impartirea numarului de ore in care salariatul a fost prezent la lucru la durata normala a timpului de munca de 8 ore. Fractiile rezultate din calcul se considera zi de prezenta la lucru, cu conditia ca totalul zilelor rezultat sa nu depaseasca numarul de zile lucratoare din luna pentru care se acorda tichetele.
In consecinta, tichetele de masa se acorda numai la functia de baza (art. 10 alin. (4) din Normele metodologice de aplicare a Legii 165/2018. Iar in cazul cumulului de fractii se considera zi de prezenta la lucru, cu conditia ca totalul zilelor rezultat sa nu depaseasca numarul de zile lucratoare din luna pentru care se acorda tichetele. Asadar, numai pentru munca suplimentara nu se acorda tichete de masa. Munca suplimentara se presteaza de luni pana vineri iar pentru orele lucrate peste programul normal de munca nu se acorda tichete de masa. Pentru zilele de sarbatoare legala recuperate salariatii vor putea beneficia de tichete de masa cu conditia ca numarul tichetelor de masa sa fie cel mult egal cu numarul de zile lucrate, iar acest numar nu poate depasi numarul de zile lucratoare din luna pentru care se acorda tichetele.
In concluzie, conform art. 142 din Codul muncii, salariatilor care lucreaza in unitatile prevazute la art. 140, precum ÅŸi la locurile de munca prevazute la art. 141 li se asigura compensarea cu timp liber corespunzator in urmatoarele 30 de zile.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii efectuare concediu paternalIntrebare: Avem un coleg la care i+a nascut sotia in luna Noiembrie. Cat timp are acest coleg la dispozitie pentru a beneficia de concediul paternal si de concediul de puericultura deoarece a facut acest curs.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Incadrare in munca persoana cu handicap cu norma de lucru mai mica de 8 ore pe zi. SalariuIntrebare: Va rugam sa ne ajutati urgent cu un raspuns la urmatoarea intrebare. Avem un angajat incadrat in grad de handicap mediu. Are recomandare de reducere a programului de lucru la 6 ore. Va rugam sa ne comunicati daca se poate reduce programul de lucru, cu mentinerea salariului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<