Managementul si evidenta deseurilor - Modificarile Legii nr. 211/2011

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
26 Octombrie 2016
26 Octombrie 2016
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
regimul deseurilorlegea deseurilormanagementul deseurilorevidenta deseurilor
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In data de 18 octombrie a fost publicata in Monitorul Oficial Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 68 pentru modificarea si completarea Legii nr. 211/2011 privind regimul deseurilor.

Dat fiind faptul ca deseurile reprezinta unul dintre domeniile-tinta care trebuie reglementate, o nerespectare a noilor reglementari presupune afectarea intereselot si obiectivelor politicii de mediu privind conservarea, protectia si imbunatatirea calitatii mediului, precum si a sanatatii umane. In acest fel, se doreste instituirea unor mecanisme care au ca scop reducerea cantitatii de deseuri in perspectiva introducerii taxei la depozitare incepand cu 1 ianuarie 2017 si atingerea tintelor in perspectiva obligatiilor ce trebuie indeplinite in 2020.


Ce trebuie sa stii despre OUG 68/2016


OUG 68/2016 introduce conceptul de „platesti cat arunci”, acesta fiind definit ca un instrument economic care are drept scop cresterea ratei de reutilizare, reciclare si reducerea cantitatii de deseuri la depozitare prin stimularea colectarii separate a deseurilor. Prin urmare, in vederea stimularii colectarii separate a deseurilor de la populatie, autoritatile publice locale vor aplica acest instrument economic, acolo unde este posibil din punct de vedere tehnic, economic si al protectiei mediului


De asemenea, OUG 68/2016 introduce obligatia ANPM de a tine un registru cu operatorii economici, care nu se supun autorizarii (a) operatorii economici care transporta deseuri nepericuloase in sistem profesional; b) comerciantii care nu intra fizic in posesia deseurilor sau brokerii; c) operatorii economici care fac obiectul derogarilor de la cerintele de autorizare potrivit prevederilor art. 34.), precum si obligatia acestora de a se inscrie in acest registru. In acelasi timp, OUG 68/2016 introduce o sanctiune contraventionala pentru neindeplinirea acestei obligatii care consta in cu amenda de la 20.000 lei la 40.000 lei.


Cand va intra in vigoare OUG 68/2016


OUG 68/2010 intra in vigoare la 10 zile de la data publicarii sale in Monitorul Oficial (data publicarii 18 octombrie 2016).

In termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului:
  • procedura de inregistrare in registrul tinut de Agentia Nationala pentru Protectia Mediului cu urmatoarele tipuri de operatori care nu se supun autorizarii:
  •  
  • operatorii economici care transporta deseuri nepericuloase in sistem profesional;
  • comerciantii care nu intra fizic in posesia deseurilor sau brokerii;
  • operatorii economici care fac obiectul derogarilor de la cerintele de autorizare potrivit prevederilor art. 34 din Legea 211/2011.


De retinut:

Pana la intrarea in vigoare a ordinului privind procedura si formatul de raportare a informatiilor prevazute la art. 49 alin. (1), raportarea datelor si evidenta gestionarii deseurilor se realizeaza potrivit Hotararii Guvernului nr. 856/2002 privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei cuprinzand deseurile, inclusiv deseurile periculoase, cu completarile ulterioare.


Prevederile Legii nr. 211/2011 si modificarile aduse prin OUG nr. 68/2016


La articolul 4 alineatul (1), partea introductiva se modifica si va avea urmatorul cuprins: "Art. 4. - (1) Urmatoarea ierarhie se aplica ca ordine de prioritate in cadrul legislatiei si politicii de prevenire a generarii si de gestionare a deseurilor:".

Initial, Art. 4(1) prevedea ca: (1) Ierarhia deşeurilor se aplică în funcţie de ordinea priorităţilor în cadrul legislaţiei şi al politicii în materie de prevenire a generării şi de gestionare a deşeurilor, după cum urmează:  
   a) prevenirea;  
   b) pregătirea pentru reutilizare;  
   c) reciclarea;  
   d) alte operaţiuni de valorificare, de exemplu valorificarea energetică;  

   e) eliminarea.  


Articolul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"Art. 6. - (1) Anumite categorii de deseuri inceteaza sa mai fie considerate deseuri, in sensul pct. 9 al anexei nr. 1, in cazul in care au trecut printr-o operatiune prevazuta in anexa nr. 3 si daca indeplinesc criteriile specifice stabilite la nivelul Uniunii Europene, potrivit urmatoarelor conditii: a) substanta sau obiectul sunt utilizate in mod curent pentru indeplinirea unor scopuri specifice; b) exista o piata sau cerere pentru substanta sau obiectul in cauza; c) substanta sau obiectul indeplineste cerintele tehnice pentru indeplinirea scopurilor specifice si respecta legislatia si normele aplicabile produselor; d) utilizarea substantei sau a obiectului nu va produce efecte nocive asupra mediului sau a sanatatii populatiei....citeste mai multe detalii aici >>>

(2) Criteriile prevazute la alin. (1) includ si valorile-limita pentru poluanti, daca este necesar, si iau in considerare orice eventuale efecte negative asupra mediului ale substantei sau ale produsului in cauza.
(3) Criteriile specifice prevazute la alin. (1) pentru incetarea statutului de deseu trebuie luate in considerare, cel putin in cazul agregatelor, hartiei, sticlei, metalelor, anvelopelor si al textilelor.
(4) Deseurile care inceteaza sa mai fie considerate deseuri, potrivit prevederilor alin. (1), inceteaza sa mai fie considerate deseuri in scopul atingerii obiectivelor de valorificare si reciclare prevazute de dispozitiile Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 212/2015 privind modalitatea de gestionare a vehiculelor si a vehiculelor scoase din uz, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 5/2015 privind deseurile de echipamente electrice si electronice, ale Hotararii Guvernului nr. 1.132/2008 privind regimul bateriilor si acumulatorilor si al deseurilor de baterii si acumulatori, cu modificarile si completarile ulterioare, atunci cand sunt indeplinite cerintele privind reciclarea sau valorificarea.

(5) In lipsa criteriilor stabilite la nivelul Uniunii Europene prevazute la alin. (1), autoritatea publica centrala pentru protectia mediului poate decide, prin ordin de ministru, pe baza unor studii de evaluare a impactului social/economic si a efectelor asupra mediului realizate conform prevederilor legale in vigoare, cu respectarea prevederilor alin. (1)-(4) pentru fiecare caz in parte, daca un anumit deseu inceteaza sa fie considerat ca atare.
(6) Deciziile prevazute la alin. (5) sunt notificate statelor membre ale Uniunii Europene si Comisiei Europene, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.016/2004 privind masurile pentru organizarea si realizarea schimbului de informatii in domeniul standardelor si reglementarilor tehnice, precum si al regulilor referitoare la serviciile societatii informationale intre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, precum si Comisia Europeana, cu modificarile si completarile ulterioare."


Initial, articolul din Legea nr. 211/2011 prevedea ca:

"1) In cazul in care anumite categorii de deseuri au trecut printr-o operatiune prevazuta in anexa nr. 3 si daca indeplinesc criteriile specifice stabilite de Comisia Europeana, acestea inceteaza sa mai fie considerate deseuri, in sensul prezentei legi.

 (2) Deseurile care inceteaza sa mai fie considerate deseuri, potrivit prevederilor alin. (1), inceteaza sa mai fie considerate deseuri in scopul atingerii obiectivelor de valorificare si reciclare prevazute de Hotararea Guvernului nr. 621/2005 privind gestionarea ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, cu modificarile si completarile ulterioare, Hotararea Guvernului nr. 2.406/2004 privind gestionarea vehiculelor si a vehiculelor scoase din uz, cu modificarile si completarile ulterioare, Hotararea Guvernului nr. 1.037/2010 privind deseurile de echipamente electrice si electronice, Hotararea Guvernului nr. 1.132/2008 privind regimul bateriilor si acumulatorilor si al deseurilor de baterii si acumulatori, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de alte acte normative.  


   (3) In lipsa criteriilor stabilite la nivel comunitar mentionate la alin. (1), autoritatea publica centrala pentru protectia mediului poate decide, prin ordin al ministrului, pentru fiecare caz, daca un anumit deseu a incetat sa fie considerat ca atare, pe baza unor studii de evaluare a impactului social/economic si asupra mediului, realizate de aceasta sau de orice alta autoritate/institutie de la nivel national ori european, cu respectarea urmatoarelor conditii:
   a) substanta sau obiectul este utilizat in mod curent pentru indeplinirea unor scopuri specifice;  
   b) exista o piata sau cerere pentru substanta ori obiectul in cauza;  
   c) substanta sau obiectul indeplineste cerintele tehnice pentru indeplinirea scopurilor specifice si respecta legislatia si normele aplicabile produselor;
   d) utilizarea substantei sau a obiectului nu va produce efecte nocive asupra mediului sau sanatatii populatiei.  
   (4) Ordinele prevazute la alin. (3) sunt notificate statelor membre ale Uniunii Europene si Comisiei Europene, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.016/2004 privind masurile pentru organizarea si realizarea schimbului de informatii in domeniul standardelor si reglementarilor tehnice, precum si al regulilor referitoare la serviciile societatii informationale intre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, precum si Comisia Europeana, cu modificarile si completarile ulterioare."


La articolul 7, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Art. 7. - (1) Clasificarea si codificarea deseurilor, inclusiv a deseurilor periculoase, se realizeaza potrivit:
a) Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deseurile si de abrogare a anumitor directive, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Deciziei Comisiei 2000/532/CE din 3 mai 2000 de inlocuire a Deciziei 94/3/CE de stabilire a unei liste de deseuri in temeiul art. 1 lit. (a) din Directiva 75/442/CEE a Consiliului privind deseurile si a Directivei 94/904/CE a Consiliului de stabilire a unei liste de deseuri periculoase in temeiul art. 1 alin. (4) din Directiva 91/689/CEE a Consiliului privind deseurile periculoase cu modificarile ulterioare;
c) Deciziei Comisiei 2014/955/UE din 18 decembrie 2014 de modificare a Deciziei 2000/532/CE de stabilire a unei liste de deseuri in temeiul Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European si a Consiliului. ... citeste detalii >>
 

Initial, art.(7) prevedea:

Art.7 (1)
(1) Lista deseurilor aprobata de catre Comisia Europeana se preia in legislatia nationala prin hotarare a Guvernului*).  
   *) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 856/2002 privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei cuprinzand deseurile, inclusiv deseurile periculoase, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 659 din 5 septembrie 2002, cu completarile ulterioare.


La articolul 12 alineatul (2), literele a) si b)  se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

a) incurajarea proiectarii de produse care sa aiba un efect redus asupra mediului si care sa genereze o cantitate scazuta de deseuri in timpul producerii si al utilizarii ulterioare si asigurarea valorificarii si eliminarii produselor care au devenit deseuri in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1)-(3) si ale art. 20;

b) incurajarea productiei dezvoltarii si comercializarii de produse cu utilizari multiple, durabile din punct de vedere tehnic si care, dupa ce devin deseuri, pot fi valorificate si eliminate corespunzator, in conditii de siguranta pentru mediul inconjurator si sanatatea populatiei;". ... citeste mai multe detalii >>
 


Initial, Art. 12 (2), privind regimul deseurilor era:

Art. 12 (2), lit. a) si b)
(2) Masurile prevazute la alin. (1) includ, fara a se limita la acestea, urmatoarele:  
   a) incurajarea adoptarii, inca din faza de proiectare a produselor, a unor solutii care sa reduca impactul asupra mediului si generarea de deseuri in procesul de fabricatie si pe perioada de utilizare a produselor si care sa asigure respectarea prevederilor art. 4 alin. (1) - (3), atunci cand acestea devin deseuri;  
   b) incurajarea productiei si comercializarii de produse cu utilizari multiple, durabile din punct de vedere tehnic si care, dupa ce devin deseuri, pot fi valorificate in mod corespunzator si a caror eliminare este compatibila cu principiile de protectie a mediului;


Articolul 14 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Art. 14. - (1) Pentru respectarea prevederilor art. 13 si in vederea facilitarii si imbunatatirii valorificarii, deseurile sunt colectate separat, in cazul in care acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic, economic si al protectiei mediului si nu se amesteca cu alte deseuri sau materiale cu proprietati diferite.
(2) Operatorii economici care colecteaza si/sau transporta deseuri au obligatia de a asigura colectarea separata a acestora si de a nu le amesteca in timpul transportului.


Initial, Art. 14 din Legea nr. 211/2011 privind regimul deseurilor era:


"(1) Pentru asigurarea unui grad inalt de valorificare, producatorii de deseuri si detinatorii de deseuri sunt obligati sa colecteze separat cel putin urmatoarele categorii de deseuri: hartie, metal, plastic si sticla.  ...citeste mai multe detalii aici>>>

   (2) Operatorii economici care asigura colectarea si transportul deseurilor prevazute la alin. (1) au obligatia de a asigura colectarea separata a deseurilor prevazute la alin. (1) si de a nu amesteca aceste deseuri.
La articolul 17, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alineatele (1^1) si (1^2), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) In vederea stimularii colectarii separate a deseurilor de la populatie, autoritatile publice locale aplica ca instrument economic «plateste pentru cat arunci», acolo unde este posibil din punct de vedere tehnic, economic si al protectiei mediului.(1^2) Aplicarea instrumentului economic prevazut la alin. (1^1) se realizeaza, dupa caz, in baza urmatoarelor criterii: a) cantitatea de deseuri generata; b) tipuri de deseuri generate; c) volumul recipientului; d) frecventa de preluare a deseurilor."
 
La articolul 17, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alineatele (1^1) si (1^2), cu urmatorul cuprins:


"(1^1) In vederea stimularii colectarii separate a deseurilor de la populatie, autoritatile publice locale aplica ca instrument economic «plateste pentru cat arunci», acolo unde este posibil din punct de vedere tehnic, economic si al protectiei mediului.(1^2) Aplicarea instrumentului economic prevazut la alin. (1^1) se realizeaza, dupa caz, in baza urmatoarelor criterii: a) cantitatea de deseuri generata; b) tipuri de deseuri generate; c) volumul recipientului; d) frecventa de preluare a deseurilor."
 

Vechea prevedere: Nu exista

La articolul 17, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(2) Producatorii de deseuri si autoritatile administratiei publice locale sunt obligati sa atinga, pana la 31 decembrie 2020, un nivel de pregatire pentru reutilizare si reciclare a deseurilor cel putin pentru deseurile de hartie, metal, plastic si sticla provenind din deseurile menajere sau, dupa caz, din alte surse, in masura in care aceste fluxuri de deseuri sunt similare deseurilor care provin din gospodarii, de minimum 50% din masa totala."
 

Vechea prevedere din Legea nr. 211/2011 privind regimul deseurilor era:

Art. 17 (2)

(2) Producatorii de deseuri si autoritatile administratiei publice locale au urmatoarele indatoriri:  
   a) sa atinga, pana in anul 2020, un nivel de pregatire pentru reutilizare si reciclare de minimum 50% din masa totala a cantitatilor de deseuri, cum ar fi hartie, metal, plastic si sticla provenind din deseurile menajere si, dupa caz, provenind din alte surse, in masura in care aceste fluxuri de deseuri sunt similare deseurilor care provin din deseurile menajere; ...citeste mai multe detalii aici >>>

   b) sa atinga, pana in anul 2020, un nivel de pregatire pentru reutilizare, reciclare si alte operatiuni de valorificare materiala, inclusiv operatiuni de umplere rambleiere care utilizeaza deseuri pentru a inlocui alte materiale, de minimum 70% din masa cantitatilor de deseuri nepericuloase provenite din activitati de constructie si demolari, cu exceptia materialelor geologice naturale definite la categoria 17 05 04 din Hotararea Guvernului nr. 856/2002, cu completarile ulterioare.
 

La articolul 17, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:

"(3) Titularii pe numele carora au fost emise autorizatii de constructie si/sau desfiintari au obligatia sa gestioneze deseurile din constructii si desfiintari astfel incat sa atinga progresiv, pana la 31 decembrie 2020, potrivit anexei nr. 6, un nivel de pregatire pentru reutilizare, reciclare si alte operatiuni de valorificare materiala, inclusiv operatiuni de umplere, rambleiere care utilizeaza deseuri pentru a inlocui alte materiale, de minimum 70% din masa cantitatilor de deseuri nepericuloase provenite din activitati de constructie si desfiintari, cu exceptia materialelor geologice naturale definite la categoria 17 05 04 din anexa la Decizia Comisiei 2014/955/UE."

                                                                         .... AFLA toate modificarile aduse de OUG 86/2016 >>>





NOUTATI din Legislatia muncii

NOUTATI privind CONCEDIILE aduse prin Legea 283


De ce trebuie sa acordati o atentie deosebita concediilor?

Pentru ca sunt nu mai putin de 17 tipuri de concedii prevazute in legislatie, fiecare cu propriile caracteristici, proceduri, capcane. Si, cand avem de-a face cu un domeniu atat de vast, este clar ca apar neclaritati si, implicit, greseli pe care inspectorii ITM de-abia le asteapta.

Vezi AICI cele 17 Tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]